تولید روزانه بیش از 2هزار ماسک تنفسی

مسئول فنی یک شرکت دانش‌بنیان از تولید روزانه بیش از 2هزار ماسک تنفسی خبر داد.

امین عامری مسئول فنی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این که این شرکت از سال 96 فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دانشگاهی آغاز کرده است، اظهار کرد: در همین راستا چندین دستگاه(تست موتورالقایی سه فاز، دستگاه جداسازی غشایی سیالات محلول و...) به دانشگاه‌های گرگان، شاهرود و تهران طراحی و تحویل داده است.

وی تصریح کرد: همچنین از 15 اسفند به منظور مقابله با ویروس کرونا کار تولید ماسک کاسه‌ای 8 لایه (تنفسی) را شروع کردیم تا جاییکه هدف ما روزانه تولید 1200 ماسک بود؛ اما اکنون این میزان به بیش از 2هزار ماسک رسیده است.

عامری با اشاره به اینکه در کل دنیا بیش از 5 هزار نوع اقلام تجهیزات پزشکی تولید و ساخته می‌شود، گفت: از این میزان نصف آن در داخل کشور تولید و وارد می شود. می‌توان گفت حدود نیم درصد بازار تجهیزات پزشکی در داخل ایران است که این رقم بسیار پایین است از طرف دیگر می‌تواند پتانسیلی برای تولیدکننده داخلی باشد.

مسئول فنی این شرکت دانش‌بنیان در ادامه افزود: اکثر تجهیزات ما برای دانشگاه‌های کشور است. هم اکنون یکی از محصولاتی که در تلاش برای تولید آن هستیم یک نوع محصول ردیاب اسکنر IR است که این محصول در حال حاضر از کشورهای آمریکا و آلمان با قیمت بیش از 70 میلیون تومان وارد می‌شود در صورتی که اگر در کشور تولید شود با قیمت 10 تا 15 میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید و با این روش از خروج ارز نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی تأکید کرد: درصدد هستیم 20 تا 30 درصد بازار جامعه را تحت پوشش قرار دهیم. متاسفانه در حال حاضر با کمبود بودجه برای ساخت روبه رو شدیم. در صورت تولید حتی می‌توانیم به کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس و حوزه بالکان صادر کنیم.

عامری اضافه کرد: بزرگترین مشکل برای تحقق جهش تولید در مرحله اول تامین مایحتاج کارخانه و از طرفی مقابله کردن با واردات بدون حساب و کتاب است که متاسفانه این دو قلم اصلی مانعی برسرراه جهش تولید است. همچنین عدم کم فروشی، وجدان کار و ایجاد اعتماد دو بال دیگر جهش تولید است؛ اگر اینها در کنار هم موازی به هم باشند اقتصاد کشور توسعه خواهد یافت؛ درغیر اینصورت با مشکل مواجه خواهد شد.

مسئول فنی این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: در برنامه امسال تا جایی که امکان داشته باشد کار تولید ماسک را ادامه می‌دهیم؛ ولی هدف اصلی ما تولید مواد یکبار مصرف تجهیزات پزشکی است که هم‌اکنون مراحل طراحی را طی می‌کند تا بتوانیم در داخل شاهرود با ساخت تجهیزات پزشکی نیروی بیشتری وارد بازار کار کنیم. همچنین ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد کشور می‌شود یکی دیگر از اولویت‌های اصلی این شرکت دانش‌بنیان است این موضوع به جذب اعتبار و مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی بستگی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان کشور می‌خواهیم چوب لای چرخ تولید کننده نگذارند و اجازه دهند خود تولید کننده مسیر اصلی‌اش را طی کند تا زمینه برای پویایی اقتصاد کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067232

وب گردی

وب گردی