بررسی رفتار سکه در هفته‌ی پایانی آبان ماه/ حباب قیمت سکه در بازار+ جدول

بازار سکه و طلا در طول هفته ای که گذشت نوسان داشت و نرخ سکه نسبت به چند وقت اخیر با افزایش بسیار زیادی همراه شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار سکه در هفته ای که گذشت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود به گونه ای که نرخ سکه در طول هفته با افزایش زیادی روبرو شد.

سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته با نرخ 1میلیون و 314 هزار تومان، سکه امامی 1 میلیون و 404 هزار و 500 تومان، نیم سکه 708 هزار تومان، ربع سکه 394 هزار و 700 و سکه گرمی با قیمت 260 هزار تومان در بازار داد و ستد شدند.

روز یکشنبه به دلیل تعطیلی رسمی نرخ سکه تغییری نداشت اما بازار این کالا از روز دوشنبه روند افزایشی را در پیش گرفت و سکه تمام بهار آزادی با 37 هزار تومان افزایش به 1میلیون و 351 هزار تومان رسید، همچنین سکه امامی با 19 هزار تومان افزایش، 1 میلیون و 423 هزار و 500 تومان، نیم سکه با یک هزار تومان افزایش، 709 هزار تومان، ربع سکه با پنج هزار تومان افزایش، 399 هزار و 700 تومان و سکه گرمی با یک هزار تومان افزایش، با قیمت 261 هزار تومان در بازار به فروش رسیدند.

لازم به ذکر است، روند صعودی قیمت سکه دربازار همچنان ادامه داشت تا اینکه در روز سه شنبه سکه تمام بهار آزادی با دو هزار تومان افزایش، سکه امامی یک هزار تومان کاهش، نیم سکه 9 هزار تومان افزایش، ربع سکه 6 هزار و 700 تومان افزایش و سکه گرمی با پنج هزار تومان افزایش در بازار معامله شدند.

در روز چهارشنبه قیمت سکه تمام بهار آزادی تغییر چندانی نداشت و با نرخ روز گذشته مورد معامله قرار گرفت، این در حالیست که سکه امامی 18 هزار و 100 تومان افزایش داشت و به قیمت 1 میلیون و 440 هزار و 600 تومان رسید، نیم سکه با 8 هزار تومان افزایش با نرخ 726 هزار تومان، ربع سکه با 5 هزار تومان کاهش با قیمت 400 هزار تومان و سکه گرمی با 2 هزار تومان کاهش با قیمت 264 هزار تومان داد و ستد شدند.

گفتنی است، روز 5شنبه که آخرین روز معاملاتی هفته بود قیمت سکه تمام بهار آزادی، سکه امامی و نیم سکه روند نزولی را در پیش گرفتند و به ترتیب با قیمت 1 میلیون و 352 هزار تومان، 1 میلیون و 422 هزار و 300 تومان و 718 هزار تومان معامله شدند، ربع سکه و سکه گرمی نیز با افزایش با نرخ 401 هزار تومان و 263 هزار تومان به فروش رسیدند.

محمد ولی، رییس اتحادیه صادرکنندگان طلا در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ارزیابی خود از روند بازار طلا در هفته ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: بازار طلا در هفته ای که گذشت با نوسان همراه بود، برخی از مسایل حاکم در کشور در طول هفته بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث صعودی شدن قیمت طلا و سکه در بازار شد.

او به عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار اشاره کرد و افزود: این افزایش قیمت در طول هفته متاثر از چند عامل بود که در ابتدا اتمام محرم و صفر و نیز آغاز چشن ها و افزایش حجم تقاضا از جمله عواملی بود که بسیار این بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث صعودی شدن قیمت ها شد.

محمدولی در ادامه بیان کرد: مبادلات و شاخص های اقتصادی حاکم در اروپا و آمریکا طی هفته گذشته از دیگر عواملی بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد و منجر به افزایش قیمت اونس جهانی و نیز نرخ طلا و سکه در بازار داخلی شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان طلا با تاکید بر اینکه قیمت سکه در هفته ای که گذشت به طرز عجیبی افزایش پیدا کرد، گفت: قیمت سکه در بازار با فاصله 150 هزار تومانی نسبت به قیمت اصلی خود همراه شد که این امر باعث ایجاد حباب قیمتی در بازار سکه شد.

او خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در این زمان باید تا حدودی از بازار را پوشش دهد تا منجر به هماهنگی عرضه و تقاضا در بازار شود، این اقدام باعث می شود تا ضمن جلوگیری از ایجاد حباب قیمتی در بازار، افرادی که اقدام به خرید کردند متضرر نشوند.

محمدولی با اشاره به عدم اعمال مالیات بر نرخ سکه گفت: این امر به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش تقاضای این کالا و نیز ایجاد حباب قیمتی در بازار خواهد بود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان طلا پیش بینی خود از قیمت سکه طی هفته جاری را اینگونه بیان کرد: روند معاملات در بازار تا پایان سال میلادی و تا پایان سال 96 افزایشی خواهد بود و قیمت ها با شیب ملایم روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.

او در پایان با بیان اینکه براساس پیش بینی های انجام شده نرخ اونس جهانی به 1350 دلار خواهد رسید، گفت: با توجه به اینکه نرخ طلا و سکه در بازار متاثر از قیمت اونس جهانی است بنابراین قیمت این دو کالا با شیب ملایم افزایش خواهد داشت و روند بازار تا پایان سال جاری به همین صورت ادامه دارد.

401

کد خبر: 875430

وب گردی

وب گردی