تولید ایرانی به چه چیزی نیازمند است؟

خلاء استفاده از تولیدات داخلی و عدم حمایت از تولید کنندگان دلایل مختلفی دارد اما به نظر می رسد مهم ترین نکته نبود فرهنگ استفاده از کالای داخلی است و کاملا ضرورت فرهنگ سازی در جامعه ما احساس می شود و این موضوع باید به جد پیگیری شود .

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال هاست که موضوع تولید داخلی و حمایت از آن مورد بحث صاحبنظران و فعالان اقتصادی بوده و هست به طوری که آنها بر این باورند کهباید از تولید کالای داخلی حمایت شود تا تولید کنندگان جانی دوباره گیرند اما این موضوع در حد کلام باقی مانده و هیچ گاه به صورت جدی پیگیری نشده است و اغلب تولید کنندگان در ورطه ورشکستگی و نابودی غرق شده اند . البته که در این میان نقش خود تولید کننده ها نیز بسیار مهم بوده و باید تمام تلاش خود را برای بالابردن کیفیت تولیدات خود بکنند تا مردم و جامعه به این باور برسند که به جای استفاده از کالای خارجی از محصولات داخلی استفاده کنند .

خلاء استفاده از تولیدات داخلی و عدم حمایت از تولید کنندگان دلایل مختلفی دارد اما به نظر می رسد مهم ترین نکته نبود فرهنگ استفاده از کالای داخلی است و کاملا ضرورت فرهنگ سازی در جامعه ما احساس می شود و این موضوع باید به جد پیگیری شود .

اما در این میان و با توجه به نیازجامعه به ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی ،معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیزدر سال گذشته بر آن شد تا یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رخدادهای خود را به این موضوع اختصاص دهد و نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی ایران ساخت را با هدف حمایت از تولید ایرانی و ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی برگزار کند که بی شک برگزاری این رویداد گامی در جهت پیشبرد موضوع حمایت از تولید داخلی خواهد بود .

جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با شعار «فناوری ایرانی= کسب و کار ایرانی» وبا هدف جریان سازی در حمایت از تولید ساخت داخل و دانش بنیان توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد .

این جشنواره ملی و فرهنگی بناداشت تا با مشارکت هنرمندان، مسئولان اجرایی و اقشار گوناگون مردم گام بلندی در جهت فرهنگ سازی و آگاهی مردم از توانمندی فناورانه و دانش بنیان متخصصان کشور برداشتهو موجب پیشرفت کشور با استفاده از محصولات ساخت داخل شود .

فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور، فعالان نهادها و مراکز علمی و فناوری و شرکت های دانش بنیان، موسسات و مراکز فرهنگی هنری، مخاطبان عام و علاقمندان و دانشگاهیان و دانشجویان مرتبط همگی مخاطبان این جشنواره بودند و نکته قابل توجه اینکه تعداد زیادی از تمامی فعالان این گروه ها مشارکت بسیار خوب و تاثیرگذاری در روند برگزاری این جشنواره داشتند .

ایران ساخت پلی برای رسیدن به تقویت برندهای ایرانی

جشنواره فرهنگی و هنری «ایران ساخت» به منظور تکریم انقلاب علمی و بزرگداشت شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایرانی برگزار شد و با تکیه بر فرآورده های فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی، تصمیم داشت تا نهضت توجه و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یکی از راهبردی ترین زیرساخت های پیشرفت و تعالی کشور، بنیاد گذارد و به شکلگیری جریان تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری مدد رساند.

نفی واردات بی رویه و غیر ضروری، معرفی کسب و کارهای نوین و دانش بنیان همچنین، کمک به برندسازی و تقویت برندهای ایرانی از طریق تقویت ارتباط بین فعالان حوزه فرهنگ و هنر با فعالان اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش بنیان و ترویج اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف این رویداد مهم علمی و فناوری کشور بود .

امیدافزایی، تقویت روحیه پیشرفت و اعتماد بنفس و ایجاد تحرک در جامعه به ویژه در بین جوانان ایرانی، فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش بنیان و ترویج اقتصاد مقاومتی، تقدیر از هنرمندان فعال در عرصه علم و فناوری و بیان پیشرفت های کشور و اقتصاد دانش بنیان و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مرتبط با حوزه کارآفرینی و کمک به انتشار و عرضه آثار هنری خلاق و کاربردی با موضوعات مرتبط با علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز بخش دیگری ازاهداف برگزاری این جشنواره بود .

نحوه انتخاب طرح های برگزیده در ایران ساخت

آثار ارسالی این جشنواره در پنج بخش ادبیات ، رسانه های دیجیتال ، رسانه های دیداری و شنیداری ، هنرهای تجسمی و ایده بازار تعریف شده بود که پس از ارسال در چند مرحله داوری و بررسی شدند و برگزیدگان به مرحله نهایی راه یافتند و از طرح های برگزیده و منتخب در مراسم اختتامیه این جشنواره تقدیر شد .

در نخستین دوره برگزاری این جشنواره انتخاب و داوری آثار توسط گروه ۵ نفره تخصصی در هر بخش انجام شد که در مرحله دوم سه نفر اول تا سوم در دو سطح حرفه ای و مردمی توسط هیات داوران به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی شدند .آثار راه یافته به بخش مسابقه انتخاب واسامی برگزیدگان جشنواره همزمان با اختتامیه جشنواره اعلام شد.

محور آثار در جشنواره در بخش‌های مختلفی طبقه‌بندی شده بود که بخش مکتوب (ادبیات) شامل روایت مستند و تک نگاشت (۱۰۰۰ کلمه ای)، شعر (جدی، طنز)، جملات نغز (ایرانی، ایرانی بخر) از جمله مهمترین این محورها بود. همچنین بخش هنرهای تجسمی؛ عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی) و بسته بندی نیز از دیگر بخش های طبقه بندی شده این جشنواره بودند .

بخش رسانه های دیداری و شنیداری نیز شامل فیلم مستند – حداکثر ۴۰ دقیقه ای، پویانمایی (انیمیشن، موشن گرافی)، نماهنگ و برنامه های تلویزیونی همچون تولیدات گفت وگومحور، مجلات تصویری و برنامه های رادیویی، پادکست، کلیپ، تیزر بود. بخش رسانه های نوین شامل شبکه‌های اجتماعی مجازی، سایت، وبلاگ، نرم افزارهای تلفن همراه و چندرسانه ای ها بودند و در آخر هم، بخش ایده های نو در زمینه معرفی و ترویج کالاهای ایرانی گنجانده شده بود.

محورها و موضوعات برگزاری جشنواره ایران ساخت

با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، محورها و موضوعات متنوعی در نظر گرفته شده بود که از آن میان، جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی معرفی کسب وکارهای نوین و دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان(شامل مراکز علمی و فناوری- مراکز رشد و نوآوری- پارک های علمی و فناوری، شرکت های دانش بنیان)، نمایش پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و فناوری ایرانی(در حوزه ستادهای فناوری های راهبردی معاونت)، حمایت از محصولات تولیدات ساخت داخل– ایرانی ایرانی بخر، نفی واردات بی رویه و غیر ضروری، معرفی و نمایش دستاوردهای فناوری و نوآوری در استانها و بخش ها و اقتصاد مقاومتی از جمله مهمترین عناوین محورهای برگزاری این جشنواره بودند .

اختتامیه نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مدیران در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های 5گانه جشنواره معرفی شدند.

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» برگزار شد و از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران بود.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204

کد خبر: 743037

وب گردی

وب گردی