در  گفتگوی تلفنی اشرف غنی و ترامپ چه گذشت؟

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا از کمک این کشور به توسعه بخش معدن افغانستان تشکر کرده و گفته است که کابل مصمم به گسترش همکاری در این عرصه است.

به گزارش ایسکانیوز ،غنی افزوده که سرمایه‌گذاری‌های آمریکا برای توسعه افغانستان در مراحل نخست به ثمررسیدن است و تداوم این تلاش‌ها می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا افغانها بتوانند از منابع سرشار طبیعی که دارند به صورت مؤثر استفاده کرده، اقتصاد پویایی را ایجاد کنند و به خودکفایی برسند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که غنی، شب گذشته با ترامپ تلفنی گفتگو کرده است.

به گزارش بی.بی.سی ترامپ هم گفته که منابع طبیعی افغانستان قابل ملاحظه است و دولت او آماده است که به مردم و دولت افغانستان برای استفاده مؤثر در این عرصه کمک کند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته که افغانستان پتانسیل مناسبی برای توسعه اقتصادی داشته و منابع طبیعی این کشور می‌تواند از عناصر کلیدی این امر محسوب شود.

غنی در این تماس رابطه کابل و واشنگتن را بر مبنای منافع مشترک استراتژیک دو ملت استوار دانست و افزود که انتظار می‌رود که این رابطه در دورۀ ریاست جمهوری ترامپ بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.

او گفته که مبارزه مشترک افغانستان و آمریکا در برابر تروریسم، واشنگتن را به عنوان شریک بنیادین و محوری مردم افغانستان مبدل کرده است.

به نوشته ارگ ریاست جمهوری افغانستان رهبران دو کشور در مورد مسائل امنیتی افغانستان نیز صحبت کرده و آقای غنی از کمک‌های مالی و فنی آمریکا قدردانی کرده است و این کمک‌ها را در توانمند سازی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حیاتی خوانده است.

ترامپ نیز تاکید کرده که آمریکا در کنار دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا اضافه کرده در صورتی که افغانستان نیاز به همکاری بیشتر امنیتی داشته باشد دولت او بعد از ارزیابی ضرورت‌ها، به تأمین حمایت بیشتر امنیتی توجه خواهد کرد.

ترامپ و غنی در مورد مسائل منطقه‌ای و مبارزه علیه تروریسم به تبادل نظر پرداختند و بر مبارزه مشترک در این زمینه تأکید کردند.

در ادامه این گفتگو ترامپ از غنی دعوت کرد تا به منظور بحث بیشتر در مورد مسایل دو جانبه به آمریکا سفر کند. رئیس جمهور غنی نیز از ترامپ دعوت کرده به افغانستان سفر کند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته که برای دیدار با نیروهای کشورش و بازدید از افغانستان امیدوار است در اولین فرصت ممکن به افغانستان سفر کند.

306

کد خبر: 709246

وب گردی

وب گردی