گلوبال ریسرچ: قدس خط قرمز مسلمانان جهان است

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ به موضوع قدس و جایگاه آن نزد مسلمانان پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، «غلام اصغر میتها» در مقاله سیاسی خود در پایگاه گلوبال ریسرچ می نویسد: روز هفتم دسامبر سال جاری (2017)، «ینی شفق» روزنامه محافظه کار ترکیه و یکی از طرفداران سرسخت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گزارشی از اظهارات اخیر اردوغان درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس منتشر کرد.
در این گزارش اردوغان این اقدام ترامپ را به مثابه قراردادن منطقه در حلقه ای از آتش قلمداد کرده است. وی در ادامه خاطر نشان کرد، این اقدام باعث بی ثباتی منطقه خواهد شد و هرگز پیام آور صلح در منطقه نخواهد بود.
اردوغان در ادامه اظهارات خود در آنکارا قبل از عزیمت به یونان در این باره افزود، اهداف ترامپ از انجام این کار غیر قابل درک است.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در همین راستا خاطرنشان کرد، به واسطه اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی آمریکا احتمال بازگشت به روزهایی به مراتب تاریکتر از دوران پر آشوب کنونی وجود دارد.
اظهارات وی بسیار شبیه به اظهارات «انگلا مرکل» صدر اعظم آلمان است به این مفهوم که هردو بر این باورند موضع اتحادیه اروپا در این باره موضعی شفاف و برخاسته از اتفاق نظر در این باره است.
موگرینی: ما بر این باوریم تنها راه حل واقع گرایانه در منازعه بین اسراییل و فلسطین مبتنی بر راه حل دوکشور است به این مفهوم که قدس پایتخت این دو باشد.
اعراب و مسلمانان باید از قدس دفاع کنند
جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد اعراب و مسلمانان باید از قدس دفاع کنند. ایران همانند ترکیه با ارائه راه حل در چندین موقعیت بحرانی نشان داده است که دارای رهبری آگاهی و قدرتمند است.
سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه خبری پرس تی وی اعلام کرده است، جهان استکبار به ویژه آمریکای جنایتکار باید بداند که وحدت مسلمانان جهان مانعی بر سر راه این اقدام ناشایست خواهد بود و هشیاری مسلمانان جهان باعث شکست عاملان این اقدام خواهد بود.
آیا اتحاد مسلمانان امکان پذیر است؟
در بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان در این باره آمده است:
"بسیار مایه تاسف است که اعتراضات مردم در سراسر جهان نه تنها نتوانسته است موقعیت حقوقی و تاریخی قدس شریف را تغییر دهد بلکه همواره این مهم مورد غفلت قرار گرفته است."
حتی عربستان سعودی که یکی از نزدیکترین هم پیمانان ترامپ در منطقه خاورمیانه محسوب می شود نیز ظاهراً ضمن مخالفت با تصمیم اخیر هم پیمان امریکایی خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را غیر قابل توجیه و غیر مسئولانه توصیف کرده است.
اما از سوی دیگر واضح و مبرهن است که دشمنی و خصومت با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار حکام آل سعود قرار دارد.
به احتمال بسیار یکی از کوبنده ترین پیامهایی که در این باره در قبال اقدام اخیر ترامپ صادر شده است، پیام صادره از سوی «عرفان مجاهد» رئیس انجمن جوانان وابسته به سازمان به نهضت العلماء کشور اندونزی است.
وی در این باره خاطر نشان کرده است:
"بهتر است سفیر امریکا در اندونزی در صورت غفلت در خصوص اهمیت این مساله از این کشور اخراج شود."
«جوکوویدودو» رئیس جمهور کشور اندونزی نیز از کشورهای مسلمان خواست تا با یکدیگر متحد شوند و با اقدام اخیر آمریکا به مقابله بپردازند.
مخالفت ترکیه، ایران، اندونزی و پاکستان علیه اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی
بنابراین چهار کشور قدر مسلمان شامل: ترکیه، ایران، اندونزی و پاکستان که از توانمندی‌های نظامی لازم برخوردارند؛ مخالفت خود را علیه اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و مغایرت آن با قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد سازمان ملل متحد که در تاریخ بیستم اوت 1980 تصویب شد و سندی بین‌المللی دربارهٔ سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل است اعلام کرده اند.
