دموکراسی بدون حضور احزاب شعاری بیش نیست

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پیش کنگره پانزدهم حزب مردم سالاری گفت: دموکراسی بدون حضور احزاب شعاری بیش نیست.

به گزارش ایسکانیوز، رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در مراسم پیش کنگره پانزدهم حزب مردم سالاری گفت: حیات اجتماعی ما دارای 4 مقیاس است که می توانیم بر اساس آن ساختار جامعه را تعیین کنیم.

وی افزود: اولین مقیاس، مقیاس عقل است. دوم شرع و حوزه های وحیانی است که مکمل عقل است. سوم سیره عقلا است چیزی که کمتر به آن توجه می شود و چهارم عرف است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: البته یکی از مسائلی که این 4 مقیاس بر آن استوار است عبارت است از اینکه جامعه باید در مسیر توسعه باشد چرا که توسعه سیاسی منوط بر وجود آزادی و دموکراسی در کشور است.

وی با بیان اینکه آزادی در کشور مشروط بر حضور احزاب است گفت: این بدین منظور است که دموکراسی در جامعه مدنی بدون حزب شعاری بیش نیست بنابراین توسعه سیاسی بدون تهذب یک شعار پوچ و تو خالی است.

منتجب نیا در ادامه با بیان اینکه بین 4 مدل نظام توپولیستی، نظام استبدادی، نظام لوی جلگه و نظام هیاتی آنچه شرع مقدس و عرف می پذیرد نظام حزبی است گفت: این در حالی است که نظام لوی جرگه نظام استبدادی نظام هیاتی و نظام توپولیستی هیچکدام مورد تایید علما نیستند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم استبداد حزبی و جبه ای در کشور به وجود بیاید گفت: نباید اجازه دهیم دیگران جای ما تصمیمی بگیرند و ما هم خدایی نکرده به بهانه وحدت به استبداد روی بیاوریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قائم مقام حزب اعتماد ملی در پایان گفت: در حال حاضر اتحاد بین اصولگرایان و اصلاح طلبان رمز پیروزی آنها است منتهی این اتحاد را باید در قالب اراده افراد تعریف کنیم. چرا که اگر بخواهیم این اتحاد را بر پایه نظام هیاتی و یا لویی جرگه تعریف کنیم بر خلاف ایده عقلا حرکت کرده ایم.

302/300

کد خبر: 705954

وب گردی

وب گردی