و ناگهان انفجار

با نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه آخر سال و طی 48 ساعت گذشته به دلیل انفجار مواد محترقه در استان ها و شهر های مختلف حوادثی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های ایسکانیوز، با وجود اینکه مراسم چهارشنبه سوری هنوز از لحاظ زمانی به زمان اصلی خود نرسیده است اما اخبار و گزارش های رسیده از شهرهای مختلف حاکی از آن است که بی احتیاطی و بی توجهی برخی افراد باعث مصدومیت و انفجار در شهرها شده است.

فارس/ حادثه برای ۲ جوان شیرازی

مدیر اورژانس فارس از بروز حادثه برای ۲ جوان شیرازی به دلیل استفاده از مواد محترقه دست ساز خبر داد.

محمد جواد مرادیان عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: ظهر امروز در بلوار سیبویه ۲ جوان شیرازی ۱۹ و ۲۱ ساله به دلیل انفجار مواد محترقه دست ساز با مصدومیت شدید مواجه شدند.

وی ادامه داد: با اعلام این حادثه عوامل اورژانس در محل حاضر شدند و به سرعت مصدومین را به بیمارستان خلیلی انتقال دادند.

مدیر اورژانس فارس تاکید کرد: هر دو مصدوم از ناحیه سر، گردن و هردو چشم دچار مصدومیت شدید شدند.

مصدومیت 23 نفر به دلیل انفجار مواد محترقه در آذربایجان شرقی

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی 48 ساعت گذشته 23 نفر به دلیل انفجار مواد محترقه در استان مصدوم و مجروح شدند.

وحید شادی نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 19 نفر در تبریز و 4 نفر در شهرستان ها آسیب دیده اند.
وی اظهار کرد: از این تعداد 12 نفر دچار سوختگی شده اند و 11 نفر آسیب چشمی دیده اند که سه نفر از آنها بستری و حال یک نفر وخیم است.
شادی نیا با تاکید بر اینکه چیزی به نام ترقه ایمن، استاندارد و بی خطر وجود ندارد، گفت:بیشتر سوختگی ها به ویژه در چهارشنبه آخر سال در نواحی صورت، چشم ها و دست هاست و نوجوانان بیشتر از سایر افراد آسیب می بینند.
وی اظهار کرد: در موارد سوختگی باید به سرعت محل سوختگی را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه داشت و از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری کرد.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی افزود: از ریختن بتادین بر روی محل سوختگی نیز باید به جد خودداری کرد زیرا موجب تشدید سوختگی می شود، ضمن اینکه گذاشتن کمپرس یخ نیز موجب افزایش عمق سوختگی می شود.
وی اضافه کرد: پس از گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد با گذاشتن گاز استریل و یا پارچه تمیز و خشک بر روی محل باید فرد را به مرکز درمانی برسانند.
شادی نیا خاطرنشان کرد: اگر سوختگی در ناحیه گردن، دست و یا پا باشد بیرون آوردن گردنبد، انگشتر، ساعت، کفش و جوراب از بدن فرد از اولویت هاست.
وی افزود: اگر بخشی از لباس مصدوم به محل سوختگی چسبیده باشد باید از کندن آن خودداری شود.

