بررسی ابعاد مختلف نفوذ در جامعه علمی و دانشگاهی کشور

نفوذ علمی می تواند با هدف تغییر در نگرش و افکار نخبگان علمی و دانشگاهی، شناسایی ظرفیت های علمی کشور و یا ایجاد اخلال در پیشرفت های علمی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، براندازی و نفوذ، جزو اساسی ترین شیوه های دشمن به منظور مقابله با انقلاب اسلامی هستند. براندازی، متشکل از مجموعه ای از اقدامات سخت، به منظور تغییر رژیم است و نفوذ، مجموعه ای از اقدامات نرم، با هدف تغییر روح، مبانی و محتوای انقلاب است. در حقیقت هم در براندازی و هم در نفوذ، ماهیت انقلاب اسلامی از بین می رود و تنها تفاوتشان در این است که در مورد اول، کالبد نظام نیز از بین می رود، در صورتی که نفوذ، به تغییر مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، با حفظ پوسته و کالبد آن می پردازد.

دشمنان انقلاب اسلامی بنا بر تجربیات مختلف خود، متوجه شده اند که براندازی و کودتا در جمهوری اسلامی تقریبا غیر ممکن است؛ لذا در سال های اخیر، بیش از پیش بر مسأله نفوذ در ابعاد مختلف حاکمیت همت گماشته اند.

نفوذ، ابعاد مختلفی دارد که به عنوان نمونه می توان به نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقصادی، امنیتی، علمی و غیره اشاره داشت.

در این نوشتار سعی داریم که به صورت مختصر، مسئله نفوذ از بعد علمی را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی، نفوذ علمی می تواند با هدف تغییر در نگرش و افکار نخبگان علمی و دانشگاهی، شناسایی ظرفیت های علمی کشور و یا ایجاد اخلال در پیشرفت های علمی باشد.

یکی از راه های تغییر در نگرش و افکار نخبگان علمی و دانشگاهی کشور، ایجاد انحصار علمی است. به شکلی که در بسیاری از حوزه های نظری دانشگاه های کشور، سرفصل ها و مبانی غربی، توسط اساتیدی که خود درس خوانده کشورهای غربی هستند، تدریس می شود.

در همین خصوص محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در رابطه با بحث نفوذ علمی، ما می توانیم اشکال متفاوتی را متصور شویم. یکی از رایج ترین اشکال نفوذ علمی، این است که برخی از اساتید دانشگاه های ما، نگرش و جهت گیری غیر اسلامی و غیر ملی دارند؛ یعنی این افراد، آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای منافع دولت های غربی جهت گیری می کنند.

وی افزود: این اساتید در دانشگاه هم تفکرات خود را نشر می دهند؛ یعنی به عنوان یک استاد، دانشجویان را به این سمت سوق می دهند که حق و درستی را همیشه با غرب بدانند و در مقابل، جبهه خودی و کشور خودمان را متهم و مقصر بشناسند، همچنین منافع و امنیت ملی خود را نادیده بگیرند و منافع و امنیت ملی غرب را اصل قرار دهند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: نکته دیگر این است که، این قبیل اساتید، از زاویه دید یک انسان غربی نگاه می کنند و دنیا را از پنجره ای می بینند که غرب برایشان باز کرده است؛ به همین دلیل است که همیشه حق را با جهان غرب می دانند و نقطه مقابل را مقصر می دانند و این تفکر را به عنوان تفکر علمی به نسل دانشجو منتقل می کنند.

کوشکی ادامه داد: نتیجه این خواهد شد که بخشی از جامعه دانشگاهی ما، علی رغم ادعای علمی بودن، بدیهیات امنیت و منافع ملی کشور را نمی دانند و خیلی وقت ها به عنوان یک سرباز بی جیره و مواجب، برای تمدن غرب در داخل کشور کار می کنند.

وی تصریح کرد: این مسئله در خیلی از مواقع خطرناک تر از جاسوسی است؛ چراکه فرد جاسوس می داند که درست چیست و غلط چیست، اما به خاطر منافع شخصی خود، منافع ملی را زیر پا می گذارد. در مقابل، نفوذی های فکری یقین دارند که کارشان درست است و دانشجو را به سمت درستی هدایت می کنند.

