جهانگیری: جایگاه علم در دنیای کنونی باید ارتقا یابد

معاون اول رئیس جمهور، گفت: بدون تردید راه عزت و اقتدار کشور جز با کمک گرفتن از شکوفایی علم، امکان پذیر نیست. در گرایش های دینی و فرهنگ به علم تاکید بسیاری شده است.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم جشن یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز در تالار‌ ابوریحان دانشگاه خورازمی برگزار شد.

دکتر اسحاق جهانگیری در این مراسم گفت: بزرگداشت‌ها و جشن‌ها فرصتی است که آسیب شناسی از عملکرد مهم ترین رشد توسعه کشور یعنی آموزش عالی داشته و برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی در این راستا داشته باشیم. من به عنوان فردی که دغدغه اصلی‌ام توسعه ایران بوده است، زمانی که نگاهی به گذشته ایران می اندازیم می توان دریافت اولین دانشگاه جهان یعنی جندی شاپور در ایران تاسیس شده و یا دانشمندان ایرانی که امروز در سطح جهان معروف هستند، از ایران بوده اند.

وی‌ ادامه داد: در فاصله‌ای ایران از قافله علم عقب افتاد. زمانی که به دوران معاصر می‌نگریم باید به افرادی مثل امیرکبیر افتخار کنیم. پس از دارالفنون، دارالمعلمین تاسیس شد که شما در جشن صد سالگی آن حضور دارید.


معاون اول رئیس جمهور گفت: بدون تردید راه عزت و اقتدار کشور جز با کمک گرفتن از شکوفایی علم امکان پذیر نیست. در گرایش های دینی و فرهنگ، به علم تاکید بسیاری شده است. ما استعدادهای علمی فراوانی داریم قطعا این استعداد علمی در جوانان کشور، توان بالقوه برای توسعه و رشد کشور به شمار می رود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین سرمایه ای که می تواند منجر به تولید ثروت شود و کشور را به توسعه برساند، سرمایه انسانی است، پس لازم است در کنار سرمایه انسانی برنامه ریزی و منابع مالی را در نظر بگیریم. اراده سیاسی را در راستای توسعه علمی نمی توان نادیده گرفت، مدت هاست که رهبر انقلاب پرچمدار توسعه علم و فناوری شده است.

جهانگیری بیان کرد: در قرن ۲۱ شاهد اوج تحولات علم و فناوری در کشور هستیم، امروز تحولات فناوری در چندماه فضا را به گونه ای دکرگون می کند که اگر دیر بجنبیم از گردونه علمی عقب می افتیم. کانونی که می تواند ایران را همتا با کشورهای دیگر پیش ببرد، مراکز علمی و دانشگاه‌هاست. اگر ما به توسعه علمی کشور فک می کنیم باید به دانشگاه ها تکیه کنیم.

وی افزود: دانشگاه باید محلی برای گفت‌گو، نقل و برخورد اندیشه‌ها باشد، اگر از دانشگاه‌ها چنین انتظاراتی را داریم باید لوازم آن را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: فاصله گرفتن از روزمرگی در تمام مسائل کشور، ارتقای جایگاه علم در جامعه کنونی، باور به این امر که دانشگاه مبدا و مرکز تمام تحولات است از جمله نکاتی است که باید همواره مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد:‌ هنوز در پژوهش کشور دچار نواقص جدی هستیم و علیرغم حضور و فعالیت پارک‌های علم و فناوری هنوز با مسائل جدی روبروایم. از این رو باید تحولات جدی در ساختار و مدیریت ایجاد شود و دانشگاه‌ها در این راستا به خوبی می‌توانند همکاری کنند.

جهانگیری اظهار داشت: به شرط آن‌که دسته یاری به سوی اندیشمندان و کارشناسان توانمند دانشگاهی کشور دراز کنیم راه برون رفت از مشکلات را داریم و با مدیریت می‌توانیم در بسیاری از این مشکلات پیروز شویم. دانشگاه خوارزمی با پشتوانه یکصدساله باید بیش از بقیه دانشگاه‌ها وارد میدان شود و برای رفع مشکلات و افزایش سرمایه اجتماعی به کمک دولت بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 997263

وب گردی

وب گردی