سیر سیاست های بین المللی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیض مصلح نظام با اشاره به اینکه رابطه ایران و چین یک رابطه راهبردی است گفت: به تدریج سیر سیاست های بین المللی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز دکتر علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار خود با نیوژین چون رییس موسسه خاور میانه چین ضمن ابراز خرسندی از تعاملات میان تهران و پکن گفت:رابطه ایران و چین رابطه راهبردی است و ما از توسعه روابط دو کشور استقبال می کنیم و نقش شما به عنوان رییس موسسه خاور میانه این کشور نقش بسیار مهمی در توسعه روابط منطقه و بین المللی است‌.

وی با تاکید بر اینکه چین و ایران هردو محور های مهمی برای تحولات بین المللی و قاره ای هستند افزود:هرچه زمان می گذرد ضرورت توسعه روابط دو کشور بیشتر خواهد شد به نحوی که به تدریج سیر سیاست های بین المللی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است.

مشاور رهبری در امور بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد:از سال گذشته که سفر رییس جمهور چین به ایران انجام شد اسناد مهمی بین دو کشور امضا شد که باعث گسترش روابط بین المللی دو کشور شد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات راهبردی روابط بین المللی چین یکی از ارکان های مطالعاتی دولت چین است و خوشحال خواهیم شد همکاری ما با پژوهشکده های ایران ادامه پیدا کند‌.

ولایتی در ادامه اظهار کرد:امیدواریم گفتگوهای ارزشمندی را با همتاهای ایرانی خود داشته باشید.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال طرف چینی در زمینه ارزیابی روابط دو کشور به ویژه سفر رییس جمهور چین به ایران گفت: همان گونه که چین تمایل به توسعه روابط راهبردی دارد جمهوری اسلامی ایران نیز مایل به چنین تعاملاتی است و دو طرف در این زمینه توافقات ارزشمندی دارند.

وی تاکید کرد: البته موانعی هم وجود دارد که باید برای رفع آن ها تلاش کرد وی بر اهمیت روابط دو طرف در سطح بین الملل و منطقه ای اشاره کرد و افزود: از جمله موضوعات مهم جاده ابریشم است که ضرورت توسعه تعاملات به ویژه نقش مهم و تاریخی ایران در این زمینه مورد توجه است و باید در این زمینه گفتگو کرد.

در ادامه این دیدار نیوژین چون رئیس مرکز مطالعه خاورمیانه چین، با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور چین به ایران، گفت: در این سفر موافقت نامه های استراتژیکی بین دو کشور منعقد شد که باعث تسریع در توسعه روابط دو کشور شد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه چین یکی از ارگان های مطالعاتی و زیر مجموعه دولت مرکزی چین است.

نیوژین چون در پایان با ابراز خرسندی از توسعه روابط و همکاری با نهادها و پژوهشگران ایرانی، گفت: مراکز مطالعاتی دو کشور می توانند به سهم خود در تعمیق و توسعه روابط ایفای نقش کنند.

کد خبر: 838161

وب گردی

وب گردی