زلزله ای دیگر جهان عرب را لرزاند

نشست امروز اتحادیه عرب در قاهره که در تلاش برای بررسی بحران قطر با برخی از کشورهای عربی بود به دلیل بروز تنش در میان شرکت کنندگان به حلقه جدیدی از این بحران دامنه¬دار تبدیل شد.

در حالی که این نشست به طور زنده از رسانه ­های گروهی پخش می­ شد نمایندگان قطر و کشورهای تحریم کننده این کشور سخنان شدید الحنی را علیه یکدیگر مطرح کردند. این اجلاس درصدد یافتن راه حل جدیدی برای تنش در میان کشورهای عربی بود اما خود به عامل تداوم این تنش سه ماهه بدل شد.

ائتلاف استیجاری عربستان سعودی از روز 5 ژوئن روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کرده است . همچنین این کشورها مسیرهای هوایی و حمل نقل به این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز مسدود ساخته­ اند. چهار کشور عربی، قطر را متهم به تامین منابع مالی تروریسم کرده ­اند اما قطر این اتهامات را بی ­اساس قلمداد می­ کند. از طرفی دیگر همراهی و حمایت از ایران نیز بخش دیگری از اتهام وارده به قطر را شامل می­ شود. در این میان کویت در سه ماه گذشته تلاش­ های دامنه­دار و قابل توجهی برای میانجی­گری در میان این کشورها انجام داده است.

مجادله گرم و چالش برانگیز

وزیر دولت برای امور خارجه قطر در نشست افتتاحیه اتحادیه عرب، با اشاره به ایران از آن به عنوان کشوری شریف و محترم یاد کرد. سلطان بن سعد المواریخی در ادامه سخنرانی خود افزود: پس از شروع بحران بین کشورش و چهار دولت عربی، روابط قطر و تهران افزایش پیدا کرده است.

احمد القحطان نماینده عربستان در اتحادیه عرب بلافاصله به سخنان المواریخی واکنش نشان داد. او گفت: به خواست خداوند به زودی از تمجید ایران پشیمان خواهید شد. قحطان در ادامه ابراز داشت: اگر برادران قطری فکر می­ کنند روابط با ایران برای آنان مفید خواهد بود من براین باور هستم آنان در ارزیابی خود دچار اشتباه شده ­اند. در هر صورت قطر مسئول سیاست و تصمیم گیری­ های خود در عرصه خارجی خواهد بود.

او در ادامه اظهار داشت: ارزیابی اشتباه دولت قطر در روزهای آتی برای آنان نیز اثبات خواهد شد. مردم قطر نیز هیچ گاه حاضر به پذیرش نقش ایران در امور قطر نخواهند بود.

در بخش دیگری از این نشست وزیر خارجه امارات گفت: بحران خلیج فارس به دلیل عدم تمایل قطر برای صلح ادامه خواهد داشت. انور قرقاش در ادامه افزود: سیاست­ های قطر نیاز به تغییرات بنیادین دارد. چهار کشور عربی نیز تا تغییر سیاست­ های قطر، سیاست ­های خود علیه این کشور را تغییر نخواهند داد. قطر باید از سیاست حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد.

در ادامه نماینده قطر با انتقاد از گفته­ های نماینده عربستان و امارات اظهار داشت: نماینده عربستان به طور واضح قطر را تهدید می­ کند در حالی که او در جایگاهی نیست که قطر را مورد تهدید قرار دهد. مجادلات به حدی بالا گرفت که نمایندگان امارات و عربستان همدیگر را به آرامش دعوت می­ کردند.

سیاست جایگزینی امیر قطر

المواریخی نماینده قطر در ادامه نشست گفت: عربستان به دنبال جایگزینی امیر قطر با شیخ عبدالله بن علی آل ثانی است اما القحطان نماینده عربستان با رد این اتهام بزرگ اظهار داشت: پادشاهی عربستان هیچ گاه به چنین سیاست­ های سخیف و حقیرانه­ای مبادرت نخواهد ورزید اما دولت عربستان قادر به اجرای گزینه ­های متعددی است.

وزیر خارجه مصر نیز با رد اتهامات المواریخی ابراز داشت: ما از حمایت­ های گسترده قطر از تروریسم در منطقه از جمله در لیبی، سوریه، یمن و حتی مصر مطلع هستیم. این کشور حامی اصلی تامین منابع مالی و لجستیکی گروه­ های تروریستی است.

در پایان این نشست جنجال برانگیز کشورهای عربی از قطر درخواست کردند روابط خود را با سازمان اخوان المسلمین و سایر گروه ­های تروریستی را نیز قطع نماید.

کد خبر: 836663

وب گردی

وب گردی