از سوی دیگر اجلاس سازمان همکاری اسلامی که 57 کشور اسلامی در آن عضو هستند، محلی برای گردهمایی رهبران مسلمان خواهد بود.
در این اجلاس یک روزه که 12 دسامبر سال جاری آغاز و 13 دسامبر به کار خود پایان خواهد داد رهبران مسلمانان از سراسر جهان دور یکدیگر گرد می آیند تا درباره عواقب و بازتابهای کوناگون اقدام ننگین آمریکا درباره قدس شریف به بحث و تبادل نظر بپردازند و به اتفاق، موضعی محکم و یکپارچه در قبال این اقدام دهشتناک اتخاذ کنند.
آیا دستیابی به موضعی یکپارچه در قبال این مساله در بین مسلمانان امکان پذیر خواهد بود؟
مساله اصلی که در همین ارتباط باید مورد توجه قرار گیرد آن است که از خود بپرسیم ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس چه هدفی را دنبال می کند؟ زیرا تنها در آن زمان می توان در خصوص تبعات تصمیم اخیر ترامپ در این راستا و یا نتیجه نامطلوبی که اردوغان برای این اقدام پیش بینی کرده است به بحث و تبادل نظر پرداخت.
در همین حال نویسنده مقاله حاضر در ادامه به طرح این سوال می پردازد که آیا ممکن است اقدام ترامپ حاکی از آن باشد که ترامپ غیرقابل پیش بینی است، به واسطه کهولت سن از عقل سلیم فرسنگها فاصله دارد یا همانند یک جوان بی تجربه در امور سیاسی به اظهار نظر می پردازد؟ سپس در ادامه میتها با اتکا به نظر بسیاری از تحلیلگران سیاسی و رسانه ای ترامپ را ملغه ای از هر سه خصوصیت مذکور می داند بنابراین جای شگفتی نیست که چنین تصمیم نابجایی درباره قدس اتخاذ کرده باشد.
این در حالی است که تا کنون هیچ گونه خطری از جانب مسلمانان ساکن آمریکا، ترامپ و یا سایر مردم آمریکا را تهدید نکرده است و برعکس بسیاری از توانمندیهای منحصر به فرد آنها در عرصه های مختلف علمی و تجاری در جامعه آمریکایی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
تلاش امریکا برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان
در مقابل، ترامپ حضور مسلمانان را چه در داخل و چه در خارج از مرزهای خود به منزله تهدیدی علیه ایالات متحده آمریکا تلقی می کند و همانند هم پیمان صهیونیست خود یعنی بنیامین ناتانیاهو از مسلمانان می هراسد.
به این ترتیب تلاش های وی و یارانش بر ایجاد اختلاف بین مسلمانان شیعی و سنی بین اعراب متمرکزبوده است و در حقیقت وی برای اعتلای جامعه رو به زوال خود، خاورمیانه را غرق در آتش و بحران می خواهد.
حال با توجه به اقدام اخیر ترامپ، پس از پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید انتظار چه واکنشهایی را از سوی رهبران اسلامی سراسر جهان داشته باشیم؟
با توجه به اینکه قدس، خط قرمز مسلمانان محسوب می شود، واکنش جهان اسلام در این باره چه خواهد بود؟ به عبارت دیگر آیا آنها چشم خود را بر این واقعیت تلخ خواهند بست و به این ترتیب دست ترامپ را برای همراه کردن اجباری سایر ملل با این تصمیم باز خواهند گذاشت؟ آیا به این ترتیب قدس به پایتخت جاودانه اسراییل تبدیل خواهد شد؟ و یا تمامی مسلمانان علیه این اقدام شوم با یکدیگر متحد خواهند شد؟
با توجه به آنکه تمامی این مسائل به رویکردهای کشورهای ضعیفی نظیر مصر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن همواره بر خلاف کشورهای قدرتمند منطقه نظیر جمهوری اسلامی ایران که اقداماتش همواره یاری بخش مردم فلسطین در جدال با رژیم غاصب اسراییل به شماره می آمده است و نیز ترکیه و پاکستان به نظر می رسد ترامپ چشم امید خود را به کشورهای گروه نخست دوخته است.
در حال حاضر در جهان اسلامی تمامی چشمها به نتایج اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول دوخته شده است و اگر زمینه لازم برای اتحاد مسلمانان در این باره محقق شود عقوبتی سخت در انتظار ترامپ و نتانیاهو خواهد بود.

کد خبر: 883344

وب گردی

وب گردی