در حوادث غیرمترقبه سهم ربات ها برای کاهش صدمات چقدر است؟/موسی خانی: سرمایه گذاری در ساخت ربات ها  از صدمات حوادث می کاهد

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با توجه ارزش جان افراد و سرمایه انسانی هر فرد در جامعه گفت: با سرمایه گذاری در ساخت ربات ها می توان از صدمات مالی و انسانی در حوادث کاهش داد.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع مدیریت بحران در بروز حوادث غیر مترقبه بسیار حائز اهمیت است. زمانی که حادثه ای رخ می دهد یک سازماندهی مناسب و استفاده از ابزار و افراد در موقعیت مناسب می تواند در جهت بهبود شرایط به وضع عادی کمک شایانی کند.

در این میان سهم تکنولوژی و تجهیزات به روز دنیا برای مواجه با حوادث و حل بحران، دارای اهمیت زیادی است و امروزه کشورهای دنیا در مواجهه با حوادثی همچون آتش سوزی، سیل و.. از این ظرفیت ها بهره می برند. در حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو پس از فرسودگی ساختمان، کمبود تجهیزات امدادرسانی خودنمایی می کرد.

موضوع ساخت ربات ها و ابزار آلات پیشرفته برای کمک در چنین زمینه هایی نباید فقط در دانشگاه ها بماند، بلکه نهاد ها و ارگان های مختلف باید با اعتماد به دانشگاه زمینه ورود آن ها و محصولاتشان به صنعت را فراهم کنند تا در مواقع حساس و بروز چنین حوادثی، کمک هر چه بیشتر برای کمتر شدن خسارت ها کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری مسابقات رباتیک اقدام به ساخت ربات های خاص امدادرسانی در مواقع بحرانی و حوادث کرده است. در این خصوص مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: ربات امدادگر توسط دانشجویان دانشگاه آزاد چندی است که ساخته شده و بارها مورد بازدید مسئولین مرتبط قرار گرفته است. در این راستا کمیته ملی ربوکاپ با اجرای مانوری که به درخواست سازمان امداد و نجات و آتش نشانی صورت گرفت از قابلیت های ربات امدادگر رونمایی کرد و این ربات در جهت اهداف امدادرسانی مواردی چون عبور از محیط های بدون نور ، سطوح ناهموار و.. موفق بود.

ربات امدادگر

با توجه به سالهای متمادی حدود 18-17 سالی است که تیم های ایرانی در این مسابقات شرکت می کنند انواع و اقسام ربات ها طراحی و ساخته شده است از جمله ربات امدادگر که می تواند در این مواقع برای شناسایی مصدومان و ارائه گزارش آمار حیاتی و موقعیت مصدومان می تواند از یک محفظه کوچک وارد شوند و اطلاعاتی را بدهد

وی افزود: با بروز حوادثی مانند ساختمان پلاسکو ربات امدادگر اقدام به فعالیت می کند و توجه مسئولین و افکار عمومی به این مسئله بیشتر جلب می شود که این ربات ها در مواقع بحرانی می توانند راهگشاباشد که البته هنوز از ربات های کاربردی در حوادث استفاده نشده است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ تصریح کرد: علیرغم اینکه برخی از سازمان های کشور مشکلات شدید مالی دارند ؛ سرمایه گذاری در این حوزه باید بیشتر شود. در این راستا با گشایش هایی که اخیرا در مقوله برجام شکل گرفته با تخصیص اعتبارت و توسعه منابع مالی سازمان های شهرداری، آتش نشان و .. از ربات های تولیدی کمیته ربوکاپ استفاده کنند.

ماشین های کوچک

موسی خانی در ادامه تصریح کرد: ربات هایی به صورت ماشین های کوچک توسط گروه رباتیک ساخته شده اند با توجه به فرهنگ غلطی که متاسفانه در جوامع به ویژه در ایران وجود دارد که انسان ها در محل حادثه تجمع می کنند این ماشین های کوچک در راههای باریک امکان عبور دارند و به حمل و نقل سریع آتش نشانان و انتقال سریع پزشکان به محل حادثه کمک می کند.

ربات های آتش نشان

ساخت ربات های آتش نشان چند ماه پیش با ریاست عالی دانشگاه به کمیسیون رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد و این ربات در دستور کار دانشگاه قرار گرفته و طرحی صنعتی این ربات انجام شده است. ربات آتش نشان در مواقع حوادث مثل یک آتش نشان شلنگ های آب را به محل آتش سوزی می برد.

نرم افزارهای امداد و نجات

در برخی از مناطق با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت حادثه‌ خیزی استان ها مانند گلستان، مطالعه بر روی یک نرم‌ افزار امداد و نجات مورد نیاز بود که هر فردی که دچار حادثه شده را در هر جایی که قرار دارد، شناسایی و با مرکز به راحتی ارتباط برقرار کند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ در مورد نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه اظهار داشت: دانشگاه تاکنون رسالت خود را در این زمینه انجام داده است و همیشه پیشرو بوده اند ولی نیازهایی که باید از سوی صنعت مرتفع شود و تعاملی با تولیدات دانشگاه به ویژه ربات ها در تاکنون کمرنگ بوده و با برنامه ریزی از توانمندی اساتید و دانشجویان این مهم برطرف خواهد شد.

205/200

کد خبر: 725348

وب گردی

وب گردی