رهبران جهان خطاب به ترامپ: امکان مذاکرات دوباره درباره توافق پاریس نیست

تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به خروج کشورش از توافق آب و هوایی پاریس واکنش بسیاری از مقامات خارجی، متحدان اروپایی آمریکا و مقام های داخلی را به دنبال داشت و رهبران جهان به ترامپ هشدار دادند که نمی توان دوباره درباره این توافق مذاکره کرد.

به گزارش ایسکانیوز، توافق اقلیمی پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد که 195 کشور جهان آن را به امضا رسانده اند.
چین و آمریکا در مجموع تولیدکننده نزدیک به 40 درصد گازهای گلخانه ای جهان هستند.
ترامپ که از زمان تبلیغات انتخاباتی اش با این بهانه که موضوع تغییرات اقلیمی فریبی از سوی چین است، وعده خروج از توافق پاریس را داده بود، سرانجام وعده خود را عملی و اعلام کرد که آمریکا از این توافق خارج می شود.
وی بامداد جمعه با این ادله که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از آن اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف خواهد کرد.
نشریه هیل ارگان کنگره آمریکا درگزارشی در این زمینه نوشت: این تصمیم با واکنش سریع رهبران فرانسه،آلمان، ایتالیا و حامیان اصلی توافق آب و هوایی در اروپا در مقابل پیشنهاد ترامپ درباره امکان مذاکره دوباره بر سر این توافق با شرایط بهتری برای آمریکا مواجه شد.
آنها در بیانیه ای اعلام کردند که این توافق «شالوده همکاری بین کشورها برای مقابله به موقع و موثر دربرابر تغییرات آب و هوایی است» و تاکید کردند که این توافق قابل بازگشت نیست و بر این باورند که امکان مذاکره دوباره بر سر آن وجود ندارد.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از خروج آمریکا از این توافق ابراز تاسف و تاکید کرد که آلمان به تلاش «برای نجات کره زمین» ادامه خواهد داد.
درعین حال «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در پیامی ویدئویی در توئیتر به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت برای توافقی که بلندپروازانه تر ازتوافق پاریس نباشد مذاکره دوباره نخواهیم کرد.
«چارلز میشل» نخست وزیر بلژیک این تصمیم را «اقدامی بیرحمانه» خواند و «استفان لوفن» نخست وزیر سوئد توئیت کرد: «ما از شما مصرانه می خواهیم نقش رهبری خود را نشان دهید، به آمریکا در این تیم نیاز داریم؛ دوستان شما در کشورهای نوردیک»
«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا که همکاری نزدیکی با «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا در مسائل آب و هوایی و انرژی داشت، توئیت کرد: کانادا بدون هیج تزلزلی به تعهدات خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و حمایت از رشد اقتصادی پاک ادامه می دهد.
وی از تصمیم دولت فدرال آمریکا برای خروج از توافق پاریس عمیقا ابراز تاسف کرد.
سازمان ملل نیز در بیانیه ای از «اعلام این تصمیم ابراز تاسف کرد» و «امکان مذاکره درباره این توافق به خواسته یکی از طرف های امضا کننده را غیرممکن خواند»
طبق گزارش کاخ سفید، ترامپ روز پنچشنبه با مرکل، مکرون، ترودو و «ترزا می» گفت و گوی تلفنی کرده است و شخصا درباره تصمیمش برای خروج از توافق پاریس به آنها توضیح داده است.
وی از سران این چهار کشور به دلیل مذاکرات صریح و اساسی درباره این مساله در چهار ماه نخست روی کار آمدنش قدردانی کرده است. ترامپ در عین حال به رهبران جهان اطمینان داده که کشورش همچنان به ائتلاف ترانس آتلانیتک و تلاش های جدی برای حمایت از محیط زیست پایبند است.
ترامپ به علاوه وعده داد درباره این توافق دوباره مذاکره خواهد کرد هر چند که به گفته یکی از مقام های کاخ سفید، چگونگی مذاکره دوباره درباره این توافق برعهده رئیس جمهوری است و از ارائه جزییات بیشتری در این زمینه خودداری کرد.
آمریکا با این تصمیم به نیکارگوئه و سوریه به عنوان تنها کشورهای که از این توافق حمایت نکرده اند، پیوسته است.
«جان کری» وزیر امورخارجه سابق آمریکا که از امضا کنندگان این توافق بوده است، در صفحه اجتماعی فیس بوک خود نوشت: من به اشتباه بزرگی فکر می کنم که امروز رئیس جمهور ترامپ، آمریکا را (بواسطه آن) به عقب برد و جنگ بزرگی را راه انداخت.
وزیرخارجه دولت سابق باراک اوباما دراین باره نوشت: رئیس جمهوری که وعده «اولویت با آمریکاست» را داده ، گام مخربی برداشته که کشور را به عقب برخواهد گرداند.
«هیلاری کلینتون» نامزد شکست خورده انتخابات سال 2016 نیز این تصمیم را اشتباه خواند.
«باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ در بیانیه ای درخصوص خروج آمریکا از توافق پاریس گفت: ایالات متحده باید پیشگام این توافق باشد، اما اگر دولت ترامپ آینده را پس بزند، ایالت ها، شهرها و بنگاه های ما این راه را ادامه خواهند داد.
تصمیم ترامپ همچنین واکنش سازمان ملل، پاپ، برخی کشورهای آسیایی و حتی منتقدانی در داخل آمریکا را به همراه داشت.
«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در پیامی توئیتری حمایت کشورش و اتحادیه اروپا را از توافق پاریس اعلام کرد.