انفجار مواد محترقه دست ساز در اردبیل/سه مصدوم

سرپرست مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی استان اردبیل گفت: بر اثر انفجار مواد محترقه دست ساز در اردبیل سه تن مصدوم و روانه بیمارستان شدند.
فرهاد غیبتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه شامگاه دوشنبه زمانی رخ داد که این افراد در مغازه ای حوالی میدان قیام اردبیل در حال ساختن بمب دست ساز بودند.
وی اظهار کرد: بعد از اطلاع از حادثه بلافاصله با حضور به موقع اورژانس اردبیل در محل وقوع انفجار مصدومان حادثه که 2 جوان 19 ساله و مردی 31 ساله بودند به بیمارستان فاطمی اردبیل انتقال داده شدند.
وی بیان کرد: نوع سوختگی مصدومان حادثه دیشب سوختگی درجه دو و سه در نواحی سر، گردن و دست است و دست یکی از مصدومان دچار سوختگی عمیق شده است.
وی ادامه داد: چند روز پیش هم پسر بچه 13 ساله ای که در پارکینک خانه در شهرک کشاورزی اردبیل اقدام به ساختن بمب دست ساز می کرد دچار حادثه شد و از ناحیه دست به شدت آسیب دیده است به طوری که جهت مداوا به بیمارستان 15 خرداد تهران اعزام شد و تاکنون 2 بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
غیبتی با اشاره به اینکه همه عوامل اورژانس استان امروز در حال آماده باش است، گفت: 51 پایگاه ثابت اورژانس در سطح استان داریم و امروز به خاطر چهارشنبه سوری 12 دستگاه آمبولانس نیز با تجهیزات و کادر درمانی به آنها اضافه شده است.
سرپرست مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی استان اردبیل افزود: همچنین 2دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز برای ارائه خدمات به مردم در صورت بروز حوادث ناگوار احتمالی آماده شده است.
وی از والدین خواست امروز نظارت بیشتری به فرزندان خود داشته باشند و به هیچ وجه آنها را تنها نگذارند و از حضور آنان در محل های پر تجمع و خطرناک جلوگیری کنند.
هر سال در آستانه چهارشنبه سوری از این دست حوادث در اردبیل رخ می دهد و پارسال نیز در یک ساختمان مسکونی واقع در آرازعلی محله شهریار اردبیل مقداری مواد محترقه جاسازی شده بود که در اثر انفجار این مواد محترقه هفت نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.

مصدومیت چهار نوجوان دزفولی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول از مصدوم شدن چهار نوجوان در حادثه انفجار ترقه اکلیل سرنج دست‌ساز خبر داد.

عبدالحسین معظم‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی تماس شهروندان با سامانه 125 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول در ساعت 21:59 روز گذشته (21 اسفندماه) و گزارش انفجار ترقه دست‌ساز در یک منزل مسکونی بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌ همجوار به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان اعزامی از ایستگاه شماره چهار به محض رسیدن به این منزل مسکونی نیمه‌کاره واقع در خیابان مهرگان کوی زیباشهر دزفول به سرعت اقدام به مهار حریق کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با بیان اینکه این حادثه در هنگام ساخت ترقه اکلیل سرنج رخ داد، افزود: در این حادثه چهار نوجوان دچار سوختگی شدند که توسط فوریت‌های پزشکی به مراکز بیمارستانی انتقال یافتند.

معظم‌فر گفت: شدت انفجار این ترقه به حدی بود که موجب تخریب قسمتی از دیوار این منزل نیمه کاره و ریزش آوار روی یک دستگاه موتورسیکلت شد.

مصدومیت حدود 15 نفر در آستانه چهارشنبه‌سوری در همدان

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از مصدومیت حدود 15 نفر در آستانه چهارشنبه‌سوری براثر ترقه‌بازی خبر داد و گفت: خوشبختانه مصدودمیت این افراد منجر به قطع عضو نشده است.

عباس اولیاسمیع در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: 51 پایگاه شهری و جاده‌ای برای طرح سلامت نوروزی و در شب چهارشنبه‌سوری نیز کلیه 20 پایگاه‌ شهری در حالت آماده‌باش خواهند بود.

وی یادآور شد: حداقل 40 نیروی عملیاتی و 10 نیروی ستادی در این پایگاه‌های آماده‌باش هستند و به تعداد پایگاه‌های شهری آمبولانس به‌کارگیری خواهد شد.

اولیاسمیع خاطرنشان کرد: فوریت‌های پزشکی استان آمادگی لازم برای به‌کارگیری اتوبوس آمبولانس، اتوبوس اتاق عمل و بالگرد را نیز دارد و در صورت لزوم از این تجهیزات استفاده خواهد کرد.