محمد صادق کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: این قبیل افراد، تمام پول و امکانات خود را از همین مملکت می گیرند، حقوقشان را از همین دانشگاه ها می گیرند، اما عملکردشان در خدمت بیگانه است. از این نظر خیلی خطرناک تر از جاسوسان و یا مزدوران عمل می کنند.

شایان ذکر است، یکی از اصلی ترین حوزه هایی که تفکر غربی در آن فراگیر است، حوزه علوم انسانی و زیر مجموعه هایش است. به شکلی که مقام معظم رهبری، بارها بر لزوم بومی سازی و اسلامی کردن حوزه علوم انسانی تاکید داشته اند، اما متاسفانه تاکنون اقدامات عملی چشمگیری در این خصوص انجام نشده و هنوز اغلب کتب و سرفصل های این قبیل رشته ها، غربی است.

در همین رابطه سید جواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: امروزه کشورها تلاش می کنند که در حوزه های علمی از یکدیگر سبقت بگیرند و در همین خصوص تلاش می کنند که بدانند دیگران در حوزه های علمی در چه جایگاهی قرار دارند و چه ظرفیت های علمی درون کشور دارند.

وی تاکید کرد: به همین جهت یکی از مصداق های نفوذ، نفوذ در حوزه های علمی است. یعنی دشمنان می خواهند بدانند که دانشمندان و متخصصان ما، چه فعالیت هایی و در چه حوزه هایی انجام می دهند؛ که از این طریق بتوانند نخبگان ما را شناسایی کنند یا بتوانند مداخلاتی در روند کار یا تأمین تجهیزات و مواد اولیه تحقیقاتی انجام بدهند.

نماینده حوزه انتخابی کاشان و آران و بیدگل ادامه داد: از همین جهت، دقت عمل و حفظ طبقه بندی در مسائل مختلف، به خصوص مباحث علمی، اختراعات و اکتشافات، جزو موضوعات مهمی است که باید به آن عنایت ویژه داشت.

ساداتی نژاد در خصوص نفوذ در حوزه انسانی گفت: بستر حرکات اجتماعی ما بر پایه علوم انسانی پیش می رود و هرگونه نفوذ در حوزه علوم انسانی می تواند حرکات اجتماعی ما را دچار چالش کند؛ از همین جهت، این مسئله که ما در حوزه علوم اسلامی، از تئوری های غربی پیروی کنیم و آنها الگو آموزش در دانشگاه های ما باشند، می تواند عوارضی را در حوزه حرکات اجتماعی ما به‌وجود آورد.

این نماینده مجلس با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی کردن حوزه علوم انسانی گفت: وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقداماتی را در این خصوص انجام داده اند، سرفصل هایی تعیین شده و در خصوص آن سرفصل ها، کتبی تألیف شده است؛ اما کار انجام شده نسبت به آنچه که باید انجام می شد دو ضعف عمده داشت.

وی تصریح کرد: نخست آنکه سرعت این کار بسیار پایین و کند بود و این مسئله، کارکرد اصلی موضوع را تحت الشعاع قرار داد. دومین ضعف، در خصوص جامعیت انجام این کار است؛ این کار می توانست در حجم بیشتری از گروه های مختلف انجام شود، که با سرعت بتوان تغییرات لازم را در کلیت این رشته ها اعمال کرد و سرفصل ها و کتب مناسب، که بر پایه مبانی اسلامی و بومی ما هستند را جایگزین کرد.

ساداتی نژاد در پایان در رابطه با فعالیت های کمیسیون آموزش مجلس در پیگیری اسلامی کردن حوزه علوم انسانی بیان داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات، وظیفه نظارتی دارد و در این خصوص گزارش هایی گرفته و تذکراتی هم داده است، اما باید سرعت کار دوچندان شود.

از دیگر روش های دشمن در رابطه با نفوذ علمی، شناسایی ظرفیت های کشور و آسیب وارد کردن به آن ظرفیت ها است. یکی از بزرگترین ظرفیت های علمی کشور، وجود اساتید مجرب و متخصص در زمینه های مختلف است که دشمن می کوشد به نوعی آنها را به خود جذب کند.

