5G آسیا و آفریقا را می‌گیرد

نسل پنجم ارتباطات از ابتدای سال جاری میلادی به بازارها عرضه شد که می تواند تاثیری بسزایی در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد و زمینه را برای ارائه خدمات جدید مبتنی بر اینترنت تلفن همراه به وجود آورد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت اریکسون پیش‌بینی کرد استفاده محدود از فناوری نسل پنجم ارتباطات که از ابتدای سال 2019 آغاز شده، در سال 2021 گسترش فراوانی خواهد یافت.

پیش بینی می شود تا سال 2024 تعداد مشترکین نسل پنجم ارتباطات در غرب آسیا و آفریقا که از پهنای باند پر سرعت اینترنت همراه بهره‌مند می شوند به 30 میلیون نفر برسد و این تنها 2 درصد از مجموع اشتراکات اینترنت همراه در این مناطق از جهان محسوب می شود.

شرکت ارتباطات سیار اریکسون در گزارش خود اعلام کرد نسل پنجم ارتباطات سریع‌ترین فناوری تلفن همراه در زمینه انتقال اطلاعات در جهان است که تا‌کنون راه‌اندازی شده است.

انگیزه‌های اصلی برای انتشار و توسعه چنین فناوری را می توان افزایش ظرفیت شبکه و کاهش هزینه برای هر گیگابایت و نیازهای ایجاد شده بر اساس شرایط جدید دانست.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیشتر اشتراکات نسل پنجم ارتباطات در غرب آسیا و آفریقا به بازارهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات پیشرفته مانند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس راه یابد در حالی که جنوب آفریقا نیز شاهد استفاده گسترده تری نسبت به دیگر مناطق این قاره از این فناوری خواهد بود.

این شرکت در گزارش خود اعلام کرد این منطقه از لحاظ داده‌های جابه‌جا شده با تلفن همراه با رشد 9 برابری مواجه خواهد شد که همین مسئله زمینه را برای افزایش پهنای باند اینترنت همراه فراهم می‌کند.

هم‌اکنون بازار ارتباطات منطقه غرب آسیا و آفریقا با افزایش توسعه نسل چهارم ارتباطات همزمان با گسترش شدید نرم افزارهای مربوطه مواجه است و از همین جهت ارزیابی‌ها نشانگر رشد قابل توجه مصرف حجم اینترنت در آینده همزمان با افزایش زیاد پهنای باند در آینده است.

بهبود اوضاع اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات

اقتصاد منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شاهد بهبود قابل توجهی در سال 2018 بود. پیش‌بینی می شود اقتصاد این کشورها 3.9 درصد در سال 2019 رشد کند؛ چرا که کشورهای صادر کننده نفت از قیمت های این محصول که احتمالاً افزایش یابد بهره‌مند می شوند.

همچنین بر اساس ارزیابی های انجام شده تولید ناخالص داخلی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا نیز همانند کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا افزایش می یابد، تحقق چنین وضعیتی با افزایش قیمت کالاها و بهبود شرایط سرمایه گذاری در اقتصادهای بزرگی مانند نیجریه و جنوب آفریقا همراه خواهد بود.

ادامه رشد اقتصادی در منطقه در کنار افزایش نسبت جمعیت جوان و اتخاذ سیاست های مناسب و تلفن همراه‌های ارزان‌تر نگاه ها را به تقویت سرمایه گذاری در بخش ارتباطات جلب می کند و در نتیجه به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر خواهد شد.

تقاضا برای شبکه‌های پر‌سرعت

اشتراک های فناوری نسل چهارم ارتباطات بالاترین میانگین رشد 23 درصد را بین سال های 2018 تا 2022 شاهد خواهد بود که همین مسئله افزایش سرمایه گذاری ارائه دهندگان ارتباطات سیار فعال در فناوری نسل چهارم ارتباطات را به دنبال دارد، علاوه بر آنکه موجب رشد استفاده از خدمات تلفن همراه مبتنی بر داده را افزایش می‌دهد.

استفاده رو به افزایش از نرم افزارهای پخش کننده فیلم روی گوشی های برخوردار از صفحات نمایش با کیفیت و میانگین ترافیک مصرفی در شبکه به افزایش مصرف داده تلفن همراه از ماهانه 2.9 گیگابایت در سال 2018 به ماهانه 15 گیگابایت در سال 2024 منجر خواهد شد که این به معنای افزایش 30 درصدی داده است.

نسل پنجم ارتباطات و فرصت‌های شغلی

این فناوری می‌تواند بسیاری از فرصت‌های شغلی را به دنبال افزایش پهنای باند اینترنت فراهم کند که از جمله آنها عبارت‌اند از:

شبکه‌های بی‌سیم ثابت

واقعیت مجازی و افزوده و خدمات رسانه‌ای پیشرفته

سلامت و امنیت

خودکار‌سازی (اتوماسیون) صنعتی

موج اول راه‌اندازی نسل پنجم ارتباطات در غرب آسیا و آفریقا بخش خدمات شبکه‌های بی‌سیم را هدف قرار داد به طوری که با ورود سریع آن به بازار کاربران از آن به عنوان جایگزینی برای فیبر نوری استفاده کردند، اگر چه این فناوری در ابتدا دارای ایراداتی است؛ اما باید در دو زمینه اصلی ارائه طیف و شرایط استفاده پیشرفته از آن مورد توجه قرار گیرد.

رافیه ابراهیم رئیس اریکسون در منطقه غرب آسیا و آفریقا، گفت: ارتباطات عنصری اساسی در تحول بخش‌های مختلف به شمار می‌آید و فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه نقش پر‌رنگی در این میان بر عهده دارند.

وی افزود: با ورود نسل پنجم ارتباطات به بازار پیش‌بینی می شود اینترنت اشیای تلفن‌های همراه نیز همزمان با توسعه شبکه‌ها به سرعت رشد نماید.

انتهای پیام/

کد خبر: 998308

وب گردی

وب گردی