گرفتار شدن یک توله خرس قهوه‌ای در تله سیمی/ مرگ یک خرس بالغ در مازندران /خرس‌ها را نکشید!

در یک هفته دستکم دو خرس قهوه‌ای در استان مازندران قربانی تخلفات شدند: توله خرسی که پس از مجروح شدن در تله سیمی متخلفان و آزادسازی توسط مسئولان محیط زیست، جان سالم به در برد و خرس بالغی که توسط گلوله متخلفان از پای درآمد.

به گزارش ایسکانیوز کورس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر به تسنیم گفت: هفته گذشته از گرفتار شدن یک توله خرس قهوه‌ای در تله سیمی در دشت نظیر منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی خبردار شدیم. این توله خرس، با آسیب‌های جزئی توانست از تله سیمی جان سالم به در ببرد اما متاسفانه خرسی که چند روز بعد توسط متخلفان در منطقه کندلو در لاریجان هدف گلوله متخلفان قرار گرفت شانسی برای نجات نداشت.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست مازندران سرنخ‌هایی درباره عاملان کشتار این خرس قهوه‌ای پیدا کرده می‌گوید: تلاش‌ها برای دستگیری متخلفان ادامه دارد. با این حال، خساراتی که در پی کشتار گونه‌های حیات وحش به محیط زیست کشور تحمیل می‌شود نگران‌کننده است.

ربیعی با اشاره به افزایش تعارضات میان انسان و خرس‌ها در اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌گوید: متاسفانه در پی خشک‌سالی‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و بی‌ثمر شدن درختان در ارتفاعات، خرس‌های قهوه‌ای که پیش از فرا رسیدن سرما و رخوت زمستانی، باید تغذیه کاملی داشته باشند، برای یافتن خوراک راهی پایین‌دست می‌شوند و توسط عوامل انسانی جانشان را از دست می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: نصب غیرقانونی تله سیمی در جنگل‌ها، مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده تخلف است اما بومیان به جای اتخاذ تدابیر حفاظتی از مزارع خود، نسبت به نصب تله‌های فلزی در عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق تحت مدیریت محیط زیست اقدام کرده و به منظور جلوگیری از خسارت به محصولاتشان، وحوش را در زیستگاه‌های طبیعی‌شان با استفاده از طعمه مسموم و یا با شلیک گلوله از پای در‌می‌آورند.

وی در پایان از مردم خواست از کشتار و آسیب رساندن به وحوش خودداری کنند و گفت: از بومیان تقاضا داریم، حیات وحش را به چشم سرمایه‌های ارزشمند ملی و بومی نگاه کنند و فراموش نکنند که این موهبت الهی، میراثی برای نسل‌های آینده این مرز و بوم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971695

وب گردی

وب گردی