برای این منظور، سازمان های جاسوسی از پوشش های مختلفی، از جمله سمینارها و همایش های به ظاهر علمی استفاده می کنند. به اذعان اعضای سابق برخی از سازمان های جاسوسی، همایش ها و سمینارهای علمی، جدای از دانشمندان و نخبگان، محفلی برای اعضای سازمان های جاسوسی مختلف است.

در همین خصوص غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور، گفت: روند توسعه علم و فناوری به گونه ای است که باید تعاملات علمی در سطوح مختلف، بین اساتید و بزرگان حوزه های مختلف وجود داشته باشد. البته با توجه به اینکه در همه عرصه ها نفوذ خارجی وجود دارد، احتمال زیادی است که جریانات جاسوسی تهدید ایجاد کنند.

وی افزود: جاسوسی علمی یکی از بخش های مهم سازمان های جاسوسی دنیا است. اما به این معنی نیست که اگر ما تعاملات بین المللی خود را در عرصه های علم و فناوری کم و یا تضعیف کنیم، دیگر از مسائل جاسوسی مصون می مانیم.

کریمی گفت: ما در عرصه علم و فناوری جزو کشورهای پیشرو در برخی حوزه ها هستیم، از این جهت مجبوریم که در مرزهای جهانی دانش فعالیت کنیم؛ لذا احتمال اینکه در معرض نفوذ سازمان های جاسوسی قرار بگیریم وجود دارد.

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور تاکید کرد: همواره از طرف نهادهای امنیتی اظهار شده که آنها، باید در جریان امور باشند؛ یعنی اگر یک استاد دانشگاه به موردی مشکوک برخورد کرد، یا پیشنهادی غیر معقول از طرف سازمان یا فرد خارجی دریافت کرد، حتما باید به نهادهای امنیتی اطلاع دهد.

وی اضافه کرد: تنها وظیفه اساتید این است که تعاملات و ارتباطات بین المللی خود را به اطلاع مراجع ذی ربط برسانند و مابقی امور به عهده نهادهای امنیتی است.

کریمی در خصوص اقدامات سیستم های جاسوسی در پوشش سمینارهای علمی گفت: مواردی در این خصوص وجود دارد، اما فراگیر نیست و نمی توان گفت هر استادی که در سمینارهای غربی شرکت کرد، در دام یکی از سرویس های جاسوسی قرار گرفته است.

وی افزود: البته باید تعامل لازم بین اساتید برجسته کشور در حوزه علم و فناوری با دستگاه های امنیتی برقرار باشد. به عنوان مثال در آمریکا، یک استاد دانشگاه هیچ باکی ندارد که اطلاعات خاصی که مربوط به منافع کشورش می شود را با سازمان سیا در میان گذارد و این به عنوان یک امر منفی در نظر گرفته نمی شود.

کریمی ادامه داد: اما در ایران به این صورت نیست. به شکلی که اگر استادی با حراست دانشگاه همکاری کند، اینگونه تلقی می شود که عامل حراست شده است. در حالی که مسائل حساس را اساتید باید منعکس کنند و این وظیفه سازمان های امنیتی است که مابقی آن را پیگیری کنند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش گفت: اساتید باید موارد خاص خود را گزارش دهند که اگر در آینده در دام یک سرویس جاسوسی هم افتادند، دیگر به هیچ عنوان متهم نمی شوند؛ چون قبلا اطلاعات لازم را داده اند و در این رابطه دیگر مسئولیتی ندارند و مابقی مسائل وظیفه سازمان های امنیتی است که پوشش لازم را در این رابطه دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این ارتباط بین اساتید و نهاد های امنیتی در کشور ما اصلا وجود ندارد، چراکه این را یک امر منفی قلمداد می کنند. در حالی که در کشورهای غربی به طور کامل بین اساتید دانشگاهی و نهاد های امنیتی ارتباط وجود دارد.

شایان ذکر است، مسئله نفوذ علمی ابعاد مختلف و بسیار پیچیده ای دارد که هر کدام از آنها نیازمند بررسی و آسیب شناسی دقیق هستند. همچنین، برای هر یک از ابعاد این مسئله مهم، باید تدابیر عملیاتی و فوری اندیشیده شود، تا از وقوع هرگونه اتفاق ناگوار جلوگیری به عمل آید.

نویسنده: محمودرضا کریمی

انتهای پیام/

کد خبر: 965628

وب گردی

وب گردی