عربستان نتوانسته قطر را شکست دهد

روزنامه قطری الرایه روز یکشنبه در گزارشی نوشت: با وجود تلاش کشورهای محاصره کننده برای به زانو در آوردن قطر، دوحه با عبور از محاصره اقتصادی چهار کشور محاصره کننده، عربستان را شکست داد.

به گزارش ایسکانیوز، الرایه در ادامه این مطلب نوشت: « بسیاری از کارشناسان معتقدند، هدف کشورهای محاصره کننده قطر، به زانو درآوردن دوحه بود و کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی این امیر نشین را بستند و مطمئن بودند که اقتصاد دوحه بیش از چند روز در برابر محاصره گسترده دوام نخواهد یافت .
اما واقعیتی که کشورهای محاصره کننده با آن روبه رو شدند پایداری اقتصاد قطر و باز شدن ورودی های جدید با همه کشورهای جهان و تکیه نکردن بر منابع کشورهای محاصره کننده بود که همین مساله موجب شد دوحه در جایگاه محکمی در مواجهه با این کشورها که امیدوار بودند پرچم سفید را بالا برده و تسلیم شود، قرار گیرد.
در مقابل، اقتصاد قطر ثابت کرد که می تواند با مشکلات و چالش ها و تبلیغات خصمانه بایستد.
تبلیغات رسانه ای کشورهای محاصره کننده از روز اول اقتصاد قطر را هدف قرار داد و آنان شروع به تبلیغ فروپاشی ریال (واحد پول قطر) و اقتصاد قطر کردند، اما بعد از چند روز ثابت شد که این تبلیغات دروغین بوده و اقتصاد این کشور توانست از محاصره با موفقیت خارج شود و بعد از گذشت دو ماه از محاصره مشخص شد که اقتصاد قطر ابزارها و توانایی های کافی برای مواجهه با چالش ها و مشکلات را دارد.
در همین حال برخی از ناظران معتقدند، اقتصاد قطر در مقایسه با اقتصاد سعودی به خواسته های مردمش بیشتر پاسخ می دهد و این در حالی است که برخی با دیدگاه های سیاسی ریاض مخالفند.
عبدالعزیز دخیل کارشناس اقتصادی در همین رابطه می گوید که چشم انداز 2030 عربستان به بسیاری از مسایل ریشه ای از جمله انسان، فقر، آموزش، اشتغال و بسیاری از مسایل دیگر نمی تواند پاسخ دهد.
برخی کارشناسان نیز معتقدند ریاض تلاش می کند با استفاده از دیدگاه جدید، 200 میلیارد دلار سرمایه در قالب سرمایه گذاری های خارجی و فروش سهام در نهادهای ملی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و جبران کاهش در آمد نفت جذب کند.
از جمله نهادهایی که ریاض قصد دارد سهام آن را به فروش بگذارد، فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض است که بزرگترین فرودگاه بعد از فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده می باشد که در سال 2016 بیش از 22 میلیون مسافر را پذیرا بوده است.
فروش سهام به فرودگاه منحصر نمی شود، بلکه شرکت آرامکو نیز که ریاض 5 درصد آن را در معرض فروش بازار سهام بین المللی قرار داده بحث و جدل های زیادی را به وجود آورد و بسیاری از شهروندان عربستان خواستار توقف این تصمیم شدند.
افکار عمومی عربستان نیز می گوید، اگر تمایلی به عرضه سهام در بازارهای بین المللی باشد این سهام باید تنها به شهروندان عربستان محدود شود و نه بازارهای خارجی که مالک شرکت های ملی به مدت های طولانی هستند.
شاید آنچه که مهر تایید بر رکود شدید اقتصاد عربستان می گذارد، کاهش شدید نقدینگی سعودی باشد به طوری که 244 میلیارد دلار ذخیره پولی عربستان در سال 2014 و 36 میلیارد دلار در سه ماهه نخست سال جاری ناپدید شده است.
در ادامه این مطلب آمده است: با وجود این که اقتصاد عربستان با چالش های بزرگ داخلی و خارجی روبه روست، با ضربه بسیار خطرناک دیگری نیز مواجه می باشد که همان بی اعتمادی جهانی برای سرمایه گذاری در منطقه ای است که قطر تحت محاصره نیز در آن قرار گرفته است.»

منبع: ایرنا

801

کد خبر: 821503

وب گردی

وب گردی