برگزاری شب «عبدالله قوچانی» در بخارا

به پاس تلاش‌های چندین دهه‌ای عبدالله قوچانی در زمینه باستانشناسی و خطوط عربی و قدیمی ،شبی از شب‌های بخارا به وی اختصاص دارد.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالله قوچانی در سال ۱۳۲۷ در بغداد از پدر و مادر ایرانی متولد شد و تحصیلات ابتدائی، متوسطه، دبیرستان و دانشگاه در همان شهر به پایان رساند.

در سال ۱۳۵۱ به ایران برای اولین بار نقل مکان کرد و ابتدا دو سال دوره نظام وظیفه به به پایان رساند که بعد از آن به مدت ۶ ماه به عنوان دبیر زبان عربی در شهرستان تربت جام مشغول شد.

در سال ۱۳۵۵ در مرکز باستانشناسی ایران استخدام شد و در موزه ملی ایران به عنوان کارشناس بررسی متون عربی مشغول کار شد و تا زمان بازنشستگی در سازمان میراث فرهنگی ادامه کار داد و در حین خدمت موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در تاریخ شد.

در مدت خدمت خود ۱۳ کتاب و ۵۰ مقاله به زبان فارسی و انگلیسی و آلمانی چاپ کرده و اکنون ۴ کتاب در اماده چاپ دارد.

قوچانی از موزه‌های معروف دنیا مانند موزه بریتانیا، اشمولین، لوور، برلن، ‌هامبورگ، متروپلیتن، لوس انجلس و تورنتو بازدید به عمل آورد و بر روی اشیاء دوره اسلامی آن موزه‌ها با استفاده از بورس‌های مطالعاتی مطالعاتی انجام داد.

وی در سال ۱۳۸۴ از سازمان میراث فرهنگی – پژوهشکدۀ زبان و گویش بازنشسته شد ولی بازنشستگی باعث متوقف شدن کارهای پژوهشی وی نشد و همچنین به پژوهش در زمینه هنر اسلامی مشغول است.

در شب استاد قوچانی، ناصر نوروز زاده چگینی، حسین رایتی مقدم، سعید خود داری نایینی، نادر کریمیان سردشتی، محمد علی مخلصی سخنرانی خواهند کرد.

این مراسم در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه دوازدهم اسفند ۱۳۹۶در محل تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات الهی. نبش چها رراه ورشو برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 912405

وب گردی

وب گردی