جایزه جلال راه طولانی در مسیر داستان نویسی  در پیش دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جایزه ادبی جلال راه طولانی را برای رسیدن به مقصد  و مسیر داستان نویسی معاصر در پیش دارد تا بتواند موثر باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سیدعباس صالحی امروز شنبه 16 دی ماه در اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: ادبیات داستانی از آنجا که حامل زبان فارسی است جایگاه مضاعفی دارد، این زبان با نگاه های متفاوت برای ما دلنشین و ارزشمند است، زبان فارسی زبانی است که دارای واژه های زیبا کم نظیر است.

وی افزود: روح حاکم و جانمایه ادبیات داستانی، زبان شیرین فارسی است در این راستا زبان فارسی دارای واژه هایی که گاه مانند سنگ مرمر است و گاه مانند قطره های شبنم و از دل آن غزلیات حافظ برمی خیزد، این زبان زیباست زیرا با طراوت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مهم نیست که سعدی در چه قرنی می زیسته، آنچه مهم است طراوت زبان اوست که هنوز احساس می شود.

وی افزود: بسیاری از زبان ها در جهان هستند که وقتی کمتر از یک سده از آن گذشته، نسل جدید با آن زبان نتوانسته ارتباطی برقرار کند اما زبان فارسی همچنان زنده و شاداب است.

صالحی با تاکید بر اینکه شاهنامه خردنامه ایرانی است، گفت: همچنان با زبان فارسی خشت خشت اندیشه و حکمت را بنا کرده ایم، مهم نیست مضمون یک اثر فلسفه، سیاست یا تاریخ باشد، اینچنین است که زبان فارسی عطر خود را با قوت همراه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زبان فارسی را زبان قصه گویی و داستان سرایی دانست و اضافه کرد: این زبان دارای استعداد داستانگویی کم نظیر است، ما با قصه های مادرانه آن زندگی کردیم، این زبان رویاهای شیرینی را به ما داده است.

وی ادامه داد: زبان فارسی در جغرافیای محدود تفسیر نمی شود. این زبان در ایران فرهنگی جریان دارد و ادبیات داستانی در این میان جانمایه این زبان است.

صالحی اظهار کرد: ادبیات داستانی چشم بینای زندگی انسانی است و داستان نویسان عکاسانی هستند که با دوربین واژه گان زندگی اطراف خود را تفسیر می کنند و فراتر از ظواهر به همه لایه های پر پیچ و خم زندگی سرک می کشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نویسندگان ادبیات داستانی با آجرهایی که از واژه گان می سازند برج و باروی فرهنگ ایرانی را بنا می کنند، بنابراین این افراد حافظه شکوهمند تاریخ انسانی هستند.

صالحی افزود: ادبیات داستانی برای تاریخ بشری حافظه انسانی است و با ادبیات داستانی گفت وگوهای فرهنگی بین فرد و جهان شکل می گیرد، هرچند گفت وگوی میان نسلی نیز از همین طریق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهار کرد: بیش از یک قرن است که از طریق ادبیات، گفت وگوهای فرهنگی برون مرزی و درون مرزی شکل گرفته است.

صالحی جایزه جلال را ملی و یک رویداد مهم فرهنگی عنوان کرد و گفت: این جایزه تلاش می کند آثار یکساله را به داوری بنشاند و البته حوزه هایی در کنار ادبیات از جمله مستند نگاری را دارا است.

وی فزود: طی سال های اخیر این جایزه چند قدم پیش گذاشته تا دایره گستره خود را با شمولیت بیشتر پیش برد و به حوزه تمدن فرهنگی توجه بیشتر کند همچنین جایزه جلال تا مسیری که باید بپیماید راه طولانی در پیش دارد تا بتواند در مسیر داستان نویسی معاصر و خرید کتاب های داستانی تاثیرگذار باشد.

در ادامه این مراسم منتخبان بخش اقتصاد مقاومتی دهمین جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند.

منتخبان بخش ویژه دهمین دوره جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» در مراسم اختتامیه این رویداد معرفی شدند.

منتخبان بخش اقتصاد مقاومتی دهمین جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند

در این مراسم منتخبان بخش ویژه دهمین دوره جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» به شرح ذیل معرفی شدند:

- برج سکوت، حمیدرضا منایی، انتشارات کتاب نیستان (رمان)

- پنجره‌ای به گذشته، متین غفاریان و بهراد مهرجو، انتشارات کارآفرین (خاطره‌نگاری رییس اتاق بازرگانی ایران، علاء الدین میرمحمدصادقی)

- سایه‌ اژدها، نوشته ی محمد علی گودینی، انتشارات علمی‌فرهنگی (رمان)

- سرگذشت‌نامه کارآفرینان ایرانی، رضا یادگاری، مهشید سنایی‌فرد، انتشارات کارآفرینان بزرگ (دومجموعه صد جلدی با موضوع سرگذشت‌نامه‌ی کارآفرینان ایرانی)

- شازده حمام، محمدحسین پاپلی یزدی، نشر پاپلی، گوتنبرگ (روایت کار و زندگی دکتر پاپلی یزدی)

- میرنامیرا، میکائیل عظیمی، انتشارات مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد (مستندنگاری زمانه و کارنامه میرمصطفی عالی‌نسب؛ از بنیان‌گذاران صنعت نوین در ایران)

- نفحات نفت، رضا امیرخانی، نشر افق (تک نگاری درباب فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی)

بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی؛ از بین آثار داستانی و مستند نگاری؛ با عنوان یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار، با توجه به نام‌گذاری سال 1396 به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با تأکید بر پیوند ادبیات داستانی با زندگی فردی و اجتماعی مردم به‌ویژه مسئله‌ی کار و تولید در نظر گرفته ‌شده است.

در بخش نقد ادبی :کتاب بلاغت از آتن تا مدینه اثر داوود بلاغتی مقدم کتاب درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی اثر حسین صافی پیرلوجه "شایسته‌ی تقدیر"جشنواره معرفی شدند.

در بخش مستند نگاری :کتاب سفر دیدار اثر محمد رضا توکلی صابری و کتاب آنک پاریس اثر میر جلال الدین کزازی شایسته ی تقدیر جشنواره معرفی شدند.

در بخش داستان کوتاه جایزه جلال آل‌احمد هیئت داوران مجموعه داستان کوتاه "اسم شوهر من تهران است" اثر زهره شعبانی را "شایسته تقدیر" جشنواره معرفی کرد. همچنین در بخش رمان جایزه ادبی جلال آل احمد هیئت داوران کتاب های این خیابان سرعت گیر ندارد" اثر مریم جهانی و بی‌کتابی اثر محمد رضا شرفی خبوشان را به عنوان "برگزیده مشترک" جشنواره معرفی کرد.

اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ از جمله استاد میرجلال الدین کزازی، احمد مسجدجامعی و حجت الاسلام محمدرضا زائری در تالار وحدت برگزار شد.

502

کد خبر: 893948

وب گردی

وب گردی