به خاطر اعتبار سما و دانشگاه آزاد اسلامی، به سراغ این مجموعه آمدیم

مهرستان یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۶۲ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری سرباز و ۱۴۵ کیلومتری خاش قرار دارد و از طریق شهرستان سرباز با بندر چابهار در ارتباط است. شهری کم برخوردار، اما سرشار از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه... به سراغ مسئول راه اندازی سما در این شهرستان رفتیم که از نخبگان شهر محسوب می شود،

به گزارش ایسکانیوز، محمد امین هونکزهی در دوره لیسانس و فوق لیسانس عضو بنیاد نخبگان بوده است و بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد راه یافته و هم اکنون دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در دانشگاه شهید بهشتی است. پای صحبت های او نشستیم تا از نزدیک در جریان کم و کیف این راه پر پیچ و خم قرار بگیریم...

*خودتان را برایمان معرفی بفرمایید:

محمد امین هونکزهی متولد 1362 و ساکن شهرستان مهرستان استان سیستان و بلوچستان. دانشجوی ترم آخر دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری در دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم.

*از سوابق کاریتان بگویید.

16 سال در آموزش و پرورش سابقه خدمت دارم و این همکاری همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیر رییس شورای شهر مهرستان هستم.

*چرا انتخابتان سما است؟ چرا سراغ سایر مجموعه های دانشگاهی نرفتید؟

در شورای شهر مصمم بودیم تا یک مجموعه خوشنام را راه اندازی نماییم.

*یعنی چی خوشنام ؟

یعنی پا برجا بماند.

*منظورم این است که حالا چرا علمی کاربردی را انتخاب نکردید؟ چرا پیام نور را انتخاب نکردید؟ بالاخره شما این کار را از صفر شروع می کنید، می توانستید مجموعه های دیگر را هم به همین شیوه از صفر شروع کنید؟

سما به خاطر اینکه زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است و از اعتبار بالایی برخوردار است، مجموعه منسجم تری است. سایر مجموعه های دانشگاهی معلوم نیست که تا کی باشند. اما دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه دانشگاهی بزرگ و بین المللی است.

*پس به خاطر اعتبار مجموعه سما شما به سراغ اینجا آمدید؟

بله ، دقیقا!

*از چه طریق با مجموعه سما آشنا شدید و چگونه برای راه اندازی سما در مهرستان برگزیده شدید؟

یکی از آرزو ها و خواسته های مردم مهرستان داشتن یک واحد دانشگاهی بود. از زمانی که وارد شورای شهر شدیم درصدد راه اندازی و تاسیس یک واحد دانشگاهی بودیم. پیش از این نیز به دنبال راه اندازی دانشگاه پیام نور بودیم و مقدمات این کار را نیز انجام دادیم، اما با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که ممکن است از این واحد دانشگاهی استقبال لازم صورت نگیرد. در ادامه این مسیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تمایل زیادی برای شروع به کار در مهرستان نشان داد که به دلایل مشابه با این واحد دانشگاهی هم مخالفت شد.

سپس رییس شورای نظارت و هماهنگی وقت استان محمدرضا عرفانی، که پیش از این مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز بودند، نشستی که در فرمانداری مهرستان برگزار شد، فرماندار از ما به عنوان عضو شورا و یکی از نخبگان شهر دعوت کرد. در این جلسه آقای عرفانی از تاسیس و راه اندازی سما سخن به میان آورد و ما نیز با شناختی که از مجموعه بزرگ سما داشتیم از این طرح استقبال کردیم و فرصت را مغتنم دانستیم زیرا که جوانان جویای علم در شهر مهرستان برای ادامه تحصیل می بایست به سراوان و ایرانشهر می رفتند و با توجه به بعد مسافت مشکلات زیادی برای آنها پیش
می آمد.

در همان جلسه مقرر شد که کارهای مربوط به راه اندازی آموزشکده سما با معرفی یک نفر آغاز شود، فرماندار و دوستانی که در آن جلسه بودند لطف داشتند و بنده را معرفی کردند.

