به جای انتقال به فکر بازچرخانی آب باشیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: باید به جای اینکه با هزینه سرسام آور آب را منتقل کنیم، با تصفیه و بازچرخانی آب که هزینه های چندانی نخواهد داشت به تامین منابع آبی کشور بپردازیم.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور در ششمین نمایشگاه محصولات و فناورزی کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگار مهر نگاه زیست محیطی موجود در این نمایشگاه را قابل قدردانی دانست و گفت: حضور تولید کنندگان محصولات ارگانیک، سموم گیاهی و دوستدار محیط زیست در این نمایشگاه نشان دهنده توجه روزافزون به محیط زیست و پیوند ناگسستنی محیط زیست و کشاورزی است.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه همچنان استفاده از سموم و کودهای با پایه گیاهی در مقایسه با کودهای شیمیایی کم است، اظهار کرد: با وجود مخاطراتی که کودهای شیمیایی برای محیط زیست و انسان به همراه دارد اما کشاورزان برای به دست آوردن محصول بیشتر و سود بیشتر به سمت کود و سموم کشاورزی گرایش بیشتری دارند.
مهردادی از مسئولان وزارت کشاورزی درخواست کرد: برای کاهش مصرف سموم شیمیایی حمایت های لازم را از کشاورزان انجام دهند.
او ادامه داد: نبود حمایت های لازم، عدم آگاهی و گرانقیمت تر بودن کود و سموم با پایه گیاهی از جمله موارد دوری کشاورزان از کشاورزی سبز است.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با اذعان به اینکه مقداری از کود و سموم مصرفی ناخواسته وارد منابع آبی زیرزمینی می شود و نگرانی هایی را درمورد کیفیت آب شرب به همراه دارد، ادامه داد: کم شدن مصرف سم و کود در کشاورزی نگرانی ما در آلودگی آب ها را کاهش می دهد.
این مسئول با بیان اینکه تصفیه فاضلاب و حذف آلاینده های حاصل از پساب های کشاورزی به دلیل پیچیدگی هایی که دارند، کار دشواری است گفت: با کمک گرفتن از فناوری ها می توانیم برخی از آلاینده های پیچیده را حذف کنیم.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه چاره ای جز بازچرخانی آب در شرایط خشکسالی حاکم بر کشور نداریم، تصریح کرد: کشاورزی بهترین گزینه برای استفاده از آب های تصفیه شده فاضلاب ها است.
او در ادامه افزود: بسیاری از مواد مغزی گیاهان مانند فسفات در آب های تصفیه شده فاضلاب موجود است.
به گفته او در کشور طرح های کلانی درخصوص بازچرخانی آب از سوی وزارت نیرو با همکاری دانشگاه های تهران، مازندران و اصفهان در حال پیگیری است که به دلیل مسائل مالی به کندی در حال پیش روی است این در حالی است که راهی جز بازچرخانی آب برای کشور ما وجود ندارد.
او درخصوص بحث های مطرح شده درباره انتقال آب نیز تصریح کرد: بهترین روش برای تامین آب، بازچرخانی است و باید به جای اینکه با هزینه سرسام آور آب را از دریای شور به شیرین تبدیل کرده و منتقل کنیم، با تصفیه و بازچرخانی آب که هزینه های چندانی برای کشور به همراه نخواهد داشت به تامین منابع آبی بپردازیم.

703

کد خبر: 711437

وب گردی

وب گردی