نفع شرکت های اسلحه سازی آمریکا از تیراندازی های خونین این کشور

تحلیلگران دریافته‌اند در پی تیراندازی‌های خونین در آمریکا، ارزش سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی در این کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله، در حالی که رای‌دهندگان آمریکایی خواستار وضع قوانین سختگیرانه تر برای نظارت بر مالکیت اسلحه هستند، وقوع تیراندازی‌های مرگبار موجب افزایش ارزش سهام تولید‌کنندگان اسلحه در آمریکا می‌شود.

سهام شرکت اسلحه‌سازی «اسمیت اند ویلسون» روز پنجشنبه و یک روز پس از حمله مسلحانه به یک مدرسه در پارکلند فلوریدا با افزایش روبرو شد. این شرکت سازنده سلاحی است که در این حمله از آن استفاده شد و به مرگ 17 نفر انجامید. بیش از 42 درصد مردم آمریکا صاحب اسلحه هستند؛ به طوری که نزدیک به 265 میلیون قبضه سلاح در اختیار غیرنظامیان آمریکایی قرار دارد.

تحلیلگران پی برده اند در پی تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا، احتمال خرید اسلحه بیشتر در این کشور افزایش می‌یابد. این مسئله به این دلیل است که بسیاری در پی این حملات که نگران احتمال وضع قوانین سختگیرانه درباره فروش تسلیحات هستند، سریعا اقدام به خرید اسلحه بیشتر می‌کنند. با این حال، قوانین سختگیرانه درباره نظارت بر اسلحه در آمریکا وضع نمی‌شود؛ در حقیقت، در ده سال گذشته هیچ قانونی درباره این مسئله در آمریکا وضع نشده است. حتی در هفته گذشته، قانون‌گذاران فلوریدا پیشنهاد بررسی اصلاح قوانین درباره تفنگ‌های خودکار را رد کردند. بسیاری این اقدامات را به «انجمن ملی سلاح»، سازمان غیردولتی که حامی فروش تسلیحات به مردم است، ارتباط می‌دهند.

پژوهشگر ارشد «مرکز سیاست‌های مسئولانه واشنگتن» در این باره گفت: «به نظر می‌رسد انجمن ملی سلاح در مسئله نظارت بر اسلحه، نفوذ بسیاری بر کنگره دارد.»

با وجود این، فروش تسلیحات طی سال گذشته با کاهش روبرو شده است. چند شرکت بزرگ اسلحه‌سازی در آمریکا اعلام کردند درآمد آن‌ها در سال 2017، با 13 درصد کاهش روبرو شده که به این ترتیب، تنها در سال گذشته 610 میلیون دلار خسارت به آن‌ها وارد شده است. شرکت اسلحه‌سازی «رمینگتون» نیز قصد دارد اعلام ورشکستی کند.

با این حال، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا از وضع قوانین سرسختانه‌تر برای نگهداری از اسلحه حمایت می‌کنند. بر اساس نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات «پیو» و دانشگاه کوینیپیاک، بیش از 60 درصد مردم آمریکا خواستار وضع قوانین سختگیرانه‌تر و بیش از 90 درصد شهروندان آمریکایی خواستار انجام تحقیقات درباره پیشینه خریداران و صاحبان تسلیحات هستند. در حال حاضر، فروشندگان اسلحه در بخش خصوصی هنگام فروش محصولات خود، ملزم به انجام تحقیقات درباره پیشینه خریداران نیستند.

انجمن ملی سلاح که 5 میلیون عضو دارد، در جریان انتخابات سال 2016 آمریکا نزدیک به 54 میلیون دلار به منظور تبلیغ برای کاندیداهای مورد حمایت خود هزینه کرد. 31 میلیون دلار از این رقم، برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا خرج شده است.

کد خبر: 910404

وب گردی

وب گردی