طحانی: سیستم اقتصادی کشور خارج از مدار در حال حرکت است/تک نرخی شدن ارز  باید در اولویت قرار گیرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: تک نرخی شدن ارز باید به عنوان یکی از سیاست های اصلی کشور محسوب شود و نسبت به دیگر اقدامات باید در اولویت بازار مشتقه ارزی قرار گیرد.

مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا گفت: تا زمانی که سیاست ارزی کشور کنترل شده است و به صورت دستوری با تغییر قیمت همراه می شود بهتر است تا راه اندازی این بازار به زمان دیگری موکول شود.

او در ادامه با اشاره به تاثیر یکسان سازی نرخ ارز بر بازار سرمایه و اقتصاد ایران گفت: تاکنون یکسان سازی نرخ ارز دیر شده و دونرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت و سردرگمی بسیار زیادی در اقتصاد کشور شده است به گونه ای که بسیاری از فعالان بازار در شناسایی نرخ تسهیلات و نرخ خرید مواد اولیه با سردرگمی هایی مواجه بودند.

طحانی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت ها قادر به دریافت ارز دولتی برای واردات مواد اولیه هستند در صورتی که دیگر شرکت برای واردات مجبور به استفاده از نرخ آزاد هستند بنابراین دونرخی بودن ارز باعث ایجاد معضلات و دوگانگی هایی در کشور شده است.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سیستم اقتصادی کشور خارج از مدار در حال حرکت است، اظهار داشت: با توجه به فاصله بسیار زیادی که بین نرخ ارز وجود دارد می توان گفت که سیستم ارزی هیچ کشوری مانند ایران دونرخی نیست.

به گفته او، تک نرخی شدن ارز باید به عنوان یکی از سیاست های اصلی کشور محسوب شود و نسبت به دیگر اقدامات باید در اولویت بازار مشتقه ارزی قرار گیرد.

طحانی گفت: به دلیل ورود افرادی که اطلاعات کافی نسبت به نرخ ارز ندارند راه اندازی بازار مشتقه ارز به صلاح نیست، با توجه به اینکه قیمت گذاری نرخ ارز کار بسیار دشواری در اقتصاد کشور است بنابراین تا زمان ثبات و مشخص شدن وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور این اقدام بابد به تاخیر بیفتد.

401

کد خبر: 822151

وب گردی

وب گردی