رشد ۲ برابری سرانه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به رشد دو برابری سرانه فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در ابتدای سال ۹۳ میانگین بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی ۹۰۰ هزار تومان به ازای هر دانشجوی بود اما در سال جاری این رقم به چیزی بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارتقا یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت پرداختن به وضعیت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و لزوم برنامه‌ریزی در این زمینه گفت: از منظر ما پرداختن به وضعیت دانشگاه‌ها ضرورتی انکارنا پذیر است اما در چند سال اخیر نیاز بود زیرساخت‌های ستادی معاونت فرهنگی و دانشجویی در وزارت بهداشت را سامان دهیم و بعد از آن به دانشگاه‌ها بپردازیم. در واقع باید شرایط را برای ایفای نقش به عنوان ستاد فراهم می‌کردیم.

وی افزود: بر اساس شواهد حوزه فرهنگی و دانشجویی رشد منابع بسیار خوبی داشته است. میانگین سرانه فرهنگی و دانشجویی در سال ۱۳۹۳ حدود ۹۰۰ هزار تومان بوده است و در سال جاری این عدد به چیزی بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. این رشد به دلیل آن است که دولت توجه بسیار خوبی به حوزه فرهنگی و دانشجویی داشته است و در دولت دوازدهم زمان آن رسیده است که در دانشگاه‌ها حضور داشته باشیم و با واقعیات میدانی در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.
براساس این گزارش دکتر کاظم قائمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: شهر و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نقش مهمی در آموزش پزشکی در کشور داشته است و با توجه به خط‌مشی مشخص و هدفی که داریم با برنامه‌ریزی می‌خواهیم به دانشگاه برتر علوم پزشکی برسیم.
وی افزود: خوشبختانه با حضور دولت تدبیر و امید همچنین حضور وزیر بهداشت، قدم‌های مهمی برای ارتقا آموزش و همچنین بحث فرهنگی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است.

دکتر قائمی ادامه داد: حدود ۳۵۰۰ دانشجو در حال تحصیل داریم که ۴۰ نفر مشغول تحصیل پی اچ دی هستند و هدفمان تقویت دانشکده‌های اقماری و آموزش پزشکی برای دانشجویان کارشناسی است.

وی وضعیت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را رو به رشد دانست و گفت: همواره دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاطر فعالیت‌های فرهنگی و منش دانشجویان به عنوان یک دانشگاه نمونه مطرح بوده است و امیدوارم در این مسیر با دانشجویان همراه شویم و این دانشجویان هستند که به دانشگاه هویت می‌دهند.

در ادامه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت، با اشاره به سخن امام خمینی(ره) دانشگاه را مبدا تمامی تحولات دانست و گفت: از حضور بالاترین مقام فرهنگی وزارت بهداشت در این دانشگاه بسیار خوشحالم و امیدواریم بتوانیم در زمینه فرهنگی و دانشجویی رشد کمی و کیفی و متناسب با دانشگاه را داشته باشیم و بتوانیم تحولات مثبت ایجاد کنیم.

ساخت مجموعه‌های رفاهی و ورزشی و خوابگاهی در حوزه دانشجویی و همچنین تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری در این دانشگاه، شکل گیری انجمن‌های علمی و دانشجویی، موفقیت در جشنواره‌های فرهنگی وزارت بهداشت و همچنین برپایی کارگاه های آموزشی در زمینه مشاوره و سلامت روان، ایجاد فضایی برای دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های هنری ، برگزاری اردوهای درون استانی و برون استانی، ایجاد فضای مناسب برای کار دانشجویی و فعالیت دانشجویان، احداث خوابگاه پسران ۲۸۰ نفری و تجهیز سلف سرویس از جمله مواردی بودند که در این گزارش بیان شد.

کمبود نیرو در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه، ضرورت مستقل شدن بودجه فعالیت‌های قرآنی، ارتقا فعالیت‌های بهداشت‌روان و به کارگیری نیروهای متخصص در این زمینه، افزایش قیمت اجاره بهای خوابگاه‌ها و مشکلات دانشجویان از جمله مواردی بود که توسط کارشناسان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این جلسه مطرح شد.

گفتنی است این نشست با حضور دکتر قائمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دکتر دستجردی معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین سیدی رئیس دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه و دکتر باریک بین معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و جمعی از کارکنان این دانشگاه امروز (سه شنبه) برگزار شد./224/205

کد خبر: 847977

وب گردی

وب گردی