نگاهی به آخرین اخبار  سیاست خارجی در هفته آخر آذر ماه

در هفته ای که گذشت مقامات بلندپایه کشورهای دیگر با دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار و گفت و گو داشتند.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: در آخرین هفته آذر ماه حوزه دیپلماسی کشورمان با رخدادهای فراوانی روبه رو بود. از سفر آمانو به کشورمان گرفته تا سفر ظریف به مسکو.

در ادامه به مهمترین رخدادهای حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی خواهیم پرداخت که از نظر می گذرد:

ایران و ارمنستان بر تعمیق روابط مشترک تاکید کردند

صبح چهارشنبه به دعوت رسمی روسای جمهور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با بدرقه معاون اول رییس جمهوری و مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.(اینجا)

در ادامه، حسن روحانی وارد ایروان شد و به طور رسمی از سوی «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان مورد استقبال قرار گرفت.

روسای جمهوری ایران و ارمنستان بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند. (اینجا)

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در بیانیه ای مشترک که در جریان سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به ایروان منتشر شد ، تاکید کردند که برای ارتقای بیش از پیش روابط اراده قاطع دارند. (اینجا)

همچنین رئیس جمهور با مقامات قرقیزستان و قراقستان نیز دیدار کرد و سند همکاری با این کشورها امضا شد.

سفر ظریف به مسکو به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه شنبه تهران را به مقصد مسکو به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ترک کرد. (اینجا)

پس از ورود ظریف و هیات همراهش به مسکو، در ابتدای ملاقات سرگئی لاوروف از ابراز همدردی جمهوری اسلامی ایران با روسیه در خصوص ترور سفیر این کشوردر ترکیه تشکر و قدردانی کرد و گفت: این حادثه باعث تشدید مبارزه با تروریست ها خواهد شد و آنها به اهداف خود دست نخواهند یافت.

گفتنی است، ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در این دیدار جنایت تروریستی که منجر به کشته شدن سفیر روسیه شد را به دولت، ملت و خانواده ایشان تسلیت گفت و اظهار داشت: ما در روز گذشته شاهد سه صحنه فجیع بودیم که همه از یک گروه نشات گرفته بود. تروریست ها نه مکان و نه جغرافیا می شناسند و نیاز است که همه جهان با تروریست مبارزه کنند. دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریست ها در کنار دولت روسیه قرار دارند. ما هیچ توجیهی برای گروههای تروریستی و اقدامات تروریستی قائل نیستیم (اینجا) .

در ادامه، بیانیه ای میان ایران، روسیه و ترکیه منتشر شد. متن این بیانیه (اینجا) آمده است. (اینجا)

پس ازپایان نشست وانتشار بیانیه ظریف به تهران بازگشت.

محکومیت ترور سفیر روسیه در ترکیه از سوی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ترور سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم کرد. (اینجا)

واکنش نماینده دایم ایران در سازمان ملل به ترور سفیر روسیه در ترکیه

نماینده دایم ایران در سازمان ملل گفت: تقویت همکاری های اقتصادی جامعه بین الملل با افغانستان به ایجاد صلح، ثبات و امنیت در این کشور کمک می کند.

با توجه به انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه که در جریان برگزاری همین جلسه شورای امنیت اعلام شد، خوشرو ضمن ابراز تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران به روسیه گفت که ایران ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه اطمینان دارد که این گونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمانهای تروریستی را تقویت خواهد کرد. (اینجا)

گفتنی است، سفیر کشورمان در آنکارا طی پیامی برای سفارت و خانواده سفیر روسیه در آنکارا با آنها ابراز همدردی کرد. (اینجا) همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از هموطنان ایرانی خواست که تا اطلاع ثانوی از سفرهای غیرضروری به ترکیه خودداری کنند. (اینجا)

بعیدی نژاد: ردپای منافقین درتحریک جهانیان علیه ایران

سفیر ایران در لندن با بیان این که برخی رسانه‌های غربی، ایران را مانعی بر سر راه خروج معارضین و خانواده‌هایشان در حلب معرفی می‌کنند، از سوء استفاده گروهک تروریستی منافقین از فضای موجود برای تحریک جهانیان علیه ایران خبر داد.

وی گفت: عده‌ای مغرض هم با سوءاستفاده از این جریان خبری تلاش کردند که مردم بی اطلاع را برای اعتراض به جلوی سفارتخانه ‌های ایران بکشانند و بدین ترتیب مردم ایران را نیز متقابلا به تحریک علیه سفارتخانه‌های خارجی دعوت کنند. اطلاعات موثق نشان می‌دهد سازمان منافقین که دیگر جایگاهی نزد ایرانیان ندارد در پوشش حمایت از اقدامات انسان‌دوستانه از مردم حلب، نقشی کلیدی در این فعالیتها ایفا می‌کند. هوشیار باشیم. (اینجا)

دیدار روانچی و قائم مقام وزارت خارجه یونان در تهران

قائم مقام وزارت خارجه یونان که به منظور برگزاری دومین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و یونان به تهران سفر کرده است، با معاون اروپا-آمریکای وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

در این دیدار، مجید روانچی با اشاره به سوابق روابط فیمابین ایران و یونان، اظهار کرد: میان دو کشور روابط دوستانه‌ای برقرار است و اراده جدی برای تحکیم و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد. روابط ایران و یونان در چارچوب سند نقشه راه که در سفر آقای چیپراس، نخست وزیر یونان به تهران به امضا رسید، پیش می‌رود. (اینجا)

دیدار آمانو به تهران و دیدار با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان

پس از دیدار رئیس کل سازمان انرژی اتمی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، آمانو در نشست خبری مشترک با صالحی، تاکید کرد: توقع داریم آژانس به عنوان مرجع بی طرف باشد و تا به امروز اینگونه بوده است.

قابل گفتن است، معاون رئیس جمهور گفت: با توجه به دستور اخیر رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بویژه در خصوص پیشرانها این موضوع را با آقای آمانو بررسی کردیم. (اینجا) یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. (اینجا)

در ادامه، آمانو پس از گفت و گو با روحانی و صالحی با ظریف دیدار و گفت و گو کرد. (اینجا)

گفتنی است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای جداگانه ای با شیخ زهیر جعید رئیس "جبهه عمل اسلامی" لبنان (اینجا) و جورج کاتروگکالوس قائم مقام وزیر امور خارجه یونان (اینجا) گفت و گو کرد.

قابل ذکر است که ظریف در نامه ای رسمی به موگرینی نشست کمیسیون مشترک برجام را خواستار شد. وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال آمریکا در اجرای تعهدات خود، از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، درخواست کرد ضمن اطلاع رسانی لازم به کلیه طرف های برجام، تمهیدات لازم برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا را اتخاذ نماید. (اینجا)

تصویب توافقنامه میان تهران و مسکو در مجلس دومای روسیه

نمایندگان مجلس دومای روسیه، توافقنامه میان این کشور و ایران را در خصوص ارتقا و حمایت متقابل از سرمایه گذاری در دو کشور را تصویب کرده و آن را حائز اهمیت خواندند.

این توافقنامه شامل امکان سرمایه گذاری تجار ایرانی و روسی در کشورهای عضواین تفاهم نامه و همچنین ارائه متقابل سرمایه گذاری دیگر کشورها که شرایط بهتری از سرمایه گذاران خود طرف قرارداد و یا سرمایه گذاران طرف سوم دارند را شامل می شود. (اینجا)

302/300

کد خبر: 715156

وب گردی

وب گردی