بازخوانی  حکمت اشراقی سهروردی در یک کتاب

کتاب «سهروردی احیاگر حکمت اشراقی» تالیف نجفقلی حبیبی، رساله ای است درباره شناخت بیشتر این فیلسوف ایرانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشر وایا کتاب «سهروردی احیاگر حکمت اشراقی» تالیف نجفقلی حبیبی را منتشر کرده است.

انگیزۀ نگارنده برای نگارش این کتاب که به عنوان رسالۀ دکتری اش بوده، شناخت بیشتر حکیم مقتول، شیخ شهاب‌الدین سهروردی، یکی از قطب‌های اصلی حکمت اسلامی است.

دربارۀ پیشوای حکمت اشراق اسلامی، در قرن حاضر میلادی، تحقیقات وسیعی از سوی محققان اسلامی و خاورشناسان بزرگ انجام شده است. از جمله اشپیس، پاول کرواس، ریتر، لویی ماسینیون، هنری کربن، علامه اقبال لاهوری، مصطفی محمود حلمی، محمد معین و سیدحسین نصر مساعی ارزشمندی داشته‌اند. این اعاظم به مقتضای مجال خاص هر یک در جهتی به ترسیم خطوط عمدۀ فکری فیلسوف بسنده کرده‌اند که در حد خود بسیار پرارج است.

با توجه به موضوع «شیخ اشراق و آراء خاص او در فلسفۀ الهی» رساله در دو بخش عمده تنظیم شده است. در بخش نخست «شیخ اشراق» ـ بدان مفهومی که در تاریخ فلاسفه آورده می‌شود ـ معرفی شده است؛ یعنی زندگی، محیط، آثار، منابع فکری و حدود تأثر و تأثیرش، با توجه به کتب تراجم و آثار خود او، تبیین و توجیه شده است و مسائل بسیاری از جوانب مختلف زندگی مادی و حیات عقلانی این حکیم روشن شده است.

در بخش دوم در نظم مطالب، تا حدودی از حکمۀ‌الإشراق پیروی شده است. یعنی ابتدا مواردی از اختلافات او با مشائیان و بعد، انوار و اجسام و نفس و پایان کار آدمی، به ترتیب بحث می‌شود. در حقیقت تنظیم موضوعات به این ترتیب، مبین نظم عینی هستی از دیدگاه این فیلسوف است؛ یعنی سیر نزولی و صعودی که «إنا لله و إناّ إلیه راجعون».

کتاب «سهروردی احیاگر حکمت اشراقی» تالیف نجفقلی حبیبی از سوی نشر وایا در ۲۵۲ صفحه با قیمت 27 هزار تومان راهی بازار نشر شد.


502

کد خبر: 917538

وب گردی

وب گردی