«آموزش زبان انگلیسی» در مدارس به بخش خصوصی واگذار شود

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان انگلیسی را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش برگزار کننده آزمون باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، غلامرضا کیانی معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش زبان در آموزش و پرورش با اشاره به اهداف مندرج در سند ملی برنامه درسی برای فراگیری زبان انگلیسی اعم از توانایی خواندن و درک متون ساده تخصصی و توانایی نوشتن مقاله، گفت: اگر صرفاً بخواهیم به خروجی نگاهی داشته باشیم، پاسخ روشن ما به خروجی زبان آموزی در آموزش و پرورش، عدم توفیق 80 درصدی است.

وی افزود: در نگاه صرف به خروجی، با توجه به شرایط و دروندادهای سیستم آموزشی از جمله معلم، کتاب، سن آموزش و عوامل فرآیندی چون کنکور، رویکرد ما تقلیل‌گرایانه است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نمی‌توان به تجربیات دنیا در این زمینه توجه نداشت، گفت: 11 حوزه تربیتی و آموزشی در سند برنامه درسی داریم که یکی از آنها زبان خارجی است و باید ببینیم در سایر بخش‌ها نیز چه عملکردی داشتیم.

کیانی ادامه داد: این نقد جدی به سازمان پژوهش وارد است که طبق سند برنامه درسی که سال 91 ابلاغ شده است باید راهنمای برنامه درسی را در هر 11 حوزه تدوین می‌کرد و به تصویب شورای آموزش و پرورش می‌رساند که تاکنون به این نقطه نرسیده‌ایم؛ این موضوع باید مأموریت اصلی آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما باشد.

وی با اشاره به اینکه نظام تربیت معلم از استخدام مستقیم و یا ورود از طریق کنکور به دانشگاه فرهنگیان شروع می‌شود، گفت: در سیستم تعهد دبیر، به فرد پذیرفته شده می‌گوییم تو از روز اول معلم هستی؛ ما طرح اصلح را در دانشگاه فرهنگیان به تصویب رساندیم یعنی لزوماً پاس کردن 160 واحد به معنای صلاحیت معلمی نیست.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعاتی که گرفتم به نظر می‌رسد اکنون اجرای ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای دارد با دست‌اندازهایی برخورد می‌کند، اظهار داشت: آموزش و پرورش باید پاسخ دهد تا طرح اصلح و سنجش صلاحیت حرفه‌ای که مهم هستند نباید کنار گذاشته شوند.

کیانی افزود: مگر اکنون مجلس به دنبال استخدام معلمان حق‌التدریس نیست؟ باید توجه شود اکنون ارزشیابی معلمان ما محدود به یکسری ارزیابی‌های مقرراتی و انضباطی است و ربطی به صلاحیت‌های حرفه‌ای ندارد؛ باید صلاحیت معلمان در ابتدا سنجش و بعد این صلاحیت‌ها به‌روز نگه داشته شود.

وی با اشاره به کیفیت کتب درسی زبان انگلیسی، اظهار کرد: هرچقدر پول بدهی همانقدر آش می‌خوری؛ نمی‌شود آموزش و پرورش 10 میلیون تومان برای تهیه فیلم و کتاب راهنمای معلم و محتوای آموزشی هزینه کند پس سرمایه گذاری لازم در این خصوص انجام نشده است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دو رویکرد مطرح است، یا آموزش و پرورش به دنبال بهبود آموزش زبان است یا اینکه می‌خواهد فتیله آن را پایین بکشد؛ بسته به اینکه کدام رویکرد مطرح باشد باید روش‌های متفاوتی درنظر گرفت.

کیانی با اشاره به اینکه سن آموزش زبان نیاز به بررسی دارد، گفت: برای نگرانی‌های مطرح درباره سن آموزش زبان حتماً راه‌حل وجود دارد؛ اکثر قریب به اتفاق کشورها، آموزش زبان را به دوره ابتدایی آورده‌اند که باید بررسی کرد آیا این امر منجر به کارایی بیشترشان در امر اشتغال و رونق اقتصادی شده است یا خیر؟ ما باید تصمیم‌های خاص بگیریم که اگر نیاز بود دانشگاه هم در بررسی‌های علمی وارد می‌شود.

وی افزود: می‌توان دغدغه تداخل زبانی که مطرح است را برطرف کنیم، پاسخ به این دغدغه هویتی و تسلط زبان بیگانه به زبان مادری و... که بزرگان ما دارند، شدنی است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه نمی‌شود با هفته‌ای دو ساعت کلاس، با معلم بی انگیزه که مشکل معیشت دارد و رتبه‌بندی‌اش بر اساس خروجی نیست، انتظار خروجی بهینه را داشت به بیان چند راه حل پرداخت و گفت: اکنون بخش خصوصی توفیق بیشتری در زبان آموزی دارد؛ در کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است هر ترم 300 هزار زبان آموز وارد می‌شود که 50 درصد آنها دوم تا چهارم ابتدایی هستند.

وی با بیان اینکه «آموزش و پرورش باید تصمیم سختی بگیرد؛ آیا نمی‌توان آموزش زبان مدارس را به صورت پایلوت به کانون زبان منتقل کرد؟»، افزود: در کانون زبان، معلم دقیق انتخاب و آموزش داده می‌شود و به خروجی‌اش توجه می‌شود و زبان‌آموز انگیزه دارد؛ آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش برگزار کننده آزمون باشد؛ شک ندارم همین معلمان و دانش‌آموزان ما صاحب انگیزه می‌شوند.

کیانی ادامه داد: اکنون مدارس نقاشی و کامپیوتر داریم اما چطور زبان که آنقدر مهم است، مدرسه ندارد؛ پیشنهاد می‌کنم مدارس خاص زبان انگیسی را در آموزش و پرورش داشته باشیم.
706

کد خبر: 910128

وب گردی

وب گردی