نوای عرفانی دف روز چهارشنبه با حضور دف نوازان برجسته داخلی و خارجی در هفتمین جشنواره سراسری 'دف نوای رحمت' و نخستین دوره بین المللی این جشنواره در سنندج طنین انداز شد.

به گزارش ایسکانیوز،استان کردستان قطب موسیقی عرفانی بوده و دف نوازی در میان مردم این استان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و این ساز عرفانی روح عارفانه و عاشقانه مردمان این دیار را با نام حق آشنا می کند.

علاقه مردم این دیار به موسیقی عرفانی دف به اندازه ای است که در اکثر منازل این ساز عرفانی وجود دارد و همین علاقه، سنندج را به پایتخت دف جهان تبدیل کرده است.
بر همین اساس جشنواره های دف نوازی و مولودی خوانی هر ساله به مناسبت های مختلف در این استان برگزار می شود و جشنواره دف نوای رحمت یکی از این جشنواره ها است.
این جشنواره از سال 93 و پس از وقفه ای هفت ساله هر سال به صورت سراسری و با حضور دف نوازان برجسته کشور در سنندج برگزار شده است.
امسال نیز هفتمین دوره سراسری و نخستین دوره بین المللی جشنواره با شعار 'هنر، همگرایی و مهربانی' روز چهارشنبه با حضور دف نوازان برجسته 25 استان کشور و همچنین 2 گروه خارجی در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد.

**کردستان ذخیره گاه فرهنگ و آداب و رسوم ایران است
فرماندار سنندج در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: دف یکی از سازهای قدیمی ایرانی است و به عنوان موسیقی معنوی در ایران و بویژه منطقه کردستان از جایگاه والایی برخوردار است.
محمد ابراهیم زارعی اظهار کرد: دف بخش عمده ای از موسیقی عرفانی و معنوی ما است و منطقه کردستان به عنوان ذخیره گاه فرهنگی و آداب و رسوم ایران به خوبی از آن حفاظت می کند.
وی با بیان اینکه هنر دف سه هزار و 300 سال است که نگهداری شده است و این فرهنگ را مردم کردستان حفظ کرده اند، افزود: این ساز و نوای عرفانی به عنوان میراث معنوی در سازمان میراث فرهنگی ثبت خواهد شد.
فرماندار سنندج اظهار کرد: خانواده های زیادی در کردستان وجود دارند که سهم بزرگی در حفظ موسیقی داشته اند و ساز دف توسط همین بزرگان وارد موسیقی ملی شده و هم اکنون در حال پیدا کردن جایگاه خود است.
وی ابراز امیدواری کرد، کسانی که در حفظ این موسیقی عرفانی تلاش می کنند بتوانند این هنر و موسیقی را بهتر و با اشتیاق بیشتری حفظ و معرفی کرده و آن را توسعه دهند.
رئیس حوزه هنری کردستان نیز در این آیین گفت: فراخوان این دوره از جشنواره خرداد ماه سال جاری اعلام و تا 19 مرداد، در مجموع 324 اثر از 25 استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
امین مرادی با اشاره به رشد 40 درصدی تعداد آثار ارسال شده به جشنواره نسبت به دوره گذشته افزود: در بخش گروه نوازی از بین گروه های شرکت کننده با رای هیات داوران، 12 گروه از 12 استان کشور به مرحله نهایی راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در بخش تک نوازی گروه سنی 13 تا 19 سال آقایان نیز 20 نفر از استان های مختلف و در بین بانوان نیز 10 نفر از 18 استان کشور به مرحله نهایی راه یافتند.
رئیس حوزه هنری کردستان اظهار کرد: همچنین در بخش گروه نوازی بزرگسالان 20 نفر از 14 استان کشور با رای هیات داوران به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
مرادی هدف از برگزاری جشنواره را ترویج مضامین و مفاهیم رفیع انسانی اسلامی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی و توجه به موسیقی‌ های خانقاهی و عرفانی اعلام کرد.

**رونمایی از کتاب 2 جلدی آموزش جامع دف
در این آیین همچنین از کتاب 2 جلدی آموزش جامع دف نوازی تالیف فرزاد عندلیبی و تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان رونمایی شد.
نویسنده این کتاب در این آیین گفت: جلد اول این کتاب شامل 62 دسته آموزش گام به گام دف از ابتدایی تا نیمه پیشرفته بوده و دارای 15 ریتم اصلی و چند ریتم مختلط است.
فرزاد عندلیبی افزود: جلد دوم این کتاب نیز شامل 82 دسته و ویژه دوره پیشرفته آموزش دف است و به 2 زبان انگلیسی و فارسی مطالب توضیح داده شده است.
این هنرمند کردستانی با بیان اینکه این کتاب حاصل 15 سال تحقیق و پژوهش است، اظهار کرد: مطالب این کتاب به گونه ای توضیح داده شده که فهم آن برای هنرجو آسان باشد.
هفتمین جشنواره سراسری دف نوازی 'دف نوای رحمت' و نخستین دوره بین المللی جشنواره از هشتم تا دهم شهریور با گروه هایی از 25 استان کشور و 2 گروه خارجی در پردیس سینمایی بهمن سنندج جریان دارد.
در این 2 روز آثار هنرمندان توسط هیات داوران جشنواره متشکل از بیژن کامکار، کژوان ضیاءالدینی و احمد خاک طینت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری دف نوازی 'دف نوای رحمت' روز جمعه 10 شهریور با معرفی برگزیدگان در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود.

902/900

کد خبر: 832032

وب گردی

وب گردی