کمیسیون اروپا نیز خارج شدن آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس را اقدامی تاسف بار برای جامعه بین المللی دانست ولی اعلام کرد که به دنبال متحدان جدیدی برای اجرای این توافقنامه خواهد بود.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز جمعه پس از خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، اعلام کرد که مبارزه با تغییرات جوی، اجتناب ناپذیر است و از کشورهای جهان خواست به توافق پاریس پایبند بمانند.
«پاپ فرانسیس»رهبر مذهبی کاتولیک ها در پی تصمیم کاخ سفید پیرامون خروج از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس، بدون اشاره مستقیم به تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق آب وهوایی پاریس، گفت:جهان یک خانه مشترک است. یک خانه برای همه اعضا خانواده بشری بنابراین هیچ فرد، کشور و ملتی نمی تواند منحصرا درک خود را از جهان بر دیگران تحمیل کند.
تصمیم ترامپ علاوه بر واکنش متحدان اروپایی اش مخالفت برخی از کشورهای آسیا اقیانوسیه و آسیایی را در پی داشت.
«مالکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا از خروج آمریکا از این توافق ابراز ناامیدی کرد و بر تعهد کشورش نسبت به این توافق تاکید کرد.
ژاپن با ابراز تاسف از تصمیم ترامپ آن را نشانه پشت کردن وی به درایت جامعه بین المللی دانست.
«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن در مصاحبه ای تصمیم آمریکا را مایه تاسف دانست اما یادآور شد که با واشنگتن همچنان برای مقابله با این پدیده همکاری شود.
کیشیدا گفت که کشورهای دیگر بدون آمریکا هم به توافق پایبند خواهند بود اما لازم است که واشنگتن به همه تعهداتش در ارتباط با تحولات اقلیمی پایبندی نشان دهد.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی انتقادی اعلام کرد که کشورش تصمیم دارد با کشورهای دیگر برای پیشبرد این توافقنامه تلاش و همکاری مثبتی داشته باشد.
وی در باره خروج آمریکا از این پیمان گفت که چین و آمریکا در باره این موضوع و مسایل ذی ربط بارها با یکدیگر رایزنی هایی داشته اند.
او با انتقاد از تصمیم ترامپ، یادآور شد که توافقنامه پاریس با سختی های زیادی بدست آمده است و هیچ کشوری در دنیا نمی تواند خود را از مساله تحولات اقلیمی جدا کند.
این تصمیم همچنین با انتقاد شدید کره جنوبی مواجه شد و وزارت امور خارجه کره جنوبی روز جمعه با انتشار بیانیه ای آورده است: آمریکا در واقع با چنین اقدامی تمامی تلاش ها و انسجام جامعه بین المللی برای مقابله با این پدیده را زیر سوال برد و نادیده گرفت.
کره جنوبی تاکید کرده است که دولت ترامپ با این کار در واقع به این پیمان ضربه بزرگی وارد آورده و آن را تخریب کرده است.
تصمیم ترامپ بعلاوه مخالفانی در داخل آمریکا نیز داشته است. «جنیفر ساکی» مدیر ارتباطات کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، در چند پیام توئیتری نوشت: درحالی که توافق پاریس بدون حضور آمریکا هرگز اتفاق نمی افتاد، حالا ترامپ می خواهد رهبری توافق آب و هوایی را تقدیم چین کند.
«بیل نای» دانشمند ونویسنده آمریکایی با انتشار عکسی از خود در جمع تظاهرکنندگان خارج از کاخ سفید در حمایت از توافق آب و هوایی در توئیترش نوشت: مردم نگران فقدان رهبری در آمریکا هستند که کل کره زمین را به خطر می اندازد.»
وی با محکوم کردن تصمیم ترامپ درگفت و گو با شبکه MSNBC هشدار داد که تغییرات آب و هوایی به همه مردم و به ویژه نسل های آینده آسیب خواهد رساند.
نای که ازمنتقدان سیاست های محیط زسیتی ترامپ است، خطاب به ترامپ هشدار داد نمی تواند در مقابل انتشار گاز دی اکسید کربن دیوار بکشد و اکنون وقت مقابله با این پدیده است.
تصمیم ترامپ همچنین اعتراض های گسترده ای را در آمریکا به دنبال داشت. صدها نفر از مردم آمریکا روز جمعه در شهر شیکاگو علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور دست به راهپیمایی زده و دستور وی برای ‏خروج از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس را محکوم کردند.‏
در پی تصمیم این تصمیم، شمار کثیری از شهرداران، فرمانداران، صاحبان شرکت ها و رئیسان دانشگاه های آمریکا در نامه ای به سازمان ملل متحد پایبندی و احترام خود به این توافقنامه را ابراز کردند.
با وجود انتقادهای گسترده از ترامپ، «اسکات پرویت» رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا با حمایت از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس، گفت : سران دولت های اروپایی می دانند که باقی ماندن ما در این توافق به معنای دست بسته ماندن اقتصاد آمریکا است.
«کمیبرلی گیلفویل/ Kimberly Guilfoyle» مجری فاکس نیوز نیز تصمیم ترامپ را شجاعانه خواند و مدعی شد که رئیس جمهوری آمریکا قبل از اعلام تصمیمش با وی درباره مجموعه ای از مسائل از جمله تغییرات آب و هوایی و مالیات ها مذاکره کرده است.
برخی شایعات جدید نشان می دهند که گیلفویل وکیل سابق، ممکن است جانشین «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید شود. وی به یک برنامه خبری در کالیفرنیا گفت است که احتمال جانشینی وی موضوعی است که از سوی «تعدادی از افراد مطرح شده است»

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

305

کد خبر: 784015

وب گردی

وب گردی