بنده نیز با توجه به اصرار زیاد دوستان این مسئولیت را پذیرفتم و برای پیگیری کارها چندین مرتبه به زاهدان سفر کردم و در جریان این مسافرت ها آقای عرفانی درخواستی به سازمان سما دادند و از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در مهرستان گفتند و درخواست انجام بازدید برای ارزیابی از سوی ایشان برای سازمان سما ارسال شد.

در ادامه مهندس جبلی و مهندس بختیاری از طرف سازمان سما برای بازدید میدانی آمدند و پس از بررسی های لازم تایید نهایی را دادند.

بعد از حضور این همکاران، درخواستی از سازمان سما برای راه اندازی آموزشکده سما به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد.

در همین زمان با اعلام فراخوانی در شهر کار را به صورت رسمی آغاز و با استقبال بسیار خوبی از سوی همشهریانمان مواجه شدیم و با 170 دانشجو کار خود را آغاز کردیم.

از آنجا که در مهرستان واحد دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت برای ادامه کار به مشکل برخورد کردیم و این بزرگترین چالش ما بود.

در همین اثنا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مجاور، طی تماس تلفنی با رئیس شورای نظارت و هماهنگی استان بر غیر قانونی بودن کار ما تاکید داشتند و از سوی دیگر سازمان سما نیز بعد از پیگیری های مکرر و عدم دریافت نتیجه لازم، خواستار پایان دادن به کار آموزشکده شدند.

اما از آنجا که استقبال بسیار خوبی در شهر از آموزشکده سما شده بود و عده ای نیز درحال تحصیل بودند طی مکاتبه با سازمان سما درخواست بازدید مجدد را کردیم، همکاران از حوزه ستادی سما مجدد آمدند و با بررسی پتانسیل ها و ظرفیت های موجود قول همکاری های مساعد را دادند و عنوان کردند به هر نحوی که باشد، مجوز این آموزشکده را خواهیم گرفت.

راهکار پیشنهادیشان این بود که آموزشکده در همان مهرستان بماند اما اسمش بشود آموزشکده سما سراوان.بنده عرض کردم ایراد ندارد ولی با توجه به بافت قومی و قبیله ای شهر این کار تبعات زیادی برای آموزشکده خواهد داشت.

برای ثبت کد رشته های آموزشکده می بایست هر رشته حداقل دو یا سه نفر عضو هیات علمی داشته باشد برای همین منظور از دوستان هیات علمی در شهرهای مجاور استفاده کردیم. با همکاری های مساعدت سما کار به سازمان مرکزی دانشگاه رسید.

در این میان با کمک نماینده مهرستان در مجلس شورای اسلامی، توانستیم موانع بزرگی را از میان برداریم. با نماینده مهرستان در مجلس شورای اسلامی، بالغ بر 8 بار به سراغ وزارت علوم رفتیم و از آنجا که مهرستان جز مناطق محروم می باشد بعدا از چندین جلسه مراجعه به وزارت علوم سرانجام با ما همکاری کردند.

*افراد زیادی تا حصول نتیجه قطعی زحمت کشیدند!

بله افراد زیادی زحمت کشیدند. از همکاران در سازمان سما تا دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم و نمایندگان مجلس. بنده نیز با وجود بعد مسافت، دائم درحال پیگیری و رفت و آمد بودم.

حتی به خاطر دارم در یکی از جلسات با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی با سازمان مرکزی، به شوخی عنوان کردیم ما بلوچ ها یک عادتی داریم اگر کار ما انجام نشود مهمان می شویم همانجا ! همکاران در سازمان مرکزی لطف داشتند و تا غروب همانروز کارها انجام شد.

حالا ما 6 کد رشته مصوب داریم، گرچه این کد رشته ها دیر اعلام شد و ما زمان زیادی برای پذیرش دانشجو نداشتیم امام باز هم استقبال خوب بود !