وی از رشد 40 درصدی مصدومیت‌های ناشی از چهارشنبه‌سوری در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته 139 نفر دچار آسیب شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هیچ یک از مصدومان کشته نشدند، افزود: این به مفهوم عدم آسیب در چهارشنبه‌سوری سال گذشته نبود بلکه برخی از این افراد دچار نقص عضوهایی شدند که تا اواخر عمر خود با آن درگیر خواهند بود.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه شهرستان‌های همدان و بهار بیشترین آسیب را به خود اختصاص داده بودند، یادآور شد: نوجوانان و جوانان بیشترین گروه آسیب‌پذیر بودند که از ناحیه سر و صورت و چشم و دست‌ها عمدتا دچار آسیب شدند.

وی با تأکید بر اینکه چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های دیرین ما است و نباید با عبور از خط قرمز موجب از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی شویم، اضافه کرد: در این زمینه بنرهای پویش «نه به آتش‌بازی» و آموزش لازم به شهروندان و گروه‌های هدف انجام شده است.

اولیاسمیع در پایان گفت: فوریت‌های پزشکی با همکاری نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و هلال احمر در مسیرهای پرخطر همچون بلوارها قرار می‌گیرد و در صورت بروز هر گونه آسیب اقدامات پیش‌بیمارستانی انجام خواهد شد.

اولین مجروحان چهارشنبه سوری 96 در استان مرکزی

اولین مجروحان ناشی از مواد محترقه شب چهارشنبه آخر سال به ولیعصر(ع) منتقل شد.

دکتر محمدرضا جمالیان رئیس بیمارستان ولیعصر اراک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال به نسبت سال‌های گذشته تاکنون وضعیت مناسب بوده است به نحوی که تا امروز موردی از سوختگی و جراحت ناشی از انفجار مواد محترقه گزارش نشده بود.

وی با اشاره به اولین مورد از سوختگی ناشی از مواد محترقه که صبح امروز به بیمارستان ارجاع شد، گفت: اولین مجروحان شب چهارشنبه آخر سال که در شهرستان خمین دچار حادثه شده‌اند به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل شدند.

جمالیان گفت: در این حادثه سه نوجوان 16 ساله که مشغول ساخت مواد محترقه بوده اند بواسطه انفجار این مواد دچار سوختگی شده و بلافاصله به اراک انتقال یافتند.

وی با اشاره به اینکه دو نفر از مجروحان به صورت سرپایی درمان شدند، افزود: متاسفانه یکی از نوجوانان به دلیل شدت جراحات در بخش سوختگی بیمارستان بستری شده است.

رئیس بیمارستان ولیعصر اراک بیان کرد: این نوجوان از ناحیه دو دست و صورت دچار سوختگی 20 درصدی شده است.

یک مصدوم بر اثر انفجار مواد محترقه در رشت

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: انفجار مواد محترقه در رشت یک مصدوم برجا گذاشت.

‌شهرام مومنی گفت: در اثر انفجار نارنجک دست ساز اکلیل سرنج در یک آپارتمان 2 طبقه در بلوار شهید بهشتی، خیابان شهید نظری مردی 30 ساله مصدوم و راهی بیمارستان سوانح سوختگی ولایت این شهر شد‌.

وی افزود: این جوان از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی شد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت با بیان اینکه در این انفجار شیشه در و پنجره آپارتمان شکسته شد، گفت: 32 آتش نشان به همراه 12 دستگاه خودوری آتش نشانی برای امداد رسانی به محل حادثه اعزام شدند‌.

مومنی خاطرنشان کرد: این دومین انفجار اکلیل سرنج در هفته کنونی در رشت است. از شهروندان خواسته می‌شود هوشیار باشند و نکات ایمنی و پیشگیرانه را به فرزندان خود گوشزد کنند.

کد خبر: 915510

وب گردی

وب گردی