آیا حیوانات معلول را باید به حال خود رها کرد؟/ ظهور کمپین هایی برای سرپرستی و نگهداری از حیوانات ناتوان

معدوم سازی حیوانات در سطح شهرها باعث شد دست اندرکاران به دنبال راه حل تازه ای برای ساماندهی این موجودات باشند تا حق حیات برای آنها نیز محفوظ باشد یکی از این راهکارها جمع آوری و نگهداری حیوانات در محیطی مناسب به همراه اصول بهداشتی و زیست محیطی است.

به گزارش ایسکانیوز معلولیت جسمی و ذهنی مقوله ای است که در تمامی جوامع وجود دارد این معلولیت ها گاه مادرزادی و گاهی بر اثر اتفاق و یا سانحه ای بوجود می آید و خانواده و اجتماع نسبت به این معلولیت احساس مسئولیت و همدردی کرده و سعی در کمک به آنها دارد.

انسان های معلول قادر به بیان کردن نیازهایشان هستند اما اگر این معلولیت درحیوانات باشد چه؟ آیا این حیوانات را باید به حال خود رها کرد؟

در سال های اخیر در فضای مجازی شاهد ظهور کمپین هایی برای سرپرستی و نگهداری از حیوانات معلول هستیم شاید نگهداری از یک حیوان معلول و ناتوان جسمی کمی فانتزی و دور از ذهن بنظر برسد چرا که برای انجام این کار نیاز به در آمد بیشتری داریم و بدون شک بخشی از درآمد ما را به خود اختصاص می دهد و در کنار آن با این زندگی های پر مشغله شهری باید زمانی برای رسیدگی به آنها را هم داشته باشیم.

دکتر ناهید قاسمی فعال حمایت ازحقوق حیوانات با بیان این مطلب می گوید: بدون شک حیوانات ناتوان نیازمند توجه خاص تری هستند اما اگر این کار با عشق انجام شود گذر زمان و هزینه های مربوطه برای افرادی که از حیوانات معلول کمتر احساس می شود .

به گفته دکتر قاسمی حیوانات موجوداتی زنده هستند و یافته های علمی ثابت کرده آنها دارای ادارک و احساس هستند و با توجه به اینکه هرگونه ناتوانی در حیوانات به معنای پایان زندگی آنها نیست نگهداری یک حیوان معلول علاوه بر اجر معنوی حس انسانیت را در تمام موجودات هستی گسترش می دهد.

وی با اشاره به اینکه کمپین های نگهداری و حمایت از حیوانات به منظور حمایت از حیواناتی که در تصادف و یا حادثه دچار معلولیت دائمی و یا موقت شده اند و یا مورد خشونت و آزار و قرار گرفته اند راه اندازی شده می گوید: این حیوانات اکنون نیازمند مکانی هستند تا از آنها مراقبت شود و پس از بهبود به زندگی عادی خود برگردد.

سرپرستی از یک حیوان ناتوان پنجره دیگری از حس دوستی با طبیعت است البته که در این کمپین ها شرایطی نیز برای سرپرستی حیوانات وجود دارد مانند:نگهداری مسئولانه ، ارتباط همیشگی و بازدید دوره ای،ارسال فیلم و عکس از حیوان،عدم واگذاری به سایر اشخاص، انتقال و انعکاس هرگونه مشکل در ارتباط با نگهداری حیوان فقط با واگذارکنندگان.

به گفته این فعال حمایت از حیوانات از آنجایی که این کمپین ها ظرفیت و توان بیشتری برای نگهداری مسئولانه ازحیوانات را ندارد بنابر این باید ازجفت گیری آنها جلوگیری کرد و با عقیمسازی این حیوانات شهری مانع تولید مثل آنها شویم.

قاسمی در پایان گفت: واگذاری رایگان حیوانات کار گروهی از حامیان زندگی است که با انتشار عکس حیوان معلول و درج مشخصات شناسنامه ای و در گاهی موارد پس از بازدید از محل نگهداری اقدام به دادن سرپرستی حیوان می کند.

خبرنگار : اکرم جدیدی

705

کد خبر: 841945

وب گردی

وب گردی