ساختار بنگاه های اقتصادی در حوزه حفاظ بتنی راه، صرفه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى گفت: مقیاس بنگاه هاى اقتصادى آنقدر کوچک است که هیچ گونه اقدام تحقیقاتى صرفه اقتصادى را با خود به همراه ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، کشاورزیان، رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى در همایش دوام حفاظ هاى بتنى راه گفت: بخش زیادى از مشکلات موجود در این حوزه ناشى از پایین بودن قیمت سوخت، عدم هزینه براى تخریب محیط زیست و نیز ساختار و بنگاه هاى اقتصادى است.
او در ادامه اظهار داشت: حدود ٧٠ سال قبل حفاظ هاى بتنى تولید مى شد که با تاخیر ١٥ ساله وارد ایران شد اما همچنان واحدهاى تولیدى ما به شیوه قدیم در حال تولید هستند.
کشاورزیان افزود: ساختار اقتصادى بنگاه ها اصولا اجازه انجام اقدامى غیر از این را نمى دهد و در ایران هر کسى به خود اجازه تولید حفاظ بتنى را خواهد داد.
رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى گفت: مقیاس بنگاه هاى اقتصادى آنقدر کوچک است که هیچ گونه اقدام تحقیقاتى صرفه اقتصادى را با خود به همراه ندارد، بنابراین در صورتى که درصدد برطرف کردن مشکلات موجود هستیم باید ٣ معضل مطرح شده برطرف شود.
او خاطرنشان کرد: تخریب محیط زیست باید با هزینه همراه باشد تا هر کسى به خود اجازه تخریب را ندهد.
کشاورزیان با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادى، بیان کرد: در بررسى هاى اولیه، فعالیت ١٧ شرکت قبول و ٣ شرکت قادر به دریافت گواهینامه بودند بنابراین روز به روز باید استانداردها سخت گیرانه تَر شود.

رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى با بیان اینکه این کالا به عنوان محصولى محسوب نمى شود که بتوان آن را صادر کرد و مى بایست زر محدوده کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: سازمان راهدارى در صدد بود تا توجه ویژه اى را در افزایش کیفیت محصول داشته باشد و طى ٣ سال گذشته که این مسایل مطرح شد قدم هاى خوبى در این زمینه برداشته شده است.
او گفت: اقداماتى باید انجام شود تا از شرکت هایى که با واحد تولیدى داراى مجوز بهره بردارى از وزارت صنعت هستند خریدارى شود، این واحدها باید داراى آزمایشگاه تولیدات خود باشند و نیز محصولات خود را مورد آزمایش قرار دهند.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: نصب حفاظ بتنى اقدامى نیست که هر کسى بتواند آن را به طور رایگان نصب کند بلکه این اقدام باید به دست متخصصین سپرده شود و باید حفاظ هایى تولید شوند که از کیفیت بسیار زیادى برخوردار باشند.
رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى اظهار داشت: سیاست سازمان راهدارى بدین صورت است که حفاظ هاى بتنى جایگزین حفاظ هاى آهنى شود و در حال حاضر ١٩ کیلومتر نیازمند حفاظ هاى بتنى است که امیدواریم با برطرف شدن تنگناهاى مالى اقدامات لازم انجام شود.
او افزود: دولت باید انرژى رایانه اى را حذف کند زیرا در صورت واقعى شدن قیمت انرژى براى تولید سیمان قیمت سیمان هم واقعى خواهد شد.
به گفته کشاورزیان، زمانى که قیمت سیمان پایین و نیز به صورت کوپنى بود سود آن را واسطه ها کسب مى کردند.
رئیس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى گفت: تولید سیمان نباید بیش از اندازه باشد چرا که قیمت حمل آن قابل توجه و ٣٠ درصد به عنوان قیمت کرایه است، بنابراین سیمان کالایى است که باید در محدوده ٢٥٠ کیلومترى حمل شود.
او اظهار داشت: پیشنهاد ما به وزارت صنعت این است که تولید سیمان کاهش یابد و درصورت حذف انرژی یارانه اى می توان انتظار محصول با کیفیت را داشت.
403

کد خبر: 873830

وب گردی

وب گردی