در مراسم تکریم و  معارفه رییس انجمن مفاخر فرهنگی مطرح شد؛  مفاخر به مثابه خورشید باعث تداوم حیات جامعه هستند

مراسم تکریم خدمات دکتر مهدی محقق و معارفه دکتر حسن بلخاری از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امروز یکشنبه، 27 فروردین در محل سالن مطهری برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم سید عباس سجادی به عنوان مجری برنامه از تاریخچه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یاد کرد و گفت: این ساختمان در سال 1301 بنیانگذاری شده با بزرگانی چون فروغی، حسن مستوفی، کیخسرو شاهرخ، علی اکبر حکمت و دیگر بزرگان در این حوزه نقش آفرینی داشتند.
وی افزود: آثار خوشنویسی محمد نجفی زنجانی که مربوط به سال 1315 خورشیدی در این ساختمان دیده می شود و در این مکان اتفاقات بزرگی از جمله تشکیل جشن هزاره فردوسی، ساخت تندیس آرامگاه ابن سینا، چاپ آثار ارزشمند ادبی، علمی و فلسفی انجام شده است.
دکتر علی اصغر دادبه استاد فلسفه و ادبیات عرفانی در ادامه مراسم گفت: آن طور که در دایره المعارف خودم نوشته ام گرفتن فال حافظ مبانی علمی دارد و برای این مراسم از حافظ سوال کردم که در اوصاف استاد خودم دکتر محقق غزلی آمد به این معنی که:
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
وی افزود: اگر حوزه های مختلف را بخواهیم بررسی کنیم که استاد محقق چه کرده اند مدیریت وی در مدار دوستی و انسانی بوده است ایشان چه قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از آن، استادی به نام بودند و در شمار معدود معلمان عاشق هستند. جزء معلمین نخواسته کاری بکند نه اینکه نتوانسته است.
دادبه افزود: شیوه استاد محقق بر مبنای مکتب علامه قزوینی و مرحوم سعید نفیسی بوده است و وی دقت و سرعت را در آثار خود مورد توجه قرار داده است و این دو را به هم آمیخته است و این جامعیت کار هر کسی نیست.
استاد فلسفه و عرفان اظهار کرد: در حوزه مدیریت نیز هر مدیری عده ای موافق و مخالف خود دارد و وی در حوزه مدیریت علاقه مندانه کار کرده و هر چه در توانش بوده انجام داده و در مجموعه هایی غیر از آثار و مفاخر فرهنگی قرین توفیق بوده است و در کنار همه اینها وی هرگز، معلمی را فراموش نکرده است.

در ادامه دکتر مهدی محقق رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: بسیار خوشحالم که در این مجلس در کنار فضلا و دانشمندان حضور دارم. از سال 1337 توسط رئیس سابق این انجمن به عنوان مشاور علمی به اینجا معرفی شده ام و در آن زمان اهانت به اهالی علم برای من جای سوال داشت که چرا باید اهالی علم در کشور این چنین خار باشند.
وی افزود: در راستای تکریم و بزرگداشت بزرگان در سال 1355، مجلسی در تالار فردوسی برای تکریم استاد جلال الدین همایی ترتیب دادم و کتابی به عنوان همایون نامه در این راستا چاپ شد. همچنین از استاد احمد آرام و بدیع الزمان فروزانفر و .... تجلیل به عمل آمد و از 162 نفر از بزرگان، علما، انجمن تقدیر به عمل آمد و 162 بزرگداشت نامه به چاپ رسید.
محقق اظهار کرد: این بزرگداشت نامه ها باید در مدارس بین دانش آموزان توزیع شود که این افراد را الگوی خود قرار بدهند و جوانان و دانش آموزان از الگوهای خارجی بهره نگیرند و باید به تربیت جسم و جان تلاش کنیم چرا که برای تربیت جسم و بدن جوانان استادیوم 7هزار نفری داریم ولی برای تربیت روحشان جایی نداریم و از جانشان می زنیم و به جسم اضافه می کنیم.
رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد: 400 میلیون تومان از بقال، عطار و... کمک گرفتم تا همایش های بسیاری را در انجمن ترتیب دادم و 40 کتاب به چاپ رساندم از جمله، کتابی در خصوص دانشمندان گمنام شیعه و فلاسفه و عرفا به چاپ رساندم و توانستم کمبود را جبران کنم و درخواست دارم این کتابها به خارج از کشور فرستاده شوند تا نگویند روزی که ابن رشد روی در نقاب خاک کشید تفکر اسلامی در ایران تمام شد و ما با فعالیتهایمان این مساله را باطل کردیم.

در ادامه دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: افتخار میکنم که به وجود استاد بزرگ، با فضیلت، با معرفت، دانشمند عزیز، مهدی محقق که در این سرزمین مانند خورشید می درخشند و همه ما از ایشان بهره مند بوده و خواهیم بود. حضور ما در این جمع، با دو هدف همراه است. تقدیر و تجلیل از این بزرگ مرد و معرفی شخصیتهایی که سرمایه های بزرگ این سرزمین هستند و امروز دکتر بلخاری به جای ایشان بر مسند ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به جای دکتر محقق جای گرفتند و این مساله را گردش می نامیم و گردش مدیریت یک امر طبیعی و بدیهی است.

