بیانیه و پیام تبریک اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

گزینه ی معرفی شده برای تصدی وزارت علوم باید فردی انقلابی، دارای کارنامه علمی و تجربه مدیریتی مناسب و شخصیتی مستقل که از هیچ یک از جریان های سیاسی تاثیر نپذیرفته و با استقلال فکری و در کمال آرامش فضای دانشگاه را به نقطه مطلوب هدایت بنماید.

به گزارش ایسکانیوز، متن بیانیه و پیام تبریک اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
«اقرأ باسم ربک الذی خلق، خلق الإنسان من علق، اقرأ وربک الأکرم، الذی علم بالقلم، علم الإنسان ما لم یعلم» یعنی «بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از خون بسته آفرید، بخوان و پروردگار تو کریمترین [کریمان] است، همان کس که به وسیله قلم آموخت، آنچه را که انسان نمى‏ دانست [بتدریج به او] آموخت».

با شروع سال تحصیلی جدید بابی دیگر از ابواب کشف معرفت الهی بر جویندگان آن گشوده شده است شروعی که با هفته دفاع مقدس و دهه عزاداری سرور و سالار شهیدان مقارن شده و جبهه علمی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها را با روحیه جهاد، ایثار و شهادت مانوس نموده است.

تولید علوم اسلامی مطابق با علم روز و پیشرفت در حوزه علم ، فناوری، صنعت و دستیابی به مراتب عالی آموزشی یقینا یکی از اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و می باشد، بدین جهت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی کشور، بر خود لازم می داند برخی محورهای اساسی که باید در نوشتن و اجرای برنامه ها در حوزه ی نظام آموزش عالی کشور( علی الخصوص وزارت علوم ) در دولت دوازدهم مد نظر قرار گیرد را به مسئولین مربوطه گوشزد نماید :

1. بررسی نیاز های اساسی کشور، تولید علوم متناسب با این نیاز ها و شرایط بومی کشور و ایجاد شرایط لازم برای تبدیل نیروی این افراد متخصص از بالقوه به بالفعل آن هم از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان واستقبال از ایده های دانشجویی، در کل باید اشاره کرد که در دانشگاه باید هم علم و عالم تولید شود و هم به علم و عالم جهت درست داده شود.

2. توجه و تولید علوم انسانی_اسلامی و جلوگیری از ادامه روند فعلی، یعنی ارائه علم ترجمه ای به فراگیران؛ توجه بیش از پیش به مسائل معنوی و گسترش ارزش ها و شعائر دینی در سطح دانشگاه های سراسر کشور، چرا که تربیت متخصص متعهد از اهداف و نیاز های اصلی انقلاب اسلامی می باشد و در این مورد سخنان بنیان گذار کبیر انقلاب بسیار راه گشا می باشد: "دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می زند." از همین جمله امام (ره) می توان اهمیت جهاد در دانشگاه ها و تلاش برای شکل گیری دانشگاه اسلامی را دریافت. اگر دانشگاه را رها کنیم و اساتید، دانشجویان و کارگزاران با روحیه جهادی در محیط علمی کار نکنند، همین دانشگاه به مخرب انقلاب تبدیل می شود.
3. توجه ویژه به مسائل فرهنگی- اجتماعی در دانشگاه های سراسر کشور، آن هم طبق ارزش ها و معیار های اسلامی، و در اولویت قرار دادن مطالبات مقام معظم رهبری در حیطه فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، جلوگیری از گسترش برخی نمونه های بارز ضد فرهنگی در سطوح دانشگاه ها، که متاسفانه سال گذشته به کرات اتفاق افتاد؛ مبارزه با نفوذ فرهنگی و رسوخ تفکرات غربی و مخالف با عرف جامعه مسلمان ایرانی در دانشگاه ها. کمک به حفظ نگاه مطالبه گری و آرمان گرایانه دانشجو آن هم با میدان دادن و تحمل نظرات مخالف و ایجاد آزادی های مشروع در فضای دانشگاه ها پیگیری شود.

4. توجه به فعالیت های دانشجویی و حمایت گسترده از تشکل ها و مجموعه های انقلابی در سطح دانشگاه ها، چرا که که طبق بیانات مقام معظم رهبری، تدوام راه و ارزش های اصیل انقلاب در حمایت همه جانبه از تشکل های انقلابی می باشد؛ کمک به حفظ نگاه مطالبه گری و آرمان گرایانه دانشجو آن هم با میدان دادن و تحمل نظرات مخالف و ایجاد آزادی های مشروع در فضای دانشگاه ها مورد اهتمام قرار گیرد.

5. استفاده از اساتید و نیروهای جوان که با اصول و ارزش های نظام اسلامی آشنایی کامل و به آن اعتقاد دارند؛ چرا که نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی محقق نخواهد شد مگر با کادری جوان و چالاک و انقلابی، بدین ترتیب کلاس های درس دانشگاه ها در جمهوری اسلامی ایران نباید محلی برای تدریس اساتید ضد ارزشی وترویج تفکرات ناقص غربی که سال هاست منسوخ و با شکست مواجه شده است، باشد.

6. گزینه ی معرفی شده برای تصدی وزارت علوم باید فردی انقلابی، دارای کارنامه علمی و تجربه مدیریتی مناسب و شخصیتی مستقل که از هیچ یک از جریان های سیاسی تاثیر نپذیرفته و با استقلال فکری و در کمال آرامش فضای دانشگاه را به نقطه مطلوب هدایت بنماید.
در راستای رشد علمی در دانشگاه¬ها، از یک سو باید افراد به فکر متخصص و دانشمند شدن بیفتند و در این راه بکوشند و از سوی دیگر دولت نیز وسایل و امکانات چنین کاری را به انحای مختلف فراهم آورد و با هدایت و تشویق لازم، کارها را جهت دهد. اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و دانشگاه ها در این راستا عمل نکنند، دوباره کشور به اجانب منفعت‌طلب وابسته می‌شود و آنها زمام امور علمی، اقتصادی و بالأخره سیاسی و فرهنگی ما را دردست می‌گیرند. امّا این جهت و این کارها برای «خودشدن» و «خود را یافتن» کافی نیست، بلکه باید با عامل دوم ترکیب شوند و در کنار هم به پیش روند.
امید است با تحقق نکات مذکور، دانشگاه های ما در سراسر ایران با عظمت، به مرکزی برای تربیت کادر انقلابی جهت خدمت روزافزون و منشاء پیشرفت هر چه بیشتر ایران اسلامی، تبدیل گردد؛ لازم به ذکر است اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اعلام می دارد، تمامی مطالبات مذکور را تا زمان تحقق کامل، پیگیری خواهد نمود.

کد خبر: 839860

وب گردی

وب گردی