ادامه تبادل آتش در خط کنترل مرزی هند و پاکستان

تبادل آتش در خط کنترل مرزی میان هند و پاکستان در منطقه کمشیر که از روز پنجشنبه هفته گذشته از سر گرفته شده، شب گذشته و برای پنجمین بار در طول یک هفته اخیر ادامه یافت تا موجب افزایش نگرانی ها از اوضاع جاری در این منطقه شود.

به گزارش ایسکانیوز، به رغم درخواست کشورها و قدرتهای مختلف منطقه ای و جهانی پاکستان و هند برای خویشتنداری و خودداری از ادامه حرکت در مسیری که به سمت ناآرامی و تنش بیشتر میان دو کشور پیش می رود، جنگ لفظی، تنش های سیاسی و تبادل آتش در حساس ترین مناطق مرزی میان دو کشور همچنان ادامه دارد.
ارتش پاکستان شب گذشته اعلام کرد: نیروهای مرزی هند بار دیگر اقدام به شلیک بدون دلیل به سمت خاک پاکستان و اهداف غیرنظامی در مناطق 'افتخارآباد' و 'کوتلی' کردند که موجب زخمی شدن دست کم سه نفر از ساکنان مناطق مرزی شد.
براساس گزارش ارتش، نیروهای پاکستانی نیز شب گذشته پاسخ متقابل به آتشباری از سوی نیروهای هند دادند.
همچنین گزارش رسانه های پاکستان حاکی است ساکنان روستاها و مناطق مرزی پاکستان در منطقه کشمیر از بیم جان، درحال ترک خانه هایشان و پناه بردن به مناطق امن تر هستند.
پاکستان و هند اگرچه در سال 2003 قرارداد آتش بس در کشمیر امضا کرده اند اما این قرارداد بارها و بارها نقض شده است.
ارتش پاکستان ضمن تایید خبر کشته شدن دونفر از نیروهای مرزی این کشور درتبادل آتش روز پنجشنبه گذشته میان نیروهای مرزی دو طرف اعلام کرد: یقین داریم که نیروهای هند هم تلفاتی داشته اند اما معلوم نیست که چرا هند تلاش می کند اخبار این تلفات را مخفی نگه دارد.
طرف هندی اسارت یکی از سربازان خود به دست نیروهای پاکستان در جریان درگیری های روز پنجشنبه را تایید کرده اما تا کنون سخنی از تلفات احتمالی نیروهای خود در دو روز اخیر، به زبان نیاورده است.
در شبکه های اجتماعی در پاکستان، تصاویری پخش شده که ادعا می شود مربوط به تلفات نیروهای هند در خط کنترل مرزی در روزهای اخیر است.
وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه گذشته، با احضار سفیر هند در اسلام آباد، مراتب اعتراض رسمی دولت پاکستان به هند را در خصوص ناآرامی های اخیر در خط کنترل مرزی در منطقه کشمیر، به وی ابلاغ کرد.
تشدید تنش ها میان پاکستان و هند و حساس تر شدن اختلاف های میان این دو همسایه هسته ای موجب شد تا کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله ایران، چین، روسیه و آمریکا و همچنین سازمان ملل این دو کشور آسیای جنوبی را به خویشتنداری دعوت کنند و خواستار حل اختلاف های دهلی نو و اسلام آباد از طریق گفت و گو شوند.
پاکستان ضمن تاکید بر اینکه حاضر با گفت و گو با هند برای حل مسائل و اختلافات است، درعین اعلام کرده است که صلح میان دو کشور تنها از طریق حل مسئله کشمیر امکان پذیر است و هرگونه مذاکره بین دو کشور، باید در بر گیرنده مسئله کشمیر نیز باشد.
از حدود سه هفته پیش که یک پایگاه نظامی هند در منطقه کشمیر تحت حمله گروهی از شبه نظامیان قرار گرفت و حدود 20 سرباز ارتش هند کشته شدند، تنش های میان دو همسایه هسته ای جنوب آسیا وارد فاز جدیدی شده و شدت بیشتری یافته است. هند پاکستان را متهم به دست داشتن در حمله به این پایگاه نظامی می داند اما پاکستان این اتهام را بی اساس اعلام کرده است.

201/201

کد خبر: 683991

وب گردی

وب گردی