تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون شیعی در عراق

خبرهای عراق حاکی از این است که دو گروه شیعی تحت رهبری العبادی و صدر، ائتلاف بزرگی را تشکیل داده اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جناح های تحت رهبری مقتدی صدر و حیدر العبادی به همراه 11 گروه سیاسی، اعلام کردند که در مورد تشکیل بزرگ‌ترین ائتلاف در پارلمان به توافق رسیده اند.

این ائتلاف‌ در مجموع تعداد کرسی‌هایش به ۱۷۷ کرسی رسیده است. ایجاد این ائتلاف رویدادی مهم در راستای تشکیل دولت جدید عراق محسوب می‌شود.

این ائتلاف تحت عنوان «ائتلاف النواة» تشکیل شده که در بیانیه‌ای مشترک آورده است: براساس تصمیمی عراقی و ملی و در جهت منافع کشور و در پاسخ به مطالبات مردم امروز بر تشکیل ائتلاف النواة برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این نشست مقرر شد از حضور دیگر شرکا برای تشکیل فراکسیون اکثریت استقبال شود و ائتلاف ما فراطایفه‌ای و مخالف سهمیه بندی است.

در این بیانیه همچنین عنوان شده، تشکیل ائتلاف جدید تلاشی جدی و تاثیرگذار برای تشکیل دولتی است به مردم خدمت‌رسانی کند و به مبارزه با فساد و مفسدین پرداخته و به بازسازی و بازگردان آوارگان اهتمام ورزد.

بر اساس این گزارش، قرار است پارلمان عراق امروز برای نخستین بار جلسه‌ای تشکیل و رئیس خود را انتخاب کند.

جلسه ائتلاف النواة با حضور رهبران جریان‌های عضو از جمله سید عمار حکیم، حیدر العبادی، صالح المطلک، سلیم الجبوری، ایاد علاوی، اسامه النجیفی و نمایندگان جریان سائرون تشکیل و سپس تشکیل ائتلاف اکثریت اعلام شد.

خبرگزاری الفرات وابسته به جریان حکمت ملی عراق نیز گزارش داد، ائتلاف النصر با ۴۲ کرسی، جریان حکمت ملی با ۱۹ کرسی، سائرون با ۵۴ کرسی، ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی، جبهه ترکمانان با سه کرسی و بیارق الخیر با دو کرسی از جمله اعضای تشکیل‌دهنده این ائتلاف هستند.

هشام الرکابی، مدیر دفتر نوری مالکی رهبر ائتلاف دولة قانون روز یکشنبه از تشکیل فراکسیون اکثریت خبر داد.

وی گفت: فراکسیون بزرگتری که تشکیل شده تحت عنوان «ائتلاف البناء» (سازندگی) است.

الرکابی ادامه داد: ائتلاف مذکور شامل الفتح، قانون، النصر (فالح فیاض) القرار، الجماهیر، اعضای جدا شده از الوطنیه،‌ الانبار هویتنا، صلاح‌الدین هویتنا، اراده و بابلیون و الکفاءات است.

در پی این اعلام ، نوری مالکی در کنفرانس خبری با نمایندگان احزاب مختلف تصریح کرد: ائتلاف البناء همان ائتلافی است که فراکسیون بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: بعد از مذاکرات طولانی ائتلاف البناء را تشیکل دادیم که همان ائتلافی است که دولت را تشکیل خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967720

وب گردی

وب گردی