بهمن کشاورز: دانشگاه آزاد اسلامی وحدت ملی را درکشور تقویت کرده است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری مرکز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین مزیتی که برای کشور داشته این بوده که وحدت ملی را در کشور تقویت کرده است. بدین معنا که به طور مثال استان کردستان در استان خراسان قبول می شوند و عده ای از بندر چابهار به ارومیه می روند برای تحصیل. این حرکت که سال ها ادامه داشته از یک سو باعث ارتقا شعور اجتماعی در نقاط مختلف کشور شده و از دیگر سو وحدت ملی را تقویت کرده است.

بهمن کشاورز، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری مرکز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره وضعیت دانشجویان رشته حقوق در دانشگاه های کشور گفت: در زمینه میزان جذب دانشجویان حقوق در دانشگاه ها ایراداتی وارد است. شاید این موضوع که این رشته کتاب محور است و نیاز آن به استاد کمتر از رشته های دیگر است، درست باشد ولی بدون تردید بدون حضور استاد برای رفع اشکال ها و موانع و پیچش هایی که در مسائل حقوقی وجود دارد، دانشجوی حقوق به آن چه باید برسد، نخواهد رسید.

او در ادامه به تعداد زیاد دانشکده های حقوق در دانشگاه های کشور اشاره کرد: موضوع توانمندی استادان در کلاس ها و میزان موفقیت در انتقال مطالب مفید بسیار اهمیت دارد و باید این موضوعات در آموزش عالی کشور مورد توجه قرار گیرد; و این موضوع نباید تحت تاثیر مسایل دیگر مانند درآمد شهریه قرار گیرد.

این مسئله که مدت چهار سال جوانانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند سرگرم خواهند شد و دانشجو خواهند بود و خانواده ها می توانند بگویند فرزند ما دانشجو است و به خصوص دانشجوی رشته حقوق است و به تعبیری که در سال های اخیر شنیده می شود درس وکالت می خواند خود مطلب دیگری است که باعث می شود که جذب بی رویه و بی حساب و کتاب دانشکده های حقوق ادامه پیدا کند.

تعداد 25 هزار ورودی در هر سال به دانشکده های حقوق و رقم 600 هزار لیسانسه حقوق منتظر کار که شنیده می شود رقمی نیست که منطقی و قابل قبول باشد. به نظر می رسد در پذیرش افراد به دانشکده های حقوق باید از نظر تعداد تجدیدنظر جدی به عمل آید.

کشاورز ادامه داد: در بیشتر نقاط دنیا کلاس دانشکده حقوق با بررسی پرونده شروع می شود. یعنی در هر درسی استاد موضوع و پرونده ای را مطرح می کند و بر مبنای آن درس خود را ارائه می دهد. اینکه از روی کتاب مباحثی گفته شود و یا در مواردی جزوه هایی دیکته شود که در آن قسمت هایی از کتاب های اساتید متقدم هم حذف شده است و بر اساس همان دانشجویان امتحان بدهند به طور قطع قابل قبول نیست و روش صحیحی نیست.

او افزود: زمان و تجربه استادان باسابقه در این رشته ثابت کرده که عدم آموزش بر مبنای محتویات پرونده ها و با بررسی و تجزیه و تحلیل پرونده ها چه مشکلاتی را برای قاضی و وکیل بعدی ایجاد می کند. در عین حال این راه را هم باید در نظر داشت که اینک تمام انتقادات و فشارها بر روی کانون های وکلا است که چرا تعداد بیشتری کارآموز جذب نمی کند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری مرکز با اشاره به نقش قوه قضاییه و کانون سردفتران گفت: هم اکنون بنا بر اقرار خود مسئولان قضایی، قوه قضاییه با کمبود شدید قاضی مواجه است. اطاله دادرسی و وقت های طولانی دادرسی، ناشی از همین کمبود قاضی است و گفته می شود که ما به تعداد خیلی بیشتر از آن چه که فعلا داریم قاضی نیاز داریم. اینکه گفته می شود 15 میلیون موجودی پرونده است بیش از آن که به کانون وکلا مربوط باشد به قوه قضاییه مربوط است. قوه قضاییه باید برنامه ریزی داشته باشد که بتواند به فوریت به این پرونده ها رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند.

وی افزود: همین طور کانون سردفتران در سراسر کشور آیا به تعداد کافی دفتر اسناد رسمی دارد که بتواند اسناد مردم را تنظیم کند؟ به نظر می رسد که کانون سردفتران که عمدتا هم تحت نظر قوه قضاییه است و تقریبا ارتباط سازمانی با آن دارد، پذیرش سردفتران بیشتری را در برنامه های خود قرار دهد.

کشاورز ادامه داد: اگر بازنگری کیفی جدی در دانشکده های توسط وزارت علوم انجام شود و آمار اساتید و مدرسین بررسی شود نتیجه آن قابل قبول نیست و ما امیدوار هستیم که این موضوع بررسی شود.

او در ادامه با بیان اینکه از میان 69620 نفر شرکت کننده در آزمون کارآموزی وکالت امسال، 24650 نفر از فارغ التحصیلان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بوده اند افزود: دانشکده های حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در وضعیتی بهتر از برخی دانشکده های دیگر حقوق قرار دارند.

وی در ادامه با پیشنهاد بازنگری در میزان جذب در برخی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین مزیتی که برای کشور داشته این بوده که وحدت ملی را در کشور تقویت کرده است. بدین معنا که به طور مثال استان کردستان در استان خراسان قبول می شوند و عده ای از بندر چابهار به ارومیه می روند برای تحصیل. این حرکت که سال ها ادامه داشته از یک سو باعث ارتقا شعور اجتماعی در نقاط مختلف کشور شده و از دیگر سو وحدت ملی را تقویت کرده است.

او در ادامه بااشاره به مدیریت موفق دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر با حضور دکتر میرزاده افزود: دانشگاه آزاد صرف نظر از جنبه علمی، از نظر اداری و نحوه مدیریت و نظم و ترتیب کاملا قابل قبول است و مدیریت این دانشگاه بسیار خوب عمل کرده است و امیدوارم باز هم خوب عمل کند و در عین حال هم بحث کمیت و هم بحث کیفیت را ارتقا دهد.

200/201

خبرنگار: پارسا فرخوی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736088

وب گردی

وب گردی