بانک مرکزی مقصر اصلی آشوب های اخیر موسسات اعتباری است

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اینکه مقصر اصلی در خصوص ورشکستگی موسسات اعتباری و متضرر شدن سپرده گذاران بانک مرکزی بوده است، بنابراین باید پاسخگوی اعتراض مالباختگان باشد.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت حاکم بر موسسات اعتباری گفت: موسسات مالی و اعتباری از عدم نظارت هایبانک مرکزی استفاده کردند و از طریق وعده پرداخت سود بالا به سپرده گذران اقدام به جذب منابع مالی کردند.

او در ادامه گفت: بانک مرکزی طی دوره ای درصدد رسیدگی به مشکلات موجود در موسسات اعتباری برآمد و غیرشفاف بودن برخی از این موسسات را اعلام کرد بنابراین سپرده گذاران با هجوم به سمت موسسات موردنظر اقدام به دریافت سود سپرده های خود کردند، در آن زمان بود که متوجه شدند موسسات پاسخگوی آنها نیستند و این امر باعث شد تا اعتراضات سپرده گذاران 2 موسسه اعتباری همزمان بلند شود.

بغزیان در خصوص تدبیر بانک مرکزی در راستای رفع مشکلات موجود در موسسات اعتباری، اظهار کرد: بانک مرکزی در ابتدا شرایطی را به عنوان شرایط اخذ مجوز موسسات اعمال می کند تا اگر موسسه ای با میزان سرمایه مشخص، تعداد شعبه و ... مراجعه کرد امکان اخذ مجوز را داشته باشد، بنابراین بانک مرکزی از همان ابتدا قدرت تشخیص کلاهبرداری یا فعالیت مجاز موسسات را ندارد و این مساله تنها در زمان فعالیت آنها مشخص خواهد شد.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در زمان اعلام سود پرداختی از طرف موسسات باید به عملکرد این موسسات شک کند تا از قبل نسبت به بیشتر شدن سپرده گذاری در این موسسه جلوگیری و مواردی را به عنوان منع فعالیت آنها اعمال کند، در این زمان می توان گفت کوتاهی از بانک مرکزی بوده که مانع از فعالیت این موسسات با سود بالایی که اعلام کردند نشده است.

او با بیان اینکه پایش حساب موسسات باید در اختیار بانک مرکزی قرار می گرفت، گفت: با توجه به اینکه مقصر اصلی در این خصوص بانک مرکزی بوده است بنابراین باید پاسخگوی اعتراض سپرده گذاران قرار گیرد.

بغزیان درباره تاثیر ادغام بانک ها که طی چند وقت گذشته مطرح و مورد تایید بانک مرکزی جهت بهبود روند موسسات اعتباری قرار گرفت، گفت: ادغام آخرین حربه ای است که می توان در این خصوص به کار گرفت، در ابتدا بانک مرکزی باید ساختار موسساتی که مشکل دار و ورشکسته هستند را مورد ارزیابی قرار دهد تا در صورت امکان سود سپرده سرمایه گذاران را از طریق فروش دارایی هایشان پرداخت کنند و در صورت مانع در به کار گرفتن چنین اقدامی به سراغ ادغام این موسسات با بانک های سودآور بروند.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر بهبود وضعیت موسسات اعتباری نسبت به گذشته گفت: دولت باید تاکید زیادی را بر مشارکت با وزارت اقتصاد داشته باشد و همچنین بانک مرکزی نقش عصای دست دولت و وزارت اقتصاد را بازی کند . در صورت حرکت این مراکز به صورت همسو قادر به رسیدگی و ساماندهی وضعیت صدها موسسه اعتباری خواهند بود و نیز با حفظ حقوق مردم خواهند توانست مال باختگان را به مال خود برسانند.

کد خبر: 787631

وب گردی

وب گردی