میرحسینی: نیازمند اتخاذ راهبردهای صحیح برای  مالکیت معنوی هستیم

عضو کمیته علمی هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری گفت: داشتن راهبرد برای مالکیت حقوق معنوی یک ضرورت است.

به گزارش ایسکانیوز از ستاد خبری همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری، گفت: از زمانی که ایران از سال ١٣٨٠ با الحاق به سازمان جهانی مالکیت فکری وارد این سازمان شد، تلاش‌های زیادی در کشور ما انجام شد.

وی ادامه داد: آنچه حائز اهمیت است آن است که باید قوانین داخلی کشور با نیازها و مقتضیات روز ما هماهنگ شود.

عضو کمیته علمی هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری اظهار کرد: ما تا به امروز در حوزه مالکیت حقوق معنوی تلاش‌های زیادی کرده‌ایم؛ با این وجود خلاء‌های زیادی در قوانین مالکیت ادبی، هنری و راهبردهای مربوط داریم که متاسفانه نظام حمایتی داخلی ما با نظام بین‌المللی فاصله بسیاری دارد.

میرحسینی با اشاره به دستاوردهای بررسی موضوع همایش امسال یادآور شد: همایش سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند خلاء‌های قانونی و نیازهای روز کشور را در حوزه حقوق مالکیت معنوی برطرف ‌کند و در جهت آگاهی ذی‌نفعان نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود: در بحث مالکیت معنوی اعم از ادبی، هنری و حتی صنعتی نتوانستیم راهبردهای درستی را اتخاذ کنیم، زیرا نظام مالکیت فکری دارای قواعد، سندها، محدودیت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط است و نیازمند آن است که براساس چهارچوب‌های فرهنگی، هنری راهبرد مشخصی تعیین شود.

عضو کمیته علمی هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری بیان کرد: در این راهبرد باید زاویه نگاه هر کشوری مدنظر قرار گیرد و امروز ما در هر دو حوزه فاقد این استراتژی هستیم. امید است بتوانیم وضعیت موجود را بررسی و وضعیت مطلوب را از این راه ترسیم کنیم، برای این کار نیز باید شاخص‌های سالانه اهداف خود را بررسی کنیم.

میرحسینی افزود: اگرچه در سیاست‌های کلی نظام، برنامه توسعه و سیاست‌های ایران، ممکن است یک‌سری برنامه‌های بالادستی وجود داشته باشد، اما این موارد اهداف و راهبرد ما را تامین نمی‌کند. در اصل باید یک نظام متحد داشته باشیم تا توسعه را در نظام خود ببینیم. از این رو باید هرچه سریع‌تر در قالب یک پروژه ملی مالکیت حقوق فکری تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: این همایش می‌تواند دستاوردهای خوبی برای کشور به ارمغان بیاورد. در کنوانسیون‌های ادبی، هنری حقوق ماهوی داریم اما یک دیدگاه مشترک برای الحاق به این کنوانسیون وجود ندارد. در واقع برخی این الحاق را مخالف توسعه کشور می‌دانند و برخی هم موافق آن هستند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این همایش می‌تواند محلی برای ارائه نظرات طرفین به صورت کارشناسی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز حوزه سینما و نشر نیازمند یک استراتژی بلندمدت است و براساس آن باید قوانین لازم را ایجاد کنیم تا به سوی توسعه داخلی کشور برویم.

عضو کمیته علمی هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری در مورد تجربه سایر کشورها یا سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: در تدوین استراتژی حوزه مالکیت فکری؛ استراتژی لازم تعریف شده است و ما می‌توانیم از تجربه سازمان جهانی مالکیت فکری استفاده کنیم و چون یک کشور در حال توسعه هستیم می‌توانیم از تجربیات کشورهای در حال توسعه نیز بهره ببریم.

میرحسینی ادامه داد: نیازمند تعریف استراتژی مالکیت فکری در دو حوزه مورد نظر هستیم و از این رو باید از همه ظرفیت‎های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

وی در رابطه با چگونگی تهیه استراتژی مورد نظر از سوی دولت به عنوان دستورالعمل، لایحه، طرح و... تصریح کرد: با وجود اینکه چندین سال است ضرورت تعریف یک پروژه ملی برای استراتژی مالکیت ادبی، هنری مطرح شده است اما در نهایت این پروژه به سرانجام نمی‌رسد، زیرا تعریف این پروژه نیازمند آن است که یک تیم قوی از اقتصادانان، هنرمندان و حقوقدانان دور هم جمع شوند و با کسب اطلاعات از دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانند استراتژی مورد نظر را تدوین کنند.

عضو کمیته علمی هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری بیان کرد: اگر ما اطلاعات کافی در حوزه‌های مختلف را نداشته باشیم در سال با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. در واقع بیش از ١٦هزار وزارتخانه‌، دستگاه و سازمان هستند که با موضوع مالکیت معنوی درگیر هستند و از این رو نیازمند یک پروژه ملی هستیم.

میرحسینی با بیان اینکه اگر یک پروژه ملی را تعریف کنیم براساس آن می‌توانیم قوانین را تنظیم کنیم، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم قوانین را با هماهنگی یکدیگر تنظیم کنیم قطعا می‌توانیم ببینیم که قله‌های موردنظر کجاست و تا چه اندازه می‌توانیم به توسعه کشور کمک کنیم.

وی در پایان گفت: براساس کنوانسیون ٣ مالکیت معنوی جهانی، ارتقاء سطح مالکیت معنوی کشورها جزء وظایف آنها به‌ شمار می‌رود. امروز ممکن است ما در برخی حوزه‌ها قوی باشیم اما در برخی موارد دارای محدودیت هستیم. بنابراین در تدوین استراتژی حتما باید از ظرفیت داخلی و خارجی بهره ببریم.

502

کد خبر: 949514

وب گردی

وب گردی