تحولات افغانستان زیر ذره بین کارشناسان/ از موانع پیشرفت تا دخالت های آمریکا

سمینار «افغانستان هم زبانه ناآرام» امروز یکشنبه ، با حضور کارشناسان مسائل سیاسی و منطقه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سمینار «افغانستان هم زبانه ناآرام» امروز با حضور کارشناسان مسائل سیاسی و منطقه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست «سیروس احمدی» استاد گروه جغرافیای سیاسی توضیح مختصری از وضعیت ژئوپلتیکی و استراتژیک افغانستان داد. سپس علیرضا قلی پور رئیس گروه مطالعات آسیا دفتر مطالعات امورخارجه برنامه این سمینار را اعلام و از دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی دانشجویی برای برپایی این نشست تشکر کرد.

نشست با سخنان دکتر سعید قادری سرکنسول ایران در قندهار به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد . وی در مورد مباحث امنیتی - سیاسی افغانستان و آخرین وضعیت و روندهای جاری در این کشور صحبت کرد.

سرکنسول ایران در قندهار، به بیان مشکلات داخلی موجود در افغانستان از جمله مسائل روحی و روانی موجود، فرار سرمایه ها، عدم جذب سرمایه خارجی و خروج کارآفرینان و نخبگان افغانستان پرداخت.

از نظر قادری از عوامل موثر در امنیت افغانستان می توان به مذهب، افزایش تلاش و همراهی جامعه جهانی با افغانستان، رشد تولید مواد مخدر به 9000 تن نام برد.

وی گفت: با وجود اینکه جریانات در چارچوب سنتی به دنبال ظهور فردی خیر اندیش در افغانستان هستند، اما اگر مسائل افغانستان به خوبی مهار نشود و دولتی متعصب مذهبی روی کار آید، نتایج و عاقبت مطلوبی در بر نخواهد داشت.

بعد از ارائه سخنان و دیدگاه های سرکنسول ایران در قندهار باقری پژوهشگر مسائل افغانستان، به بحث در مورد اهمیت صلح، موانع و ابتکارات و چشم اندازهای صلح پرداخت.

از نظر وی شاید دلیل به بن بست کشیده شدن روند صلح در افغانستان عدم حضور طالبان در این مذاکرت بوده باشد.

وی افزود: دو عامل چشم انداز صلح را در افغانستان تحت الشعاع قرار می دهد یکی از این عوامل وجود آمریکا در افغانستان و دیگری کشمکش ها و دخالت های داخلی افغانستان است و با وجود آمریکا نباید به صلح پایدار در این کشور فکر کرد.
در ادامه این نشست حق پناه استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران وضعیت جاری در افغانستان را مورد تحلیل قرار داد. از نظر وی مسائل امنیتی کشورهای اطراف با افغانستان گره خورده است. این استاد دانشگاه تهران در ادامه صحبت های خود به بررسی مسائل امنیتی جاری در افغانستان از جمله تروریسم، تداوم بی ثباتی ها، بودجه و چالش های این کشور و مواد مخدر تولید شده پرداخت.

در ادامه این سمینار و در پنل دوم دکتر علیرضا قلی پور و حسین فرجاد امین تحلیل های خود را ارائه کردند.

قلی پور دیدگاه های خود را در مورد رویکرد های بازیگران خارجی در افغانستان مطرح نمود. وی گفت: حضور آمریکا از طریق شعار شیک و دلخواه "مبارزه با تروریسم" برای تحقق منافع ایم کشور و اشاعه ارزشهای آمریکایی است.

از نظر وی آمریکا برای برانگیختن حساسیت رقبای خود، عدم موازنه قدرت را با ایجاد یک دشمن مشترک به نام تروریست و مقطعی اسلام گرایی توجیه کرده است.

رئیس مطالعات آسیا افزود: بازیگران خارجی در دو سطح در افغانستان حضور دارند، درجه اول و بازیگران اصلی: ایران، پاکستان و آمریکا و درجه دوم: روسیه، چین، عربستان و ترکیه. در اکثر مواقع منافع و دغدغه های بازیگران اصلی منطقه با هم تناقض دارد.

این سمینار با سخنان حسین فرجاد امین معاون ستاد افغانستان وزارت امور خارجه، به اتمام رسید. وی روابط دو جانبه ایران و افغانستان را مورد تحلیل قرار داد و به مقایسه این روابط در دو دوره مختلف قبل از انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن پرداخت.

او از 75 سند همکاری که در دوره بعد از انقلاب و طی 16 سال(2001تا2017) در زمینه های مختلف بین ایران و افغانستان بسته شد خبر داد.

وی گفت: امتیازاتی که از ایران به افغانستان داده شد، به هیچ وجه مبتنی بر بده و بستان نبوده است و مسئولین ایران هیچ گاه در ازای اعطای امتیاز منتظر اقدام متقابل از سمت افغانستان نشده اند.

وی برای روشن سازی گفت وگو هایی که در برهه ای از زمان از طرف ایران با طالبان انجام شده است: گفت: بعد از باخبر شدن از ناامنی هایی که در مرز اتفاق افتاده بود و برای گرفتن اطلاعات در مورد مرز و آنچه در آن جا می گذرد با طالبان گفتگویی داشتیم، که به هیچ وجه نیز مخفی نبوده است و نتیجه این گفتگو این شد که طالبان با برخی از عناصر داعش در مرز برخورد و آن ها را به عقب رانده و اکنون می بینیم که داعش از مناطق مرزی ما دور شده است.

در انتها، این سمینار به پرسش و پاسخ حضار اختصاص و با اهدای هدایایی از جانب انجمن علمی دانشجویی دانشگاه مدرس به اساتید و سخنرانان این سمینار پایان یافت.

کد خبر: 888750

وب گردی

وب گردی