دانش فنی و مهارت محوری حلقه های مفقوده کارآفرینی

توجه به مهارت محوری و تربیت نیروی فنی یکی از مسائلی است که مورد نیاز کارآفرینان هر جامعه است، از طرفی افرادی که دانش فنی دارند، می توانند خود نیز کارآفرین باشند. سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش ماموریت سازمان سما این دانشگاه را به مهارت محوری تغییر داد تا این دانشگاه گام دیگری به سمت اشتغال زایی بردارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اواسط قرن 17 بود که انسان توانست بر مرگ سیاه یا همان طاعون فائق آید، حدود یک قرن بعد انقلاب صنعتی اول در انگلستان رخ داد و جهان رفته رفته دستخوش تغییرات بزرگی شد، این تغییرات جلوی مرگ و میر را گرفت و رشد جمعیت را بالا برد. با آغاز قرن بیستم و با وارد شدن دنیا به هزاره دوم، دغدغه های بشر تغییر کرد. انسان درگیر رفاه، توسعه علوم و دانش شد. اما همه این رخدادها در کنار فوایدی که برای آدمی به ارمغان آورد مضراتی هم به دنبال داشت. یکی از این مضرات که به چالش اصلی دولت ها و حکومت ها از صد سال پیش تاکنون بدل شده، مسئله کار و اشتغال است. هر کشوری نسبت به منابع و شرایط خود درصدد رفع بیکاری، اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای افراد جامعه است.

در همین راستا مسائلی مانند کارآفرینی و مهارت محوری مطرح می شود. کارآفرینی، مفهومی چند وجهی پیچیده ای است که سهم به سزایی در توسعه دارد. کارآفرینی به کار گیری ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، ایجاد کسب و کار و شرکت های نو، سازمان های نوآور و رشد یابنده با ریسک پذیری بالاست که در نهایت منجز به تولید و عرضه محصول جدید یا خدمتی نو به جامعه می شود. بسیاری از نظریه پردازان این علم جدید، کارآفرینان را به عنوان کلید طلایی توسعه و وسیله دستیابی به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی می دانند. بنابراین کشورهای توسعه یافته و درکنار آنها کشورهای در حال توسعه مسئله کارآفرینی را در دستور کار خود قرار دارند؛ مخصوصا کشورهای درحال توسعه شبیه ایران در تلاش هستند، فرهنگ کارآفرینی را میان مردم گسترش دهند تا با استفاده از سرمایه های مردمی جامعه سمت توسعه و رفاه حرکت کند.

کارآفرینی زیرمجموعه های زیادی دارد، ثبت اختراع، تجاری سازی پژوهش های کاربردی، ایجاد انگیزه برای تولید خلاقانه و مهارت محوری از مسائلی هستند که به شکل گیری این موضوع کمک می کنند.

مهارت محوری ماموریت جدید سازمان سما

در ایران مهارت محوری که درنهایت می تواند منجر به کارآفرینی یا استفاده کارآفرینان از افراد مهارت آموز شود با راه اندازی سازمان و دانشگاه فنی و حرفه ای مدنظر قرار گرفته شده است اما از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است. دانشگاه آزاد اسلامی با شعار دانشگاه نسل سوم و چهارم سمت دانشگاه کارآفرین درحرکت است; یکی از مسائلی که مدیریت جدید این دانشگاه در همین راستا مدنظر قرار داده؛ مهارت محوری است.

در همین جهت دکتر علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشترکی با دکتر محمدامین سازگار نژاد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ایبا هدف بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری درباره اهتمام به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار کرد.

نوریان در این دیدار گفت: در اجرای رهنمود اخیر رهبری درباره اهتمام به آموزش‌های فنی حرفه‌ای، مأموریت مراکز سما در دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند و به مراکز آموزش‌های فنی حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. یکی از مهمترین چالش‌های جامعه وجود فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه‌هاست، اگر چه سازمان فنی حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیاری برای تربیت فارغ‌التحصیلان کارآفرین و مهارتی هستند، اما نیاز است تا مقدماتی تهیه شود و مجلس و دولت با نگاه ویژه از این طرح حمایت کنند.

او تاکید کرد، دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه سازمان سما این آمادگی را دارد تا بخش قابل توجهی از ماموریت وزارت کار در ایجاد اشتغال و تربیت متخصصان کارآفرین را بر عهده بگیرد و دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد تا جامعه هدف را در اختیار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار دهد. هدف اصلی از همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی باید این موضوع باشد که حلقه‌های گمشده آموزش مهارت‌محور را در جامعه پیدا کرده و چالش‌ها را برطرف سازند.

دانش آموزان سما نمره مهارت دارند

از طرفی سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه ای برای همکاری های مشترک و مهارت آموزی در مدارس و آموزشکده های سما در بهمن سال 95 با سازمان فنی و حرفه ای کشور امضا کرده بود که در حال اجراست.

همچنین دکتر سید احمد زرهانی، رئیس سازمان سما در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اهداف این سازمان برای حرکت به سمت مهارت محوری گفت: سازمان سما بر مهارت آموزی تمرکز دارد. در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای جوانان با علم و عمل و کارورزی و مهارت آموزی سر و کار دارند. کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز داستان و استادکاران مجرب و برنامه‌های آموزشی مفید و ارتباط با حوزه‌های صنعت و خدمات پشتوانه‌های مهمی برای ارتقای کارآمدی دانشجویان به حساب می‌آیند. در مدارس سما نیز تعلیم سبک زندگی ایرانی و اسلامی و آموختن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در اولویت قرار دارد.

او ادامه داد: در مدرسه سما هر دانش‌آموزی باید حداقل یک حرفه یا مهارت یاد بگیرد. در دوره جدید با عنایت به اندیشه‌های دکتر ولایتی و دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی حرکت مهارت آموزی و کارآفرینی در سما سرعت بیشتری پیدا کرده به نحوی که هم اکنون اساسنامه سازمان سما با رویکرد توسعه آموزش‌های مهارتی در حال بازخوانی و تجدیدنظر است. همچنین قدم‌هایی برای اصلاح وظایف و اختیارات مدارس و آموزشکده‌های سما با جهت گیری گسترش تعالیم و فنی و حرفه‌ای برداشته شده است.

زرهانی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری که با هوشمندی تحولات اجتماعی و اقتصادی را رصد می‌کنند در هفته معلم بر اهمیت آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کردند و همین تذکر، مسیر تغییر در رسالت سازمان سما را هموار کرده است و سازمان درصدد اجرای برنامه‌های جدید و حرکت به سوی افق‌های تازه در حوزه مهارت آموزی، کارورزی و کارآفرینی است.

مراکز آموزشی در کنار دانشگاه ها درحال تربیت نیروی هایی هستند که به اصطلاح آنها را تکنسین می نامند، افرادی که با دانش فنی خود تاثیر زیادی در توسعه اقتصادهای خرد و رونق بازار آزاد خواهند داشت و می توانند علاوه بر درآمدزایی و به رفاه عمومی جامعه نیز کمک کنند.

204/200

کد خبر: 789633

وب گردی

وب گردی