حال اصفهان خوب نیست

بدون گزافه گویی و فارغ از تعصبات استانی، اصفهان روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد.

به گزارش ایسکانیوز، «اصفهان زیبا» به سهم خود از خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان صحبت کرده است. در گزارش هایی از آلودگی هوا، بارش های ناامید کننده پاییزی، پیش بینی نامناسب بودن بارش های زمستانی و کاهش ذخیره سد زاینده رود به یک دهم گفتیم، با این وجود صدای اصفهان هنوز به جایی نرسیده است. هفته پیش علی لاریجانی در دیدار با مجمع نمایندگان استان با کلی گویی، برای پرونده حقابه های اصفهان نسخه مبهمی پیچید تا گره کور خشکسالی در نصف جهان همچنان ناگشوده بماند.

هنوز خاطرات تلخ اسفند سال 1391 و درگیری کشاورزان شرق با نیروی انتظامی را از یاد نبرده ایم. با گذشت سال‌ها از این اتفاق تلخ، این معما همچنان حل نشده مانده و نسخه شفابخشی نیز برای آن تجویز نشده است؛ البته معضل خشکسالی این روزها با باز نشدن زاینده‌رود وارد فاز جدی تری شده است. مجمع نمایندگان استان که طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای زاینده رود کرده اند، وقتی عزمی جدی در مدیران نمی بینند، از در استعفا وارد می شوند. رئیس مجمع نمایندگان اصفهان پنج شنبه در نشست با استاندار از استعفای دسته جمعی نمایندگان در صورت جدی گرفته نشدن معضل خشکسالی اصفهان خبر داد.

تخصیص آبکی!
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اصفهان، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در این نشست با اشاره به اختصاص 74 میلیاردتومان برای اجرایی شدن طرح تونل سوم کوهرنگ، افزود: تخصیص این اعتبار، آبکی است. او تصریح کرد: رئیس جمهور در جمع مردم اصفهان قول حل مشکلات زاینده رود را داده بود؛ اما هیچ اتفاقی رخ نداد.نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: خشکسالی فقط مربوط به شرق نیست و کل استان را درگیر کرده است.رئیس مجمع نمایندگان اصفهان، تاکید کرد: طرح های انتقال آب که در استان‌های همجوار درحال بارگذاری است، طبق مصوبه شورای عالی آب نباید بارگذاری می شد. او با بیان اینکه جایگاه نمایندگان دراستان تنزل پیداکرده است، افزود: در خیلی از جلسات، نمایندگان جایگاهی ندارند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که چرا به کشاورزان غرب که سربه زیر بوده و برای کشور هزینه درست نکرده اند توجهی نمی شود، اظهار کرد: با روش بودجه ریزی کنونی تا پنجاه سال دیگر هم به شهرستانی چون فلاورجان بودجه نمی رسد.

پاسخی برای مردم نداریم
در همین خصوص نماینده خمینی شهر، از حاضرین در این نشست، اظهار کرد: استعفای دسته جمعی آخرین راه پیش روی نمایندگان استان نیست، همانطور که استاندار نیز چنین اعتقادی دارد؛ اما وقتی قانون روی زمین مانده و نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم چاره ای برایمان باقی نمی ماند. سید محمدجواد ابطحی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، تاکید کرد: چاره ای جز اعتراض برای ما باقی نمانده، وقتی می بینیم مردم برای بیان مشکلات خود تنها به نمایندگان مراجعه می کنند و ما پاسخی در قبال آنها نداریم. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مردم برای حل مشکلات از نمایندگانش انتظار پیگیری و رفع دارند، از این رو نمی خواهیم مردم از ما ناامید شوند؛ چرا که نتوانسته ایم در خصوص خشکسالی و دیگر مشکلات پاسخگوی آنها باشیم. ابطحی خاطر نشان کرد: برآورد کارشناسان نشان می دهد، تونل سوم 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ در حالی که در بودجه تنها 74 میلیارد تومان پیش بینی شده که مشخص نیست چه میزان از این اعتبار به تونل اختصاص یابد. او به جلسه با رئیس مجلس نیز اشاره و عنوان کرد: آقای لاریجانی قرار است مسئله آب استان را در جلسه سرا قوا مطرح کنند؛ ضمن اینکه وی بر نظارت روی مصوبات شورای عالی آب تاکید کرد.

مشکلات یک شبه حل نمی شود
استاندار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال جاری 74میلیارد تومان برای تونل سوم کوهرنگ اعتبار اختصاص یافته است، گفت: اگر بتوانیم نصف این اعتبار را تا پایان سال هزینه کنیم زرنگی کرده ایم. محسن مهرعلیزاده افزود: تونل سوم کوهرنگ چهارصد و پنجاه میلیارد تومان اعتبار می خواهد که زمانش چهار ساله است . او با بیان اینکه دولت تا کنون صدها جلسه برای دریافت بودجه برگزار کرده است ،افزود: اینکه می گویید رئیس جمهور برای مشکل زاینده رود قدمی برنداشته است، بی انصافی است. مسئول ارشد اجرایی با اشاره به اینکه مشکلات یک شبه حل نمی‌شود، گفت: مشکلات باید در فضایی منطقی حل شود. مهرعلیزاده با اشاره به برگزاری جلسات گوناگون برای پرداخت خسارات کشاورزان، گفت: هیچ تفاوتی از نظر آب و خسارت های شرق و غرب استان وجود ندارد و استاندار مکلف به رعایت تمام مصوبات است. استاندار در پایان، قول پیگیری انتقال آب از خزر و خلیج فارس را به نمایندگان داد.

900

کد خبر: 890820

وب گردی

وب گردی