تاملی بر روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره امروز، مطالب با اهمیتی را منتشر نمودندکه در زیر به برخی از این مقالات که دارای نکات ارزشمندی می باشند، اشاره شده است.

سیاست های آمریکا در منطقه و جهان باعث شده، تا افکار عمومی و همچنین نخبگان در منطقه و جهان به این نکته پی ببرند که اولا بسیاری از رفتارهای آمریکا و مسئولان آنها دروغ می باشد و ثانیا آمریکا با این رفتارهای دروغ و تناقض آمیز جهان را به سخره گرفته است. در همین زمینه ، روزنامه " الاهرام " مصر به قلم "احمد عبدالتواب " یادداشتی را با عنوان "آیا آمریکا جهان را به سخره گرفته است؟" نشر داد . نویسنده می نویسد: "دروغ سیاسی در موضع گیری های کشورها و یا سخنرانی های مسئولان این کشورها در طول تاریخ امری معمول بوده است. نکته قابل توجه آن است که این مهارت ها در آمریکا در حال عقب گرد می باشد به گونه ای که حتی در فیلم های هالیوودی مساله وقوع جنگ جهانی خیالی، برتری یافته، اما در نزاع هایی که آمریکا وارد می شود دروغ ها به شکل ناخوشایند و نامطلوبی شکل می گیرند و اطلاعات با منطق خیلی ضعیف و بدون اقناع به جهانیان ارایه می شود و عجیب تر آن است که هر چند سال یکبار این مساله تکرار می شود و جهان را به دنبال خود می کشد. جنگ عراق را در نظر بگیرید که براساس دروغ وجود سلاح های کشتار جمعی به راه انداخته شد و بعد از آن آمریکا اعتراف کرد که چنین سلاح هایی را در عراق پیدا نکرده و هم اکنون نیز عین همین مساله را بعد از چند سال درباره سوریه تکرار نموده و مانورهای تبلیغاتی برای توجیه حمله به سوریه به بهانه وجود سلاح های شیمیایی به راه انداخته است و همچنین این ایام اظهارات آتشین و تندی هم علیه تفاهم نامه هسته ای ایران که فعالیت های صلح آمیز تحت نظارت سازمان بازرسی دارد را مطرح می کند ."

برخی از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن به سرکردگی عربستان به بیهوده بودن این جنگ پی برده و مردم این کشورها به علت هزینه هایی که این جنگ برای خانواده های آنها به ارمغان آورده خواهان خروج از یمن می باشند. سودان یکی از این کشورهاست که روزنامه " الشرق " قطر به قلم "یاسر محجوب الحسین" مطلبی را با عنوان " سودان و گفتگوها درباره خروج از یمن "به رشته تحریر در آورده است. نویسنده در این روزنامه اشاره می کند: "این ایام در سودان مباحث زیاد و داغی درباره خروج نیروهای نظامی سودانی مشارکت کننده در جنگ بیهوده علیه یمن وجود دارد که به اوج خود رسیده است. این مشارکت سودان، در داخل این کشور سوالات و ابهامات زیادی را به وجود آورده است؛ در زمانی که سودان نیروهای نظامی و سربازانش را برای پیوستن به ائتلافی که عربستان شکل داد اعزام کرد کشورهایی مانند مصر، پاکستان و دیگر کشورهایی که روابط استراتژیک با عربستان دارند، کاری انجام ندادند. به نظر می رسد افزایش کشته شدگان سربازان سودانی در جنگ یمن عامل افزایش فشارمردم این کشور بر دولتشان باشد و با شکل گیری تحولات اخیر در این کشور و اعتراضات؛ برای دولت راهی وجود ندارد جز این که فورا برای خروج نیروهایش از جنگ یمن فکری بکند. "

روزنامه "الخلیج " امارات در مطلبی با عنوان " لبنان در تجربه انتخاباتی جدید" به قلم "محمد نور الدین" ، به انتخابات فردا در لبنان که برای این کشور مهم بوده و نقش اساسی در ثبات سیاسی و حل تنش میان جریانات سیاسی دارد، اشاره کرده است. نویسنده در این یادداشت می نویسد: "فردا (یکشنبه) بیش از سه میلیون رای دهنده لبنانی برای رای دادن به پای صندوق های رای می روند تا 128 نماینده را برای انتخابات مجلس این کشور انتخاب نمایند. این انتخابات از سال 2009 اولین انتخاباتی است که بر گزار می شود. قرار بود که در سال 2013 برگزار شود اما به دلیل مسایل امنیتی یک سال به طول کشید و همانگونه که گفته شد از سال 2014 تاکنون سه سال یعنی تا سال 2017 (هم اکنون) به طول انجامید. سپس با تصویب قانون جدید انتخابات دوباره تمدید شد. از نکات بارز این دوره از انتخابات آن است که براساس قانون جدید انتخابات و براساس درصد و سهم در نظر گرفته شده برگزار می شود که در فضای سیاسی این کشور موفقیت بی سابقه ای به حساب می آید زیرا براساس این قانون، همه جریانات سیاسی و شخصیت ها حضور داشته و مردم می توانند حتی با درصد حداقلی به مجلس راه یابند."

روزنامه " الشرق " قطر هم در مطلبی با عنوان "زمانی که گزینه ها کاهش می یابند" به قلم " خالد بن نایف الهباس" معاون دبیر کل امور سیاسی اتحادیه عرب ، به اختلاف کشورها درباره تفاهم نامه هسته ای ایران اشاره می کند که تا قبل از نیمه ماه جاری موضع قطعی ترامپ درباره این تفاهم نامه و تاثیرات منطقه ای و بین المللی آن مشخص خواهد شد. نویسنده می نویسد: "فضای سیاسی و منطقه ای منتظر تصمیمی است که ترامپ قبل از نیمه ماه جاری درباره برنامه هسته ای ایران خواهد گرفت. انتظارات زیادی مبنی بر احتمال خروج آمریکا از تفاهم نامه هسته ای وجود دارد که این مساله صفحه جدیدی از چالش با ایران را به روی منطقه و کشورهای مذاکره کننده خواهد گشود. واضح است که اعتراض آمریکا درباره تفاهم نامه هسته ای ایران حول سه محور اساسی است؛

اول: برای میزان غنی سازی اورانیوم چه اتفاقی روی خواهد داد زمانی که تاریخ تفاهم نامه هسته ای ایران در سال 2025 پایان پذیرد؟

دوم: مکانیزم تشدید بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بدون این که مانعی وجود داشته باشد.

سوم: توانایی ایران در گسترش صنایع موشکی بدون توجه به قطعنامه ها و تصمیم های بین المللی (مهم ترین آنها قطعنامه 2231 شورای امنیت در سال 2015). از این رو، نمی توان شکاف میان کشورها را در صحنه بین المللی درباره سرنوشت تفاهم نامه هسته ای ایران نادیده گرفت. آن هم در زمانی که روسیه و چین بر ابقای تفاهم نامه بدون تعدیل آن تاکید دارند و کشورهای اروپایی هم بعد از فشار آمریکا اعتقاد به تعدیل اما حفظ آن داشته و آمریکا هم که با تفاهم نامه به طور کامل مخالف بوده و آن را بدترین نوع تفاهم نامه تاریخ آمریکا خواند."

کد خبر: 947287

وب گردی

وب گردی