موضع چین در قبال استقرار سامانه موشکی آمریکا همچنان مخالفت است

‌وزارت دفاع چین اعلام کرد که به رغم اعلام مکان جدید برای استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در کره جنوبی، ‌موضع پکن همچنان مخالفت با آرایش این سامانه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، ‌وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه ای یادآور شد که در نظر گرفتن مکان جدید مشکلی را حل نمی کند و به طور کلی موضع مخالف چین با استقرار تاد در هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.
بیانیه مزبور همچنین به آمریکا و کره جنوبی به شدت هشدار داده و تاکید کرده که مقابله به مثل خواهد کرد.
این وزارتخانه در عین حال یادآور شد که اگر قرار باشد امنیت چین در معرض خطر قرار گیرد این کشور و مردم چین نیز تدابیر مقابله جویانه اتخاذ خواهند کرد.
چین بارها اعلام کرده که آمریکا به بهانه تهدیدآمیز بودن موشک‌های کره شمالی، دست به استقرار تسلیحات راهبردی در مرز روسیه و چین زده است در حالیکه چنین تسلیحاتی فقط جنبه دفاعی ندارند.
همزمان روزنامه «مردم» مهمترین ارگان حزب حاکم چین آورده است که کره جنوبی و آمریکا برای این کار خود بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.
گزارش ادامه می دهد: آنها ظاهرا امنیت ملی چین را نادیده می گیرند و کل منطقه را با تاد به مخاطره می اندازند و البته به آنها هشدار می دهیم که ما تدابیر سخت و تلافی جویانه اتخاذ خواهیم کرد.
گزارش ها حاکی است که برد رادارهای سامانه موشکی تاد بین یک هزار تا 2 هزار کیلومتر است در صورتی که آمریکا می گوید این سامانه فقط برای رهگیری موشک های کره شمالی آرایش داده می شود.
«مردم» با بیان اینکه این سامانه می تواند صدها کیلومتر دورتر را نیز تحت پوشش قرار دهد، می نویسد: تاد سامانه موشکی منطقه ای نیست بلکه بخش های وسیعی از سراسر دنیا را شامل می شود و طبیعی است چین با آن مخالفت کند.
چین می گوید که برد رادارهای این سامانه باعث می شود تا موشک های این کشور نیز در تیررس آن قرار گرفته و امنیت ملی و نظامی چین در معرض خطر قرار گیرد.
ارگان حزب حاکم چین به طور تلویحی به کره جنوبی توصیه کرده است که در دام راهبرد نظامی آمریکا نیافتد و هر اقدام نظامی را که آمریکا به دنبال آن است انجام ندهد و روابط دو کشور را فدای سیاست های ماجراجویانه واشنگتن نکند.
روزنامه چینی تصریح کرده است که با استقرار تاد و زمانی که اوضاع از کنترل خارج شود، ‌کره جنوبی اصلی ترین قربانی خواهد بود.
روسیه نیز که به همراه چین یکی از مخالفان سرسخت استقرار این سامانه موشکی محسوب می شود، معتقد است استقرار سیستم تاد توسط آمریکا در اروپا و آسیای شمال شرقی، نه تنها به امنیت راهبردی مسکو و پکن آسیب می رساند بلکه تعادل راهبردی منطقه و حتی جهان را نیز بر هم زده است.

206

کد خبر: 685747

وب گردی

وب گردی