روسیه:بر اجرای برجام در عرصه بین المللی اجماع وجود دارد

روسیه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را، که در آن تمام طرف های شرکت کننده بر لزوم اجرای این توافق بین المللی تاکید کردند، سودمند خواند.

به گزارش ایسکانیوز ،دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با هدف بررسی اجرای توافق هسته ای، دیروز (چهارشنبه) در وین برگزار شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شامگاه دیروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: طرف های شرکت کننده در نشست وین در باره مسائل مربوط به اجرای برجام گفت وگو کردند و همه اعضای کمیسیون مشترک به اتفاق آرا بر لزوم و اهمیت پایبندی به توافق هسته ای با ایران تاکید نمودند.

زاخارووا گفت: در این نشست به اجرای مفاد برجام از سوی ایران اشاره و خاطرنشان شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بطور منظم پایبندی تهران به این توافق بین المللی و رعایت نکات و مفاد آن را تایید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: در نشست وین به مسائل مربوط به سرنوشت برجام با توجه به تصمیم ترامپ به تایید نکردن پایبندی ایران به این توافق توجه خاص شد. اعضای کمیسیون مشترک با اشاره به اینکه برجام بر اصل اقدام متقابل بنا شده اعلام کردند که یکی از اهداف آن بهبودی همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین المللی با ایران بوده است.

زاخارووا بدون ذکر نام کشوری به انتقاد طرف روسی در نشست کمیسیون مشترک از نادیده گرفتن اصل اقدام متقابل در برجام توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: طرف روسی هشدار داد که چنین رویکردی سرنوشت برجام را که با قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید شده، تهدید می کند.

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید دبیر کل بخش اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو 1+5 در سطح مدیران سیاسی، برگزار شد.

اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در بیانیه ای درباره جلسه این هفته کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که این جلسه فرصتی برای مروز اجرای برجام در ارتباط با موضوعات مرتبط با هسته ای و تحریم ها خواهد بود.

عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز دهم آبان ماه 96 در جلسه مجلس حضور یافت و درباره چالش های مطرح شده در گزارش وزارت امور خارجه گفت: این چالش ها از انواع و اقسام مختلف بوده است؛ بعضی از اینها در خارج از چارچوب برجام است، ولی می توانم بگویم که بزرگ ترین چالش ما در اجرای برجام بعد از اجرایی شدن آن تاکنون، سوء نیت آمریکا در اجرای برجام بوده و این امر کاملا مشخص و روشنی است.

جلسه قبلی کمیسیون مشترک برجام روز 29م شهریور ماه در سطح وزیران در نیویورک برگزار شد.

روسیه و اتحادیه اروپا از اجرای برجام حمایت می کنند و مقام های روس و اروپایی بارها مخالفت خود را با کارشکنی آمریکا در اجرای این توافق بین المللی اعلام کرده اند.

301

کد خبر: 884479

وب گردی

وب گردی