اجرای طرح‌های کلان کشوری نیازمند همکاری دانشجویان همه دانشگاه‌ها

"حمزه جعفرزاده"، دبیرکانون"دیدگاه نو" دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این کانون برای اجرای طرح‌های کلان در سطح کشوری نیازمند همکاری دانشجویان همه دانشگاه‌هاست و برای تاسیس در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام آمادگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، کانون "دیدگاه نو" دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با محوریت های جامعه شناسی، اپیدمیولوژی و آسیب های اجتماعی از اردیبهشت سال جاری شروع به فعالیت کرده است. در همین راستا، مصاحبه ای با با دبیر این کانون انجام شده که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

لطفا برای مخاطبان ما خودتان را معرفی کنید؟
اعوذ با الله من نفسی، حمزه جعفرزاده هستم. دانشجوی پزشکی ورودی مهر ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز.


بفرمایید کانون دیدگاه نو چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است؟
در اردیبهشت 1396، طی یکصد و چهل و هفتمین جلسه شوای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مجوز تاسیس کانون دیدگاه نو صادر شد.
یکی از مهم ترین مسئله هایی که در جامعه به خصوص در جوانان با آن مواجه هستیم برخورد متعصبانه با موضوعات اجتماعی مختلف است که این تعصب ممکن است زمینه مذهبی، سیاسی، ملی و... داشته باشد.
اهمیت توجه به مسائل اجتماعی و جامعه شناسی در جامعه ی علوم پزشکی نیز با معرفی معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیشتر آشکار می شود.

کانون دیدگاه نو بیشتر بر روی چه اهدافی تمرکز دارد؟
اهداف کانون دیدگاه نو به طور کلی در سه کمیته جامعه شناسی، اپیدمیولوژی و آسیب های اجتماعی تقسیم می شوند.
سعی بر این است که با عنایت خداوند متعال این اهداف را به طور عملی محقق سازیم. در کمیته جامعه شناسی هدف ما بررسی و شناختن فراز و نشیب ها در جامعه ایران، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به جوانان است.
در حوزه اپیدمیولوژی که روز به روز بر اهمیت این موضوع افزوده می شود ما قصد داریم این امر را نه فقط در دانشگاه بلکه در سطح شهری عملی کنیم.
در خصوص آسیب های اجتماعی، هدف ابتدا بررسی علل این آسیب ها و سپس ارائه راهکار توسط صاحب نظران و دانشجویان است یعنی ابتدا شناخت پایه ای و سپس تبدیل به فرایند کاربردی.

تا کنون در کانون دیدگاه نو چه فعالیت های انجام دادید؟

با پیگیری هایی که شورای مرکزی و اعضا فعال کانون انجام دادند، مقدمات اجرای طرح تفکیک زباله انجام شده است که انشاالله بزودی فاز اول این طرح در خوابگاه خواهران عملیاتی می شود.
فعالیت بعدی که در حال اجراست، تحت عنوان طرح پایش سلامت در سطح شهر است که ثبت نام اولیه از داوطلبین انجام شده و بعد از برگزاری کارگاه های آموزشی از میان داوطلبین، تیم سلامت را تشکیل داده و در سطح شهر و مدارس به صورت آزمایشی، اولین گام را در راستای اپیدمیولوژی برمی دارد.

اگر دانشجویان تمایل به همکاری و عضویت در کانون شما را داشته باشند، به چه صورت باید اقدام کنند؟

دانشجویان از شنبه تا چهارشنبه ۱۲:۳۰ الی ۱۴ می توانند با مراجعه به مجتمع کانون های فرهنگی هنری و اجتماعی دفتر کانون دیدگاه نو فرم عضویت پر کنند و درصورت تمایل در انجام فعالیت ها مارو یاری کنند.


در حال حاضر کانون دیدگاه نو با چه مشکلاتی مواجه می باشد و از مسئولین چه انتظاری در این مورد دارید؟
با توجه به این که این کانون تازه تأسیس است، نیازمند توجه بیشتری است. همواره انتظار ما از مسئولین مورد سوال قرار می گیرد، لیکن سعی بر این است در این کانون انتظار مسئولین از ما مورد سوال قرار بگیرد، اما به عنوان یک پیشنهاد به مسئولین عرض می کنم؛ توجه به فعالیت های دانشجویی و اعتماد به جوانان مسئله بسیار مهمی است که نه فقط در حرف بلکه باید در عمل به آن توجه شود، همواره فرهنگ سازی و مسائل اجتماعی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی است که امیدوارم با آشکارشدن اهمیت این مسائل، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

کانون دیدگاه نو برای ترم های آتی چه برنامه های مدنظر دارد؟
در طی سال تحصیلی ۹۶-۹۷ برنامه های کانون به شرح زیر است:
سخنرانی تحت عنوان عشق یک پدیده اجتماعی، پخش مستند، برگزاری کارگاه آموزشی بیماری های غیر واگیر، کارگاهی در خصوص خوب یا بد بودن مکمل های بدنسازی، سخنرانی تحت عنوان ظهور اندیشه های نو در جامعه پس از انقلاب و نهال کاری است که این برنامه در صورت تایید شورای محترم پنج نفره اجرایی خواهد شد.


سپاس از شما بابت زمانی که به ما اختصاص دادید، اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید؟
اجرای طرح های کلان در سطح کشوری نیازمند همکاری در بین دانشجویان همه دانشگاه ها است. این کانون از فعالین فرهنگی و اجتماعی سایر دانشگاه ها در خصوص تأسیس کانون دیدگاه نو استقبال می کند و با ارائه اساس نامه کانون به این فعالین در کمک به تاسیس کانون در سایر دانشگاه های کشور اعلام آمادگی می کند.
امید است با توکل بر خدا و همت دانشجویان در آینده نزدیک شاهد نشست کشوری این کانون باشیم.
پیام من به این عزیزان این است که با توکل بر خدا، بدون تعصب، با صداقت فکری و پشتکار در این عرصه گام نهند.
این حدیث از امام زمان (عج) رو فراموش نکنیم که می فرمایند:
خدا با ماست و نیازمند دیگری نیستیم، و حق با ماست و باکی نداریم که کسی از ما روی برگرداند.
از شورای مرکزی و فعالین کانون تشکر میکنم و خسته نباشید می گویم. همچنین از دو دوست بزرگوارم، محمد جودکی و سید احسان آهو قلندری که راهنمای من بودند و وقتی ایده کانون دیدگاه نو را با آن ها در میان گذاشتم، از هیچ کمکی دریغ نکردند.
هم چنین، تشکر می کنم از شما و ممنون به خاطر این فرصتی که در اختیار من قرار دادید.

منبع : مفدا

کد خبر: 877606

وب گردی

وب گردی