جنگ دیگری در پیش است؟

انتقال سفارت آمریکا به قدس در روز نکبت و یا همان هفتادمین سالگرد تولد رژیم صهیونیستی، نشانگر تلاشی عامدانه برای تحقیر هرچه بیشتر مسلمانان است. سیاستی که با چراغ سبز سعودی ها همراه شده است.

پس از چند سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در روز 15 آذر 96 و طرح موضوع انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی ار تل آویو به قدس، گمانه زنی های بسیاری درمورد چرایی این تصمیم به وجود آمد و این که چرا دونالد ترامپ برخلاف روسای جمهور سابق این کشور در تلاش برای عملیاتی سازی انتقال سفارت به قدس است در این میان موضع برخی از کشورهای عربی نیز شبهه های فراوانی در مورد توافق پشت پرده این کشورها با رژیم صهیونیستی را شکل داد. با این اوصاف امروز و در روز تولد رژیم صهیونیستی آمریکایی ها طرح خود را اجرا کردند. آما چرا این روز که به عنوان روز نکبت شناخته می شود انتخاب شده است؟ چرا برخی از کشورهای عربی از هم اکنون به جای تمرکز به موضوع قدس درصدد تغییر توجه افکار عمومی از این مساله به موضوعات دیگری هستند؟ برای بررسی چرایی این سوالات و چندین موضوع دیگر ایسکانیوز با سید حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده است.

* امروز آمریکا به طور رسمی سفارت خود را به قدس منتقل می کند. برخلاف سنت روسای جمهوری قبلی آمریکا، دونالد ترامپ چرا بر انتقال سفارت تاکید داشت؟

از آنجایی که دونالد ترامپ پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری، مرهون حمایت های لابی صهیونیستی می داند، در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای رسیدن به کاخ سفید چند محور و برنامه را در دستور کار قرار داد. وی با شرکت در کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی در آمریکا موسوم به آیپک چند وعده را به صهیونیست ها داد. اول شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رسمی رژیم جنایتکار صهیونیستی و فشار به کشورهای عربی برای برقراری ارتباط با تل آویو و همچنین خروج از برجام و مهار ایران نیز بخش دیگری از این وعده ها بودند. وی از زمان روی کار آمدنش تاکنون به وعده های انتخاباتی خود عمل کرده است و تنها وعده اصلی وی به صهیونیست ها یعنی انتقال پایتخت باقی مانده بود که امروز نیز این وعده را عملیاتی ساخت.

* چهاردهم می هفتادمین سالگرد تولد رژیم صهیونیستی و فردا نیز روز نکبت برای فلسطینی ها محسوب می شود. اما چرا آمریکایی ها و صهیونیست ها این روز را انتخاب کردند؟

انتخاب این روز مفهوم بسیار خاصی دارد. قطعا انتخاب این تاریخ، تصادفی نیست و تیم سیاسی دونالد ترامپ و صهیونیست ها عامدانه این روز انتخاب کرده و درصدد تحقیر هرچه بیشتر مسلمانان بوده اند. در روزی که رژیم صهیونیستی متولد می شود سفارت آمریکا به قدس منتقل می شود و این پیام را به کشورهای عربی و امت اسلامی منتقل می کنند که شما قابلیت و قدرت چندانی برای مقابله و بی اثرسازی این تصمیم ندارید. قبله اول مسلمان توسط ایالات متحده به صهیونیست ها سپرده می شود و کاخ سفید به مسلمانان جهان اعلام می کند شما توانایی کنترل سرزمین های خود را ندارید و ما تکلیف و سرنوشت شما را تعیین خواهیم کرد. به باور من پس از اعلام رژیم صهیونیستی در 70 سال پیش تاکنون مسلمان این چنین تحقیر نشده بودند، صهیونیست ها و آمریکایی ها پس از 70 سال دوباره جهان اسلام را دچار تحقیر جمعی کردند.

* اما چرا دونالد ترامپ خود در این مراسم شرکت نکرد؟ آیا دلیل خاصی برای این وجود دارد؟

دختر و داماد ترامپ در این مراسم ویژه شرکت کردند. انتقال سفارت نیز پروژه ویژه دولت ترامپ بوده است و وی از این طرح به شدت حمایت کرده است اما به باور من عدم حضور ترامپ در این مراسم به پرستیژ دیپلماتیک و شان سیاسی باز می گردد یعنی ترامپ شرکت در این مراسم را در شان دیپلماتیک و اعتبار سیاسی خود ندانسته است.

* شما به تحقیر مسلمانان اشاره کردید آیا احتمال دارد در مقابل این سیاست موج جدیدی از نارضایتی و حتی واکنش عملی توسط ملت های مسلمان و به ویژه خود فلسطینی ها ایجاد شود؟

از شش هفته پیش تاکنون فلسطینی ها با شروع انتفاضه بازگشت به طور عملی نارضایتی خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرده اند. آنان به این نتیجه رسیده اند با کمک حکام مرتجع عرب که با صهیونیست ها و آمریکایی ها در مورد فلسطین به نوعی سازش کرده اند نمی توانند به امتیازات و دستاوردهای ملموسی دست پیدا کنند. حضور گسترده آنان نیز در راهپیمایی ها دو ماه گذشته و نامگذاری انتفاضه جدید به نام انتفاضه بازگشت نشانگر این مساله است؛ اما آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که تظاهرات های کشورهای اسلامی و حتی فلسطینی ها نخواهد توانست برنامه و راهبرادهای آنان را برای منطقه دچار بحران سازد. به باور آنان انتقال سفارت به قدس پایان یافته است. آنچه این تصور و دیدگاه آمریکایی ها را تقویت خواهد بخشید، توافق آنان با برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان است.

* یعنی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی از سیاست انتقال سفارت حمایت می کنند؟ آنان در مقابل چه امتیازی از آمریکایی ها و صهیونیست ها خواهند گرفت؟

عربستان اکنون روزانه از طریق شرکت نفتی آرامکو 500 هزار بشکه به سرزمین های اشغالی فلسطین صادر می کند. روز گذشته نیز یکی از نویسندگان اصلی روزنامه الشرق الاوسط وابسته به سعودی ها اعلام کرده بود ایران تنها دشمن جهان عرب است و باید برای مقابله با آن دست به اقداماتی زد و این خود گویای آماده سازی افکار عمومی جهان عرب برای انتقال سفارت به قدس و همچنین برجسته سازی ایران به عنوان دشمن است. اکنون عربستان و سیاست های این کشور از سیاست های صهیونیست ها برای جهان اسلام خطرناک تر است. آنان امیدوار هستند با امتیاز دادن و بخشیدن قبله اول مسلمانان به صهیونیست ها از آنان برای مهار ایران استفاده کنند. همین مساله باعث شده است عربستان نه تنها خود برای توافق با صهیونیست ها تلاش کند بلکه بخش بزرگی از نارضایتی جهان عرب و به ویژه فلسطینی ها را نیز مدیریت کند. همچنین برای ساکت سازی جهان عرب نیز در مقابل این تصمیم به شدت به تکاپو بیوفتد.

کد خبر: 949217

وب گردی

وب گردی