ریزگردها ۴۳ شهر سیستان و بلوچستان را فراگرفت

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد و گرد و خاک سبب شد که امروز ریزگردها تمامی شهرها و بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان را فرا بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی ملاشاهی اظهار داشت: امروز آسمان تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان غبارآلود است و این گرد و غبار امشب و فردا شدت می‌یابد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به منشأ این غبار ادامه داد: وزش بادهای جنوب غربی از روز گذشته که از پنجشنبه بعد از ظهر از روی بخش‌هایی از کویر لوت، منطقه شوره‌گز و تالاب خشک جازموریان در حال وزیدن است، منشأ این گرد و خاک گسترده در سیستان و بلوچستان است.

وی به کاهش دید افقی در تمام شهرهای استان اشاره کرد و گفت: امروز دید افقی در خاش به 4000 متر و در شهرهای نصرت آباد و زهک نیز به 5000 متر رسید. همچنین در شهرهای زابل، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار نیز دید افقی به 6000 متر و در شهرهای زاهدان، مهرستان و راسک به 7000 متر و در میرجاوه به 8000 متر رسید.

سرعت باد در زابل به 94 کیلومتر بر ساعت رسید

ملاشاهی با اشاره به افزایش میزان گردوخاک و غبار در شهرهای استان از امشب تصریح کرد: سرعت باد در 24 ساعت گذشته در زابل به نزدیک 94 کیلومتر بر ساعت رسید. همچنین بادی با سرعت نزدیک به 80 کیلومتر بر ساعت زهک را در نوردید و سبب شد تا روز گذشته دید افقی در این شهر به 800 متر هم کاهش یابد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه از وقوع گردوخاک شدید و کاهش کیفیت هوا در شهر کنارک خبر داد و گفت: وزش باد و گردوخاک سبب شد که دید افقی در کنارک به 1000 متر کاهش یابد. در سراوان نیز وزش باد شدید با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت موجب شد گردوخاک دید را به سه کیلومتر کاهش دهد.

وی همچنین از آغاز بادهای شمالی در زابل از فردا خبر داد و گفت: در روزهای یکشنبه و دوشنبه باد به نسبت شدید همراه با گردوخاک در شمال استان پیش‌بینی می‌شود. همچنین از فردا به تدریج شاهد کاهش دما به خصوص در شمال استان خواهیم بود و هوا خنک‌تر می‌شود.

ملاشاهی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته ارتفاع موج در دریای عمان به 140 سانتی‌متر رسید، خاطرنشان کرد: وزش بادهای جنوب غربی امشب و فردا سبب مواج شدن دریای عمان خواهد شد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: رگبار پراکنده، باران و رعد و برق نیز از فردا تا روز سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

وی در باره وضعیت دمایی شهرهای استان نیز گفت: در 24 ساعت گذشته کنارک با بیشینه دمای 37.3 درجه سلسیوس گرمترین شهر و سراوان با 16 درجه سلسیوس سردترین شهرستان بوده است.

منبع: تسنیم

901

کد خبر: 931859

وب گردی

وب گردی