وی افزود: روزی ما در یک مسند هستیم و روز دیگر در جایی دیگر در گوشه ای دیگر و مشغول به فعالیت میپردازیم و نیازمند نیروهای جوانی هستیم که با تلاش بیشتری راه استاد را در این انجمن ادامه دهند. دکتر محقق سرمایه بزرگی است که ایران و ایرانی به آن افتخار می کنند و سرمایه های زیادی در کشور داریم و سرمایه انسانی این سرزمین بسیار ارزشمند است چرا که اگر امروز سرزمین سبز است به دلیل و در عرصه فرهنگی در دنیا می درخشد به دلیل وجود سرمایه های انسانی ما و اسطوره های علمی و ادبی که در این جغرافیا وجود دارند و این افراد باعث مانایی این سرزمین می شوند و همه ما مدیون بزرگانی چون فردوسی، حافظ و سعدی هستیم و این افراد سرمایه های نمادین ما هستند.
دکتر صالحی امیری اظهار کرد: امثال دکتر محقق و دیگر بزرگان فرهنگی این جغرافیا ریشه های فرهنگی کشورمان هستند و نسل جوان شاخ و برگ های آن محسوب می شوند که ماندگاری شاخ و برگ به ماندگاری ریشه های آن است.
در حوزه مفاخر باید قدم های موثرتری برداریم و آنچه که شایسته این قشر ارزشمند هست تاکنون اتفاق افتاده و اینها به مثابت خورشیدی هستند که تداوم حیات یک جامعه را تضمین می کنند.
وی افزود: وقتی از تاریخ و تمدن حرف می زنیم باید از اسطوره های این سرزمین نام ببریم که شکافهای نسل جدید و نسل قدیم با سرمایه هایی نمادین و الگوی فرهنگی رفع می شود و رسالت انجمن، اتصال میان سرمایه های دیروز و نسل امروز است.
وزیر ارشاد تصریح کرد: نیازمند توجه بیشتر به مفاخر و سرمایه های فرهنگی کشور هستیم در دوره چهار ساله دولت روحانی به این مساله توجه کردیم و به صورت ماهیانه از بزرگان تجلیل به عمل می آمد. یکی از سخنرانان همه این بزرگداشت ها مهدی محقق بود و از بزرگانی چون: کامران فانی، پوری سلطانی، پیروز پرهام (بنیانگذار آرشیو در ایران)، نوش آفرین عطاری (همسر استاد محقق) و تقاضا دارم عزیزانی که امروز مسوولیت این انجمن را برعهده می گیرند مسیر دکتر محقق را با شتاب و سرعت بیشتری حفظ کنند تا به جای حسرت گذشتگان از بزرگان تجلیل به عمل آوریم.
وی افزود: انجمن مفاخر را به عنوان یک نهاد ملی بلکه فراملی می شناسیم و باید این انجمن به عنوان یک نهاد ملی بلکه فراملی فراتر از این مرزها برود و شخصیتهای زیادی امروز به احترام استاد حاضر شدند همچون استاد خسروشاهی، سیدهادی خامنه ای، استاد صدقی و عزیزان دیگر در جمع حاضر هستند و سرمایه های مملکت به شمار می روند.
وزیر ارشاد گفت: انجمن آثار و مفاخر در ساخت و احداث بناهای فرهنگی کشور و تحولات معماری نقش داشته و یک بار دیگر آثار این انجمن را به مثابه مفاخر این سرزمین باید مورد توجه قرار دهیم و باید به تولید فیلمهای مستند از مفاخر و بزرگان و معرفی آثاری که ریشه در فرهنگ ملی دارند تلاش کنیم و برای تولید و انتشار تالیفات بزرگان قدم برداریم و در حوزه ترجمه حرکتهای بزرگی را انجام دهیم. ظرفیت خوبی برای ترجمه در کشور وجود دارد و امکان حرکت قوی تری را در ترجمه آثار ایجاد کنیم و معرفی آثار به نسل جدید همت کنیم.
او ادامه داد: به اعتقاد من انجمن باید دوره جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کند و فراتر از جغرافیای ایران برود زیرا در اقصی نقاط کشور چهره های بسیار بزرگی داریم که باید به مردم و جوانان شناخته شوند و معتقدم انجمن با حمایتهای دولت، دوره جدیدی را برای توسعه فعالیتهایش آغاز کند.
در انتهای مراسم با حضور افرادی چون هادی خامنه ای ، سید رضا صالحی امیری، حجت الاسلام دعایی به رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دکتر مهدی محقق لوح تقدیر از سوی کارکنان قرآن نفیس و لوح تقدیر اهداء شد و دکتر حسن بلخاری ریاست جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: من چهار سال قبل از تولد استاد محقق به دنیا آمده ام و هنگامی که در سال 47 مشغول آموزش الفبا شدم استاد تدریس خود را آغاز کرده بود و فاصله بسیار است البته نه فاصله سنی بلکه فاصله مبنایی و در این بنیاد من جای استاد آمده ام و این حرفها را در قالب یک شکل نوشته دیروز در سایتها بیان کردم و وقتی قرار است شاگردی کنار استاد قرار بگیرد از او علم می طلبد و طلب دعای خیر میکند نه در پذیرفتن این مسند از استاد علم و طلب دعا کردم و ایشان پدرانه به من علم دادند و محال بود در غیر این صورت در اینجا حاضر شوم.
وی افزود: برنامه هایی برای این انجمن دارم و با توجه به اشاراتی که وزیر محترم داشتند در جلسات هیات مدیره بحث خواهد شد و برنامه های استاد در انجمن ادامه خواهد یافت و در پایان از حسن اعتماد ریاست جمهوری به عنوان ریاست عالیه انجمن تشکر کرد و برای سایرین حاضرین در نشست آرزوی توفیق داشت.
خبرنگار: بخشی پور/ تایید: رضایی
501501

کد خبر: 758597

وب گردی

وب گردی