تهران- ایسکانیوز: شبکیه چشم انسان اجازه می دهد تا چشم بتواند به دنبال مسیر حرکت شی پیش رود، مانند زمانی که فرد در حال بازی پینگ پونگ است و مدام به دنبال توپ بازی چشم نیز حرکت می کند.


دانشمندان علوم اعصاب برای 50 سال تلاش کرده اند تا توضیح دهند که چگونه این اتفاق می افتد اما آنها فاقد قدرت پردازش نقشه چشمی هستند که شبکیه عصبی چشم در اختیار دارد.


اکنون بازی آنلاینی به نام EyeWire طراحی شده است که با پوشش فناوری خاصی این قدرت را کاربران بازی می دهد تا در حین بازی مسیر عصبی چشمی خود را نیز تکمیل می کنند. هر بازیکن یک مسیر عصب مجزا را دربخشی از شبکیه چشم موش هدایت می کند و به این ترتیب در حین عمل بازی می توان به نقشه جالبی از عملکرد درونی شبکیه چشم دست یافت.


تعدادی از بازیکنان این بازی کامپیوتری بعد از گذشت یک سال به نیمی از اتصالات شبکیه دست یافتند، که دانشمندان به کمک آن به بازسازی سیم کشی عصبی در تصویر سه بعدی پرداخته و فرض کردند چگونه فرآیندهای شبکیه چشم حرکت می کند.


در حال حاضر تیم تحقیقاتی به روی بازی های کامپیوتری دیگری در حال مطالعه و طراحی است تا از این طریق بتوانند رد اعصاب را در قشر مربوط به بویایی پیدا کنند. گیمرها می توانند از طریق این بازی فرآیند دریافت بومه و احساسات ناشی از آن در مغز را نقشه یابی کنند.


کد خبر: 67851

وب گردی

وب گردی