واکنش منفی کارشناسان فوتبال چین به حضور «لیپی» در تیم ملی این کشور

در شرایطی که گفته می شود «مارچلو لیپی» ایتالیایی قصد دارد سرمربی تیم ملی فوتبال چین، یکی از حریفان تیم ایران در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی روسیه شود، بسیاری از رسانه ها و کارشناسان چینی این تغییر را به صلاح تیم نمی دانند.

به گزارش ایسکانیوز، «گائو هونگبو» که در آخرین دیدار تیم ملی فوتبال چین برابر ازبکستان با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد و امیدهای این تیم برای راهیابی به جام جهانی 2018 را نقش بر آب دید، از سمت خود استعفا کرد.
حال برخی گزارش ها حاکی است که «مارچلو لیپی» 68 ساله که با تیم فوتبال ایتالیا فاتح جام جهانی 2006 شد، قرار است هدایت تیم ملی چین را بر عهده بگیرد.
«لیپی» قبلا سرمربی تیم فوتبال گوانگژو اورگراند چین بود و با این تیم سه بار طی سالهای 2012 تا 2014 قهرمان لیگ فوتبال چین شد و در فصل 2012-2013 نیز عنوان لیگ قهرمانان آسیا را با این تیم کسب کرد.
انتشار اخبار مربوط به این موضوع باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران ورزشی چین اعلام کنند که این تغییر و تحول مشکلی از فوتبال کشورشان را حل نخواهد کرد.
گزارش ها حاکی است که بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران رشته ورزشی فوتبال در چین بر این اعتقاد هستند که اصل و اساس تیم دارای در این کشور دچال مشکل است و یک سرمربی به تنهایی قادر به حل همه مشکلات نیست.
روزنامه «چاینا دیلی» چین در گزارشی اعلام کرد که همین مسائل باعث شده تا خبر انتصاب یک سرمربی خارجی برای تیم ملی با بی تفاوتی و خونسری مردم و علاقمندان به فوتبال این کشور مواجه شود.
نشریه ادامه می دهد: امروز در چین همه به خوبی واقفند که سرمربی جدید و خارجی هم بسیار بعید است بتواند نسخه مناسبی برای تیم ملی داشته باشد.
«جین جیانگ» سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال چین می گوید که متاسفانه همیشه به دنبال تغییر یک شبه در تیم ملی بوده ایم.
روزنامه «ورزش» چین از قول او می نویسد که اگر قرار باشد تحولی در تیم صورت گیرد باید تدریجی و گام به گام باشد و یک سرمربی نمی تواند در طول یک مدت کوتاه تیم ملی فوتبال چین را متحول کند.
چین اکنون چهار نوع نظام مدارس فوتبال، از مقطع ابتدایی تا دانشگاه در کشور ایجاد کرده و شمار این مدارس به 16 هزار و 186 باب می رسد. با این حال طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است تا سال تا سال 2017 میلادی 20 هزار مدرسه فوتبال در چین راه اندازی شود تا 400 هزار فوتبالیست در آنها تربیت شوند.
این در حالیست که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری ملی خلق چین نیز خواستار تحرکات ملی برای بهبود ورزش فوتبال در کشور و برداشتن گام های بلندی در این زمینه شده است.
چاینا دیلی می نویسد: قرار بود لیپی ماه قبل سکان تیم لیگ برتری گوانگژو اورگراند را برای سه سال دیگر بر عهده گرفته و هر فصل 22 میلیون دلار بگیرد اما ظاهرا تیم ملی فوتبال چین رقم بالاتری به وی پیشنهاد کرده است.
تکلیف سرمربی تیم ملی فوتبال چین به احتمال زیاد تا فردا شنبه مشخص خواهد شد اما بحث هایی در باره نامزدهای مختلف در این ارتباط در جریان است.
تیم ملی فوتبال چین همراه با تیم های ایران، قطر، سوریه، کره جنوبی و ازبکستان در گروه نخست مرحله پایانی مسابقات جام جهانی 2018 روسیه قرار دارد.
چین در چهار بازی اولش در دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا، تنها یک امتیاز کسب کرده و امیدهایش برای رسیدن به جام جهانی به شدت کاهش پیدا کرده است.
این تیم هم اکنون با یک امتیاز قعرنشین این گروه است و تیم ملی فوتبال کشورمان با 10 امتیاز مقتدرانه صدر جدول را به خود اختصاص داده است.

402/602

کد خبر: 687947

وب گردی

وب گردی