*فرماندار و مقامات استانی هم در انتخاب سما با شما هم نظر بودند؟

بله! مسئولان شهرستان و استان جلوی پای ما سنگ نمی گذاشتند. اما در همکاری سنگ تمام می گذاشتند! یعنی از فرماندار تا اعضای شورای شهر...

*پس سما مورد تایید آنها هم هست؟

بله! سما مورد تایید همه مجموعه اداری، شهری و امنیتی ... است.

*با چند دانشجو کار را شروع کردید؟

در مرحله اول با 140 دانشجو شروع کردیم.

*در حال حاضر چطور؟

در حال حاضر 422 دانشجو داریم.

*تعداد همکاران شما در آموزشکده سما چند نفر است؟

سه نفر نیرو با حقوق ماهی 450 هزار تومان! اما همین افراد با همین میزان حقوق و حجم بالای کار به بهترین نحو کارشان را انجام می دهند و آموزشکده را به بهترین شکل می گردانند.

*امکاناتتان در آموزشکده را چگونه فراهم کردید؟

تجهیزات ابتدایی را از شهریه تهیه کردیم. و تلاش کردیم با نهایت صرفه جویی به فعالیت آموزشی خویش ادامه دهیم و از هرگونه مخارج و هزینه های اضافی پرهیز نماییم.

* در حال حاضر چه رشته هایی در آموزشکده فعال است؟

در ابتدا با سه رشته کامپیوتر، حسابداری و تربیت بدنی کار خود را آغاز کردیم و در حال حاضر 6 رشته مصوب داریم. بهداشت، امور اداری و کارهای عمومی ساختمان نیز به سه رشته آغازین اضافه شده است.

*در تامین اعضای هیات علمی به مشکلی بر نخوردید؟

هیچ مشکلی. همه در شهرستان موجود است. چند نفر از شهرستان های سوران و .. آمده اند که خودشان با انتخاب خودشان آمده اند. یعنی ما فراخوان دادیم و آنها خودشان آمدند.

*کیفیت مدارس شهرستان به چه صورت است؟

زیاد خوب نیست. اگر موسسات غیرانتفاعی خوبی باشند استقبال می شود.

*پس اگر مدارس سما آنجا راه اندازی شود استقبال خوبی می شود؟

بله! خصوصا اگر فضای آموزشی خوبی داشته باشند قطعا با استقبال رو به رو خواهند شد.

*با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود که عنوان کردید به دنبال راه اندازی مدرسه سما هم هستید؟

بله، انشاالله بعد از آن که کارهای آموزشکده سر و سامان بگیرد و فضای مناسبی نیز مهیا شود به دنبال راه اندازی مدرسه نیز خواهیم بود.

در حال حاضر آموزشکده را در فضای هنرستانی که آموزش و پرورش در اختیار ما گذاشته است، اداره می کنیم. آموزش و پرورش خودش نیاز مبرمی به فضا دارد، اما با کمک های بی دریغ فرمانداری و سایر مسئولان شهری توانسته ایم آموزش و پرورش را برای ادامه همکاری تا حدی راضی نگه داریم.

ساختمان از امکانات و تجهیزات خوبی برخوردار است. کارگاه مکانیک و حسابداری و کامپیوتر ، سالن ورزشی، نمازخانه، سرویس بهداشتی جدا دارد.

*در راستای افزایش فضای آموزشی چه اقداماتی انجام داده اید؟

از سال 1394 مکاتباتی جهت اخذ مجوز خرید زمین و ساخت فضا با شورای نظارت و هماهنگی استان و کمیسیون معاملات سازمان سما داشته ایم؛ اما در کمیسیون معاملات سازمان رد شد.. انتظار داریم بیشتر هماهنگی بشود. در این زمینه لازم به یادآوری است که پس از بررسی طرح تفضیلی شهر مهرستان معلوم شد که زمین با کاربری آموزش عالی، در محدوده خیابان های اطراف شهر بوده و تامین تاسیسات شهری از جمله آب، برق، گاز و تلفن و ... برای آموزشکده هزینه بر خواهد بود پس از طرح موضوع در صحن شورا مقرر شد ضمن بررسی مجدد طرح تفضیلی موضوع تغییر کاربری زمین با حساسیت ویژه ای پیگیری شود که خوشبختانه پس از طرح در کمیسیون ماده 5 و دفاع ویژه شهردار و شورا با تغییر کاربری زمین موافقت شد. هم اکنون 80 درصد کار زمین انجام شده است و چنانچه سازمان مجوز خرید زمین و نقشه تفکیکی را بدهد، تمام می شود.

