تاکید ترامپ بر حمایت از  رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور منتخب آمریکا بار دیگر بر حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، دونالد ترامپ اعلام کرد در صورتی که رئیس جمهوری تایوان پس از آغاز دوران ریاست جمهوری او در بیستم ژانویه (۱ بهمن) - روز تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا- به آمریکا سفر کند، احتمال دیدار این دو مقام منتفی نخواهد بود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از آنکه با فشار خبرنگاران برای پاسخ به اینکه آیا در این کشور با رئیس جمهور تایوان دیدار خواهد کرد گفت: «من تا پیش از بیستم ژانویه با سران خارجی دیدار نمی‌کنم؛ زیرا بر خلاف پروتکل است. اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

چای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، روز هفتم ژانویه در راه سفرش به کشورهای آمریکای جنوبی، در شهر هیوستون آمریکا توقف می‌کند و روز ۱۳ ژانویه هنگام بازگشت در سان فرانسیسکو توقف خواهد کرد.

ترامپ اندکی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تماس تلفنی رئیس جمهور تایوان برای تبریک به وی پاسخ داد و این امر باعث خشم چین شد.

برنامه توقف رئیس جمهور تایوان در آمریکا نیز بیش از پیش باعث تنش در روابط چین و آمریکا شده است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا همچنین بار دیگر در مورد اینکه روسیه رایانه‌های مقامات حزب دموکرات را هدف حملات سایبری قرار داده است، ابراز تردید کرد.

ترامپ در خصوص شتابزدگی در قضاوت درباره ادعای حملات سایبری به روسیه نیز هشدار داد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که ترامپ را به زیر سوال بردن دستگاه اطلاعاتی آمریکا متهم کرد، گفت: «من فقط می‌خواهم آن‌ها با اطمینان ادعا کنند؛ زیرا این اتهام بسیار جدی است. اگر شما قضیه سلاح‌های کشتار جمعی را به یاد بیاورید، می‌بینید که آن‌ها اشتباه فاجعه‌آمیزی مرتکب شدند. بنابراین من می‌خواهم آن‌ها با اطمینان سخن بگویند. اینکه آن‌ها بدون اطلاعات چیزی بگویند غیرمنصفانه است. من در مورد حملات سایبری اطلاعات زیادی دارم و می‌دانم اثبات آن کار بسیار دشواری است. پس ممکن است کار فرد یا گروه دیگری باشد. من چیزهای دیگری هم می‌دانم که دیگران از آن بی‌اطلاع هستند بنابراین آن‌ها نمی‌توانند در مورد این وضع مطمئن باشند.»

رئیس جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به اینکه اطلاعات وی در چه زمینه ایست گفت: «روز سه شنبه یا چهارشنبه متوجه خواهید شد.»

ترامپ با وجود تنش‌هایی که در روابط آمریکا با روسیه و چین ایجاد شده است گفت: «امیدواریم با کشورهای زیادی روابط خوبی داشته باشیم. این شامل روسیه و چین نیز خواهد بود.»

مقامات اطلاعاتی آمریکا با اطمینان می‌گویند روسیه شخصیت‌های سیاسی آن کشور را - که می‌توانستند باعث شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شوند - هدف حملات سایبری خود قرار داده است.

وی همچنین بار دیگر به موضوع صدور قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل پرداخت و بر حمایت خود از تل آویو تاکید کرد.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اوباما با وتو نکردن آن قطعنامه قصد داشته است به وی ضربه بزند گفت: «من دیروز تلفنی با اوباما صحبت کردم. او بسیار خوب صحبت کرد و ما روابط بسیار خوبی داریم. ما باید از اسرائیل محافظت کنیم و به نظر من اسرائیل بسیار بسیار مهم است. ما باید از اسرائیل محافظت کنیم و من با کاری که او با اسرائیل کرد، مخالفم. من به سخنرانی جان کری هم گوش دادم و فکر می‌کنم آنچه در مورد اسرائیل رخ داد ناعادلانه بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

306/300

کد خبر: 717883

وب گردی

وب گردی