صالحی امیری: متولی اصلی فرهنگ مردم هستند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با بیان اینکه دولت یک ضلع جامعه را تشکیل می‌دهد بیان کرد: نباید همه مطالبات را از دولت انتظار داشت؛ چرا که مردم متولی اصلی فرهنگ هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید رضا صالحی امیری امروز در نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که با حضور علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و مدیران کل سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه هدف از سفر به مشهد ارزیابی عملکرد و دستاوردهای سفر ریاست جمهوری و پیگیری موارد مربوط به این سفر است، اظهار کرد: خوشبختانه با گزارشی که ارائه شده به نظر می‌رسد شرایط فرهنگی هنری خراسان در نقطه مطلوبی قرار دارد اما هنوز این امر کافی نیست.

او ادامه داد: ما بر این باور هستیم که در عرصه فرهنگی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. عرصه فرهنگی با اعداد و ارقام سر و کار ندارد، عرصه فرهنگ عرصه باورها و اندیشه، اخلاق، فضیلت، همنوایی و سازگاری است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اینکه سیاست دولت مبتنی بر اندیشه است تصریح کرد: مفصل‌بندی و گرانیگاه گفتمان فرهنگی دولت مبتنی بر اعتدال، عدالت، عقلانیت و دیانت است و این اضلاع چهارگانه گفتمانی، مفصل اصلی گفتمان فرهنگی دولت را تشکیل می‌دهند و عنصر دیانت در این میان جوهر گفتمان فرهنگی‌ است.از این منظر دولت هم از یک گفتمان فرهنگی و هم از یک تبار فرهنگی برخوردار است.

صالحی امیری با بیان اینکه دولت یک ضلع جامعه را تشکیل می‌دهد بیان کرد: نباید همه مطالبات را از دولت انتظار داشت؛ چرا که مردم متولی اصلی فرهنگ هستند و دولت موظف به هدایت مردم به سمت فعالیت‌های فرهنگی است.

او اضافه کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی با توجه به فرهنگی بودن استاندار، زبان گفت‌وگو با دولت وجود دارد اما مشکل اصلی در جامعه ما نبود هم‌زبانی است. بنابراین دولت تلاش می‌کند در کنار ایجاد فضایی برای زبان گفت‌وگو، فهم مشترک و هم‌زبانی را نیز ایجاد کند.

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نظام فرهنگی مبتنی بر مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است، خاطرنشان کرد: نقطه عزیمت برای توسعه کشور توجه به فرهنگ است و آغاز حرکت برای گفت‌وگوی فرهنگی می‌تواند شرایط زیست فرهنگی را در جامعه فراهم کند. باید بپذیریم که دیگرانی هم با اندیشه‌ها و سلایق متفاوتی وجود دارند. زیست فرهنگی در فضای تنوع فرهنگی شکل می‌گیرد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی فرهنگی باید آزادانه، بدون تبعیض، در فضای برابر و پذیرش حق دیگران باشد عنوان کرد: قدرت گفت‌وگو تنها در نخبگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی مهیا است. تحمل و مدارا در گفت‌وگوی فرهنگی برای دستیابی به سازگاری فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که باید بپذیریم هنرمندان و نخبگان هر منطقه نیز حق گفتن دارند.

او با ابراز خرسندی نسبت به اینکه در کشور ما مجموعه‌ای از تفکر وجود دارد، گفت: وجود مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و سلایق فکری می‌تواند به تقویت و حفظ زبان مشترک کمک کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اینکه مسیر اعتدال در گفت‌وگوی فرهنگی مسیر انتخاب در فضای سختی است اظهار کرد: امنیت فکر و بیان در جامعه می‌تواند به جامعه‌ای خلاق و پویا کمک کند تا مردم آن جامعه بتوانند به درک روشنی از فرهنگ و توسعه دست پیدا کنند.

صالحی امیری ادامه داد: کشور ما در مسیر تحولات بزرگ قرار دارد؛ بنابراین باید علاوه بر اینکه نشاط در جامعه را افزایش دهیم، جوان را درک کرده و اجازه ندهیم شکاف فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

او عرصه فرهنگ را نیازمند تولید نشاط برشمرد و بیان کرد: ابتدا باید نشاط درونی در افراد ایجاد شود تا آنها رضایت کافی از میزان نشاط را داشته باشند و در مرحله بعد نشاط بیرونی به عنوان مرحله مهم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهوری در پایان یادآور شد: انسجام فرهنگی، پذیرفتن حرکت در یک مسیر و شنیدن نظرات هنرمندان و فرهیختگان است؛ بنابراین وظیفه دولت در رسیدن به زیست فرهنگی هدایت مردم به سمت فرهنگ است.

502502
کد خبر: 686985

وب گردی

وب گردی