*هنوز به شما مجوز نداده اند؟

بعد از دو سال هنوز مجوز دریافت نکرده ایم، قرار است در کمیسیون معاملات همین هفته طرح شود.

* جمعیت مهرستان چقدر است؟

طبق آخرین سرشماری 65 هزار نفر جمعیت دارد.

*و موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن؟

شهرستان مهرستان در موقعیت "مکان مرکزی" قرار دارد. با 4 شهرستان اطرافش صد کیلومتر فاصله دارد. تا ایرانشهر 100 کیلومتر. تا خاش 120. تا سرباز 100. تا سوران 60 و تا سراوان 120

*پس شما ظرفیت بسیارخوبی برای کار در آنجا دارید؟

بله ظرفیت خیلی خوبی دارد اگر مسئولان دست به دست هم بدهند !

*از سختی های فرآیند راه اندازی و تاسیس آموزشکده برایمان بگویید؟

اینجا تهران نزدیک به شمال ایران است و آنجا جنوب شرقی ایران است. از لحاظ زمینی حدود 2200 کیلومتر تا اینجا فاصله دارد ! و این بعد مسافت منجر به تاخیر در کارها می شود. جالب است بدانید در این مدت هزینه کارهایی که در مجموعه آموزشکده انجام شده از هزینه شخصی ام بوده است.

* این هزینه ها به شما بازگردانده می شود؟ [خنده]

کی میده [خنده] !!! همه اینها از هزینه شخصی است، حالا معلوم نیست در آینده چه می شود؟!

* درخواست تان از مسئولان سازمان سما چیست؟

نسبت به مجوز خرید زمین و ساخت و ساز سریعتر اقدام کنند و اگر مقدور است مقداری هم کمک مالی بکنند تا آنجا زودتر جان بگیرد و بتوانیم مدارس سما را هم راه اندازی کنیم.

*مکانی است که خیلی زود بازده و خوش بازده هم هست... این طور نیست؟

خیلی، یعنی اگر این ظرفیتی که ما آنجا به وجود آورده ایم، مقداری تقویت شود زود بازده است چرا که به دلیل خوشنامی با استقبال زیادی روبرو است. خصوصا با این رویکرد جدید سازمان که به سمت رشته های پزشکی و پیراپزشکی می رود. در شهرستان و کل شهرستان های اطراف بیمارستان های جدیدی در حال احداث است، در این صورت استقبال در رشته های بهیاری، پرستاری و بهداشت عمومی به هزارنفر هم می رسد.

*چشم اندازتان برای آینده سما در آنجا چیست؟

بنده اطمینان دارم این مجموعه با توجه به نرخ رشد جمعیتی که آنجا وجود دارد و جمعیت جوانی که هست و موقعیت مکان مرکزی آن شهرستان چشم انداز مطلوبی در انتظار سما است و سالها به خوبی به حیاتش ادامه خواهد داد. حالا هرکس بیاید و هرکس مسئولش باشد، سما آنجا قطعا یک مجموعه موفق خواهد بود.

*و نکته آخر ...

نبود فضای آموزشی در حال حاضر اصلی ترین مشکل ماست که اگر سازمان مساعدت کند مثلا وام و اندوخته بدهد و به یک نحوی کمک کند تا زودتر آنجا را برقرار کنیم.

*دستور دکتر زرهانی در این خصوص چه بوده است؟

دکتر نامه صریح دادند که آنجا باید ساخته بشود.

خبرنگار: مژده سعادت/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 739380

وب گردی

وب گردی