تقدیم جایزه ای اسپانیایی به زلزله زدگان کرمانشاه

قصیده گلمکانی جایزه‌اش از پنجاه و نهمین جشنواره جهانی فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» (زینبی) Zinebi اسپانیا را به زلزله‌زدگان کرمانشاه تقدیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری فیلم کوتاه، این جشنواره‌ که مورد تایید آکادمی اسکار و همچنین (فیاپف) فدراسیون انجمن تهیه کنندگان فیلم است؛ از فیلم کوتاه ایرانی تقدیر کرد.

هیات داوران جشنواره از فیلم کوتاه برزخ ساخته قصیده گلمکانی تقدیر کردند. گلمکانی هنگام دریافت جایزه، به سه زبان باسکی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت کرد و گفت: بسیار باعث افتخار است که این جایزه را از جشنواره‌ای با این اعتبار می‌گیرم. اول از همه باید از هیات داوران تشکر کنم که به فیلم توجه کردند. هم‌چنین تشکر فراوان از عوامل فیلم که بدون آن‌ها نتیجه‌ کار چنین نمی‌شد.

گرفتن این جایزه در این روز به‌خصوص بسیار برایم عجیب است. حتما در خبرها شنیده‌اید که در کشور من زلزله آمده و بسیاری از مردم خانه و خانواده‌شان را از دست داده‌اند. در یک سایت کرودفاندینگ صفحه‌ای درست کرده بودم برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه. امروز ایمیلی از سایت دریافت کردم که در متن‌اش آمده بود:

«با توجه به قوانین وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، چون کشور شما تحریم است، این جمع آوری کمک مالی از وب سایت حذف شده است. کشوری که برایش درخواست کمک کرده‌اید، منطقه‌ای ممنوعه است و وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا اجازه نمی‌دهد که ما اقدام به پرداخت مستقیم پول به شما و یا از طریق فرد دیگری برای کمک به این کشور بکنیم.»

فراموش نکنیم که این ایمیل از طرف یک وب‌سایت بشر دوستانه برای من ارسال شد. صفحه‌ من را همین امروز بستند و اجازه ندادند کمکی برای مردمی که به خاطر بلایای طبیعی روزگار سختی را می‌گذرانند؛‌ جمع کنم.

امروز، جایزه‌ای برای فیلم برزخ می‌برم. برای فیلمی که عنوانش به خوبی وضعیت حال خاورمیانه را نمایش می‌دهد. برزخ: محلی میان بهشت و جهنم، ولی این روزها وضعیت‌ دنیا به جهنم نزدیک‌تر است. دو راهی، تعلیق. این جایزه را به زلزله‌زدگان کرمانشاه تقدیم می‌کنم و امیدوارم هرچه زودتر وضعیت‌مان به سمت بهشتی شدن برود.

فیلم کوتاه برزخ داستان تک‌تیراندازی عراقی است‌ که پس از شرکت در جنگ‌های مختلف کشورش، به پوچی رسیده، به ایران مهاجرت کرده و شروع به خالکوبی کردن نام افرادی را بر بدنش می‌کند که در جنگ‌ها کشته است. آخرین خالکوبی را پسری جنوبی انجام می‌دهد ولی تک‌تیرانداز از او خواسته‌ای دیگر هم دارد…

عواملی این فیلم عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: قصیده گلمکانی، بازیگران: لوون هفتوان، میلاد مرادی، فیلمنامه: اکتای براهنی‌ (بر اساس طرحی از رضا مسعودی و قصیده گلمکانی)، مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر، تدوین: بهرام دهقانی، طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان، صدابردار: ساسان نخعی، طراح چهره‌پردازی: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: لیلا نقدی‌پری، مشاور خالکوبی: افشین اصلانی.
جشنواره «بیلبائو» یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین رویدادهای سالانه‌ فیلم‌های کوتاه و مستند در جهان است.

پنجاه و نهمین جشنواره جهانی فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» (زینبی) Zinebi از 10 تا 17 نوامبر در اسپانیا برگزار شد.

501

کد خبر: 872562

وب گردی

وب گردی